Аналітика Усі пости Аналітика

Що може більшість і не може меншість – розклади сил та вага депутата у міськраді

dev_admin

22 Грудня 2020

Обрання до міської ради – це важлива перемога для кандидата. Але якщо він хоче отримати реальну владу для втілення змін у місті, то головне не опинитися у амплуа “англійської королеви”, яка має статус, але не має повноважень. Чому голос одного депутата майже ніколи нічого не вирішує і які можуть бути розклади сил під куполом Запорізької міськради, ми розповімо вам далі.

Про більшість

Одразу ж після оголошення результатів виборів між майбутніми депутатами починаються перемовини, зазвичай таємні. Щоб зацементувати свою владу, обранцям треба сформувати так звану коаліцію. Тут варто зазначити, що коаліція як чітка юридична дефініція існує тільки для парламенту, а в місцевих радах – це просто один з синонімів для більшості. Так от, більшість в Запорізькій міськраді становить мінімум 33 депутати – саме така кількість обранців гарантовано дозволяє владному кістяку ухвалювати на сесіях потрібні рішення.

Домовленості між членами коаліції зазвичай досягаються традиційним способом – розподіленням впливових посад серед фракцій: секретаря міськради, заступників міського голови, членів виконавчого комітету, керівників комісій у міськраді, директорів Департаментів, Управлінь, комунальних підприємств та установ. Наприклад, минулої каденції посада секретаря міськради і заступника мера з питань ЖКГ була “заброньована” за фракцією “моторівців” – “Новою політикою”. Коли один протеже “Мотор Січі” Олексій Бородай пішов з посади, то замість нього заступником мера з комунальних питань став інший менеджер “Мотор Січі” – Віктор Гординський. 

Якщо коаліційна угода вийшла міцною і учасники не відступають від своїх позицій, то усі політичні партнери цього союзу отримують доступ до міських ресурсів: землі, нерухомості, комунальних потужностей, тендерів. Усі необхідні їм рішення з легкістю проходять депутатські комісії, безперешкодно візуються виконкомом і голосуються на сесії. Депутати більшості фактично отримують безмежний контроль над формуванням і витрачанням місцевого бюджету, встановленні місцевих податків та зборів, управлінням комунальною власністю, сферою ЖКГ, ремонтами, будівництвом, поводженням з відходами, благоустроєм міста, управлінні освітніми, культурними, спортивними, медичними закладами та низкою інших сфер.

Остаточним закріпленням такого виграшного балансу сил – стає підтримка міського голови, бо саме він головний у виконавчій гілці влади. Якщо казати спрощено – неформально вирішує, яка група отримує підряди, і кого з посадовців слід звільнити.

Про меншість

При міцній провладній коалції депутати меншості фактично стають активістами з депутатським посвідченням і найбільш популярним рішенням серед них є перехід в опозицію, якій дістається участь контролю влади. 

Прямого впливу на процеси в міськраді такі депутати не мають, але можуть впливати опосередковано, наприклад:

  • пропонувати на розгляд сесії важливі для громадян теми;
  • вносити пропозиції та зауваження до порядку денного; 
  • висловлюватися щодо складу органів міськради; 
  • порушувати питання щодо проведення перевірок або розпуску органів міськради, звільнення її посадовців; 
  • звертатися із запитами та зверненнями; 
  • вносити пропозиції про заслуховування звітів чи інформації від посадовців міськради або інших органів; 
  • оголошувати на сесії тексти звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об’єднань; 
  • ініціювати перед керівниками силових та контрольних структур розгляд проблем, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення. 

Також депутати мають право на невідкладний прийом у різних владних структурах; можуть вносити поправки до проектів рішень та пропрацьовувати їх на постійних комісіях міськради; готувати проекти рішень виконкому та проекти актів будь-якого органу ради; вносити зміни до порядку денного виконкому, користуватись під час його засідань дорадчим голосом, контролювати роботу цього органу.

Окрім цього, депутати можуть входити до робочих груп (з розгляду різних питань) та тимчасових комісій. Останні створюються для розслідувань проблем в міському господарстві (за результатами складається звіт з рекомендаціями до міської влади), наприклад, для дослідження проблеми щодо неякісного харчування дітей або збитковості комунальних підприємств. Минулого скликання такі тимчасові комісії, створені за ініціативою фракції БПП, досліджували роботу “Управління капітального будівництва”, “Вельтум-Запоріжжя”, “Ритуальної служби”. 

Також обранці можуть контролювати використання грошей виконавчою владою – під час ремонтів, закупівлі обладнання, проведення заходів тощо. Підтримувати юридично та консультативно підприємців під час їхній скарг щодо порушень на тендерах до АМКУ, аудитслужби. Як, наприклад, депутати з УКРОПу, коли ще не стали союзниками Буряка, оскаржували в судах проведення конкурсу на визначення керівних компаній для житлового фонду. 

Найбільш очевидним завданням для опозиційних депутатів, є набір електоральних балів на конфліктному полі – вони можуть всіляко оскаржувати дії влади у судах та контрольних органах, розкривати корупційні схеми, добиватися відкриття кримінальних проваджень, водночас активно висвітлюючи це медійно. Такі дії можуть мати стратегічний характер – депутати меншості можуть отримати на наступних виборах більше голосів і провести у міськраду більше своїх представників, або ж тактичний – натиснути на владу, допоки та не допустить політсилу чи певних її представників до ухвалення владних і фінансових рішень.

Окремим полем діяльності для таких депутатів є робота на окрузі – безпосередньо з виборцями, які за них проголосували. Депутати меншості, наприклад, можуть більше часу приділити лобіюванню першочерговості ремонту доріг та освітлення на підзвітній їм території, добиватися виділення грошей на ремонт ОСББ, допомагати інформаційно та юридично у пошуках грантів та їхньому оформленні –  на тепло- та енергомодернізацію багатоповерхівок. Контролювати ефективність роботи місцевих районних адміністрацій (вивезення листя, сміття, ремонт дитячих майданчиків та ін). Покривати деякі статті витрат з депутатського фонду (встановлення вікон, дитячих майданчиків та ін.)

Як воно було і буде в Запоріжжі?

Минулого скликання Запорізької міськради така участь депутатів меншості при міцній провладній коаліції спіткала так звані демократичні сили: “Укроп”, “Європейська солідарність”, “Батьківщина” та “Самопоміч”. Ці політсили не змогли об’єднатися (хоча мали сукупно 29 депутатів), опинилися в розрізненій меншості і до кінця каденції вказували на те, що їхні проекти рішень так і залишаються проектами, а вони не мають значного впливу на владу. Провладна ж коаліція у вигляді “Опозиційного блоку”, “Нової політики” та “Нашого краю” (загалом 35 депутатів) мали більшість у міськраді і їхній доволі тісний союз дозволяв міському голові Запоріжжя Володимиру Буряку (також представнику “Опозиційного блоку”) ухвалювати потрібні рішення.

Водночас деякі депутати меншості були доволі активними: неодноразово виступали на сесіях, згадуючи про факти корупції; відстоювали програму співфінансування ремонтів ОСББ (щоправда потім їхнє оточення отримувало ці підряди); оскаржували непрозорий конкурс міськради на визначення управителів багатоповерховими будинками. Були серед депутатської активності і випадки оскарження дій навіть не підпорядкованих міськраді структур, наприклад, “Запоріжгазу”.

Це дозволило згаданим активним депутатам переобратися на новий термін і отримати доволі велику кількість голосів на своєму окрузі, до прикладу – Михайло Прасол та Дмитро Сірий (хоча слід вказати, що вони балотувалися від провладної політсили з високим рейтингом і відокремились від своєї початкової партії “Укроп”). 

Водночас чимало провладних депутатів минулої каденції з партії “Опозиційний блок”, “Нова політика” та “Наш край” нещодавні вибори програли (але тут варто зазначити і про низький рейтинг не тільки самих кандидатів, а й їхніх політсил).

Інша модель поведінки депутатів меншості може бути, якщо створена провладна коаліція хитка або складається з ситуативних союзів. Наприклад, у деяких питаннях депутати однієї з партій у провладній коаліції можуть мати іншу позицію і не голосувати за потрібне такому об’єднанню політсил питання. Тоді владний центр має шукати голоси деінде і зазвичай знаходить їх в обличчі нещодавніх опозиціонерів, які за таку “допомогу” владі потім отримують згадані дивіденди (доступ до розподілення фінансів, посад та ін). Зазвичай при хіткій коаліції депутати так званої меншості використовують усі наведені інструменти опозиції для отримання більшої влади тут і зараз, а не готують підґрунтя для майбутніх виборів, і критика від них має ситуативний характер.

Схожа конфігурація сил може бути у новому скликанні міськради, адже, наприклад, партія “Слуга народу” та “Єднання” мають у своїх рядах строкатий набір депутатів. Наприклад, у партію Володимира Буряка увійшли не тільки його відносно віддані підлеглі, але й депутати минулого скликання, які тривалий час його критикували і могли приєднатись до цієї політсили лише через її високі електоральні рейтинги. Стосовно “Слуги народу”, то у списку кандидатів цієї партії ми нарахували щонайменше три вірогідні точки впливу – підприємство “Мотор Січ” В’ячеслава Богуслаєва, “Метінвест” Ріната Ахмєтова та вплив представників “Слуги народу” з  обласної влади. 

Можливі варіанти для об’єднання – це союз “ОП-ЗЖ” та “Нової політики”, бо перший номер “ОП-ЗЖ” – Володимир Кальцев – це колишній лідер партії “Наш край”, яка минулого скликання була у так званій провладній коаліції з “Новою політикою” та “Опозиційним блоком”. Водночас перший номер “Слуги народу” – Віталій Тишечко був депутатом “Нової політики”, а перший номер “Єднання” та нинішній міський  голова Володимир Буряк – був представником “Опозиційного блоку”. Хоч Володимир Буряк пішов на нещодавні вибори зі своєю партією “Єднання”, це міг бути лише політтехнологічний хід, адже “Опозиційний блок” як політсила мала низький рейтинг. А рівень залежності Володимира Буряка від структур “Метінвест” (раніше він працював головним інженером “Запоріжсталь”, яке входить до цієї структури) можна буде перевірити під час роботи міськради нового скликання – у її рішеннях щодо підприємств цієї компанії та її представників.

Олег ШЕМЧУК

Ця стаття була представлена ГО “Медіавізія” в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Читайте також: ОПЗЖ у Запоріжжі: 203 депутати, 11 голів та перші місця у радах

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі