«Одним махом»: як у Запоріжжі ухвалюють рішення пакетом – і чому це небезпечно

На сесіях Запорізька міська рада вже не вперше ухвалює рішення пакетно – одразу кілька пунктів одним голосуванням. Формально це пояснюють безпековими умовами та необхідністю скоротити час засідань. Але серед таких «пакетів» опиняються питання комунальної власності, фінансів і навіть землі – саме ті, які мають бути максимально публічними та обговореними
«Технічне спрощення» чи зручний фільтр для чутливих тем
Пакетне голосування – це коли депутати натискають «за» одразу кілька пунктів порядку денного. В ідеалі цей механізм має застосовуватися лише для дрібних технічних рішень, які не потребують обговорення.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
Та в Запоріжжі в такі пакети потрапляють питання бюджету, землі або власності громади – тобто стратегічні для міста. Депутати не мають змоги висловити позицію щодо кожного пункту, а громада втрачає можливість бачити, що саме і як ухвалюється.
Формально процедура законна, але суперечить принципам відкритого врядування, закріпленим у статтях 3 і 15 Закону «Про місцеве самоврядування», які гарантують публічність, прозорість і підзвітність органів місцевого самоврядування.
Що в Запоріжжі «клали в пакет» суперечливого та важливого?
У Запоріжжі останнім часом в пакетне голосування включають чи не весь порядок денний. Серед найбільш резонансних рішень останнього року-двох можна пригадати:
- ліквідацію-злиття лікарень;
- реорганізацію (фактично злиття) шкіл.
Оскільки ці питання у Запоріжжі сприймають неоднозначно, «пакет» є ще й своєрідним способом «прикрити спину» депутатам перед виборцями. Незадоволеним завжди можна сказати «Воно було у пакеті, а я голосував за інші потрібні речі».
Під приводом безпеки
У міськраді пояснюють: скорочений формат сесій – вимушений через воєнний стан і ризики обстрілів. Але навіть у таких умовах регламент мав би передбачати окреме голосування для фінансових, земельних і майнових питань.
У демократичних країнах Європи таку вимогу не завжди закріплено в законі. Але вона є стандартом належного врядування: питання, що зачіпають ресурси громади, ухвалюють поіменно, після публічного розгляду.
Як це врегульовано за кордоном
Польща
Місцеві ради можуть голосувати блоком лише за однорідні питання – наприклад, кілька технічних правок до бюджету. Якщо хоча б один депутат вимагає окремого голосування, пункт вилучають із пакету.
Пряма законодавча заборона на пакетні голосування щодо фінансів чи землі відсутня, але звичайною практикою є розгляд таких питань окремо.
Німеччина
У муніципалітетах рішення щодо бюджету, землі й комунальної власності традиційно ухвалюють окремо, а блокове голосування застосовують лише для технічних питань.
Формальної заборони немає, але прозорість і публічність вважаються базовими принципами, тому подібні практики фактично не застосовуються.
Тобто в Європі пакетне голосування не є незаконним, але вважається прийнятним лише для незначних або процедурних питань. Коли йдеться про кошти громади, рішення мають бути окремими.
Проте українська практика показує: непрозорість ухвалення може проявлятись у різних формах – від об’єднання питань до затягування із публікацією документів.
Українські приклади: коли прозорість зникає разом із часом
В Україні проблема непрозорих голосувань має різні форми: від «нічних» порядків денних – до сесій, які проводять онлайн без регламенту.
Одеса: «нічний порядок денний»
Аналітики кампанії «Атестація депутатів місцевих рад» фіксують, що проєкти рішень Одеської міської ради часто публікують у день голосування або навіть за кілька годин до сесії.
Формально закон про доступ до публічної інформації виконано, але фактично громадяни позбавлені можливості ознайомитися з документами. Депутати голосують за пакети рішень, не маючи часу для обговорення, а мешканці – для контролю.
Миколаїв: дистанційні сесії без правил
Миколаївська міська рада понад два роки проводить сесії в онлайн-форматі, через Zoom. Після руйнування будівлі Миколаївскої ОДА російською ракетою цю засторогу можна зрозуміти, хоча документально вона не оформлена належним чином.
Наявність кворуму підтверджують включеними камерами, однак пізніше депутати їх вимикають. Тож впевнитися в тому, що «всі вдома», складно.
Пакетні голосування – норма у роботі Миколаївської міської ради. Оприлюднюють їх з назвами «Пакет 1», «Пакет 2», тощо – і так і голосують. Але «готові» рішення публікують вже із власними назвами. Співвіднести їх із проголосованими «пакетами» буває складно, тож і легітимність може викликати питання.
Експерти вважають, що така практика створює «сіру зону», у якій порушується стандарт відкритості, а громада фактично не може відстежувати, хто і за що голосує.
Запоріжжя: голосування без деталізації
У Запорізькій міськраді пакетне голосування пояснюють безпековими умовами. Але на практиці одним натисканням проводять питання комунальної власності, бюджету та земельних рішень.
На сайті ради можна побачити поіменні результати голосувань. Проте не завжди зрозуміло, які пункти були об’єднані в пакети, що унеможливлює аналіз кожного рішення.
Чому це важливо саме зараз
Під час воєнного стану громада особливо вразлива до кулуарних рішень.Під гаслом «безпека» можна непомітно змінити структуру власності міста – продати приміщення, передати землю чи списати бюджет. Кожен такий «пакет» без деталізації – ризик втратити контроль над тим, що належить запоріжцям.
Механізми протидії: право на роздільне голосування
Право на окреме голосування кожного питання – головний запобіжник проти зловживань пакетами.
Як це працює:
- Депутат або комісія може вимагати вилучення пункту з пакету для окремого голосування.
- Регламент може містити правило: питання бюджету, майна і землі не можна об’єднувати з іншими.
- Публічний архів голосувань дає змогу громадянам перевіряти, хто і за що проголосував.
Таке право є базовою нормою у більшості європейських демократій. Воно не прописане в законах окремо, але діє як культура підзвітності.
Що варто зробити:
- Відновити правило: «одне питання – одне голосування», особливо коли йдеться про фінанси, землю або власність громади.
- Публікувати завчасно повний перелік питань у кожному пакеті до початку сесії.
- Передбачити в регламенті: якщо хоча б один депутат чи комісія вимагає окремого голосування – пункт має бути вилучений.
- Забезпечити публічний архів голосувань із розшифруванням – щоб контроль був не формальністю.
Висновок
Пакетне голосування – це не просто технічна процедура, а лакмусовий тест на прозорість влади.
Коли політична більшість голосує «одним махом», це завжди спокуса. Бо найзручніше ухвалювати не те, що видно, а те, що сховано всередині.
Питання лише одне: чи готова громада платити за таку «оперативність» ціною втрати прозорості?
Анна Бартощук
Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою
5169330531391628
Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!
Підрядник, який судився «в парі» з КП «Запоріжремсервіс», отримав нові контракти на ремонт житла для ВПО
«Діти у холоді і темряві» чи «Діти брешуть»? Скандал із відключеннями у підземній школі №46: що відбувається



Обговорення