Аналітика Усі пости Аналітика

Реклама, агітація і день тиші: навіщо воно

Вже цієї неділі, 25 жовтня, відбудуться чергові місцеві вибори. Чим ближче до них, тим більше на вулицях реклами, газет, буклетів, брендованих пакетів – агітації. Саме тому існує “ день тиші ” – неформальна назва дня перед виборами, коли заборонено агітувати. “Запорізький центр розслідувань” про те, що таке “тиша”, чому вона потрібна і як уникнути її недотримання та маніпуляцій. 


День тиші – день, коли забороняється будь-яка передвиборча агітація, тобто реклама на телеканалах, розміщення наметів партій з газетами, роздача буклетів й календарів тощо. За законом агітація завершується о 00:00 останньої п’ятниці перед днем виборів. Отже, на цьому тижні, 23 жовтня.
Для початку розберемося, що таке агітація, адже закон чітко визначає це поняття.

Передвиборча агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати “за” або не голосувати в підтримку кандидатів чи політичних сил.

Право вести передвиборчу агітацію мають місцеві організації партій, кандидати у депутати, кандидати на посаду голів тощо. Що ж стосується громадян, вони мають право здійснювати передвиборчу  агітацію, вільно і всебічно обговорювати політичні особисті та передвиборчі програми кандидатів та їх партій. Проте, зазвичай, мета агітації вплинути на наш вибір і це відбувається навіть тоді, коли ми цього не усвідомлюємо. Саме тому мета “дня тиші” – забезпечити кожному самостійність вибору, захистити нас від можливого випадкового впливу будь-яких матеріалів, психологічного тиску. З тією ж метою запроваджується заборона на публікацію результатів опитувань громадської думки, які можуть вплинути на дії виборців. 

Отже, в Запоріжжі “день тиші” наступає в суботу, 24 жовтня. Цього дня забороняється проводити масові акції: мітинги, збори, пікети від імені партії або кандидатів. Окрім того, роздавати агітаційні матеріали. Політсили часто вдаються й до інших хитрощів, наприклад, проводять концерти, спортивні змагання або конкурси, демонстрація фільмів та інші заходи. Доречу, це також заборонено.

Забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами:

    –     на житлових будинках, прилеглих до них територіях і дитячих майданчиках;

  • в приміщеннях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми власності;
  • в автобусах, в приміщенні залізничних вокзалів, портів та аеропортах.

Окрім того, агітацією вважають і різного роду підкуп виборців. Наприклад, партія “Нова політика” роздає сумки для пенсіонерів з їх брендуванням в Запоріжжі. І це також вважається агітацією. В попередні роки використовували також пакети з продуктами, блокноти тощо.

Де може бути прихована агітація

Якщо з друкованою агітацією на вулицях та рекламою на телеканалах все зрозуміло, то що робити з інтернетом? На жаль, компанія Facebook в Україні не вживатиме додаткових заходів аби дотримуватися “тиші”. Тобто і 24 жовтня в соцмережах ви можете надалі бачити політичну рекламу  та дописи. Єдиний спосіб їх уникнути, це просто нажати опцію “ не цікавить”, або поскаржитись. В такий спосіб вийде зменшити та уникнути політики у своїй стрічці.  Також реклама може з’являтися під час перегляду роликів і ютубі, або в інстаграм. 

Слід пам’ятати, що обмежується лише агітація, але ЗМІ не заборонено повідомляти про кандидатів у новинах чи інших програмах. Але часто саме там приховують додаткову агітацію. 

В Запоріжжі найактивнішими серед комунальних ЗМІ є телеканал “Z” та газета “Запорізька Січ”, раніше ми вже писали, що вони прихильні до команди Володимира Буряка. На агітаційні матеріали тільки в газеті мер витратив близько 1,9 мільйона гривень. Водночас безкоштовно роздавали й газету “Міг” від “Партія Зелених України”. І це лише декілька прикладів.

Звичайно ж на всіх центральних зупинках міста є й агітнамети: “Порядок”, “Батьківщина”, “ЄС”, “За майбутнє!”, “Партія Зелених України”, “Слуга Народу” є найактивнішими в Запоріжжі.

Але в суботу, 24 жовтня, усе це повинно зникнути – партії свої намети, комунальники підуть відривати афіші зі стовпів, рекламісти за ніч мають обірвати свої білборди. 

Отже, “день тиші” є необхідним для того, щоб кожен з нас зміг усвідомлено та самостійно зробити свій вибір, уникнути будь-якого тиску зі сторони партій і  окремих кандидатів. Він є дуже важливим для демократичного виборчого процесу і регламентується законом. Проте є й незахищені джерела від політичного впливу – соцмережі, зокрема, самим популярним майданчиком залишається Фейсбук. Слід пам’ятати, що Фейсбук не вводитиме “дня тиші”, проте він підвищує прозорості процесів, а саме ввів маркування політичної реклами, створив бібліотеку політреклами та інструменти прозорості сторінок. Тому ви можете “сховати” рекламу, або поскаржитись на неї, щоб уникнути додаткового інформування 24 жовтня.

Вероніка Хорольська

Ця стаття була представлена “Запорізьким центром розслідувань” в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Читайте також: 12 кроків до розвитку рідного краю: маніпуляція від партії “Наш край”

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі