Житловий фонд і комунальні послуги: що може місцева влада

Зображення завантажується

Нещодавно ми обрали місцеву владу, яка наступні 5 років буде опікуватися Запоріжжям. Серед усього іншого – і житлово-комунальним господарством. Українці в соцопитуваннях традиційно невдоволені високими тарифами на комуналку. Відтак, варто розповісти, на що спроможна місцева влада. 

Будинки

Зараз в місті стає все більше багатоквартирних будинків, які переходять до формату ОСББ, але їх все одно не більше ніж половина. Усіма іншими будинками опікуються приватні керуючі компанії. Чому? Бо вони виграли конкурс на визначення управителя, який проводить міська влада, за умовами, які вона визначає. 

На практиці, умови конкурсу у 2017-му були сформовані так, щоб виграли насамперед визначені фірми. Детальніше про це можна почитати старий текст наших колег. Зараз місцева влада, як можна судити за низкою позовів з бази судового реєстру, пасивно сприяє тому, щоб будинки залишились в управлінні керуючих компаній, і мали більше складнощів у створенні ОСББ. Це видно з пасивної позиції щодо передачі технічної документації на будинки від компаній до ОСББ, тоді як влада могла б активніше сприяти процесу, і передача документів тоді відбувається без судової тяганини.  


Якщо говорити прямо про гроші, то місцева влада розробляє і затверджує бюджетну програму з розвитку і підтримку сфери ЖКГ. Зазвичай, вони приймаються в вигляді програми на декілька років. В них приписують перелік робіт на кожен рік й закладають бюджет. На практиці, програми редагують й переглядають значно частіше, це може бути пов’язано з появою аварійних будівель, які потрібно відремонтувати негайно, погодними умовами, пропозиціями депутатів тощо. 

Бюджетним коштом можуть робити капремонти, благоустрій прижитлової території, встановлювати нові ліфти, ремонтувати вікна та проводити інші роботи.

В Запоріжжі, зокрема, є “Програма утримання та розвитку житлово-комунального господарства на 2018-2020 роки”. На момент її прийняття, у 2017-му році, 

на капітальний ремонт фонду виділили понад 380 мільйонів гривень.
Для порівняння, при редагуванні програми на сферу ЖКГ на 2020 рік було виділено 774 мільйонів гривень. З цих грошей фінансують ОСББ та комунальні будинки. Наприклад, ремонтують покрівлі, ліфти, інженерні мережі тощо. Не так давно, в серпні цього року з бюджету виділяли додаткові гроші. 

Депутати міськради можуть розв’язувати питання ЖКГ з власного депутатського фонду, але не слід забувати, що це також бюджетні гроші, а не особисті з кишень депутатів.
В Запоріжжі частіше за все за ці гроші встановлюють вікна, оновлюють поштові скриньки. Особливо активно це почали робити перед місцевими виборами. 

Депутатська комісія з життєзабезпечення найчастіше стає місцем для візитів громадян. Сюди приходять люди з проблемами щодо аварійних будинків, негараздами з трубами чи підвалами, скаргами на керуючі компанії. Також на комісію приходять директори департаментів і комунальних підприємств, яким можна висунути усі ці претензії.  

Слід згадати й про те, що депутати можуть впливати на Титули капітальних і поточних ремонтів. Титульний список включає об’єкти житлового фонду ЗМР.
Він формується на рік головним розпорядником бюджетних коштів, а потім затверджується на сесії. Депутат може подавати запит на додавання об’єкту до списку або вносити свої пропозиції, в тому числі й що до виключення об’єкта. 

Таким чином, окремі жителі міста або представники багатоповерхівки мають право звертатися до свого депутата з проблемами ЖКГ, а він може запропонувати розв’язати проблему внісши таку пропозицію на сесію. Про інші повноваження та обов’язки ваших депутатів ви можете дізнатись в попередньому матеріалі

Тарифи і комунальні послуги

Місцева влада встановлює критерії за якими, згодом, проводить конкурс для постачальників комунальних послуг. Завдяки конкурсу влада може обрати найвигіднішого постачальника з гарними умовами для міста. А не так, як вийшло з вже згаданими вище керуючими компаніями. 

В Запоріжжі лишаються комунальними і підзвітними міській владі Тепломережі і Водоканал. Міський голова призначає на посади генеральних директорів цих комунальних підприємств, укладає з ними контракт, в якому визначено умови їхньої роботи. Ці гендиректори та їхні профільні заступники регулярно відвідують засідання депутатської комісії з життєзабезпечення. 

Міська рада може вкладати бюджетні кошти в розвиток і модернізацію комунальних підприємств, які знаходяться у власності громади. Це можуть бути кошти в тій же програмі з розвитку ЖКГ – на придбання лічильників, або модернізацію котелень, щоб зменшувати втрати тепла і щоб люди платили менше. Або, через борги громадян це може бути надання фінансової допомоги на 50 чи 100 мільйонів, щоб виплатити зарплати на КП.

Це вплив місцевої влади саме напряму, на ті КП, які знаходяться у власності громади. Але і на приватних постачальників комунальних послуг влада теж впливає.  

Так, виконавчий комітет може залучати до співпраці постачальників на більш вигідних умовах й тим самим впливати на тариф. Для цього проводиться конкурс між декількома постачальниками на обслуговування окремих багатоповерхівок, або поводження зі сміттям в конкретному районі, або теплопостачання на два-три райони (не в нашому місті).
Щоб визначити переможця, кожного учасника оцінюють по декількох критеріям: рівень забезпечення необхідною технікою для робіт, наявність персоналу, вартість тарифів тощо. 

Однак, часто конкуренти “підігрують” одне одному, а конкурс є лише умовним. Наприклад, одна з фірм може заявити не всю техніку та ресурси, відтак отримати менше балів. Часто, конкурсанти завищують свій тариф в декілька разів на обслуговування багатоповерхівок. Як результат, в разі перемоги такої фірми, ми отримуємо завищений тариф за постачання комунальних послуг.

Такі моменти має контролювати місцева влада. 


Крім цього, вона також впливає й на формування тарифу на вивіз сміття, що є важливим вже не тільки для багатоповерхових будинків, але й для приватного сектору.

Для прикладу, вивіз сміття. В листопаді 2019 року, міська рада провела конкурс, який виграв «Вельтум-Запоріжжя», проте критерії конкурсу були прописані саме під фірму, а самі тарифи завищеними. Детальніше про ситуацію ми написали в цій публікації. 

В цій ситуації слід звернути увагу на два моменти – по перше, влада може змінювати й впливати на те, хто саме і яких умовах буде постачати нам комунальні послуги, а це, своєю чергою, впливає й на суми в наших платіжках. По друге, обранці можуть зловживати владою й навпаки завищувати тарифи та прописувати умови для “близьких” для себе людей.
Саме тому важливо звертати увагу на рішення за які збираються проголосувати депутати кожного місяця на сесії. 

До речі, ми вже описували, що влада таким чином може створити більш вигідні умови не тільки для містян, але й для бізнесу, який, своєю чергою, допомагає наповнювати місцевий бюджет. Детальніше про це тут.

У підсумку. Отже, обрані нами представники місцевої влади приймають низку рішень від яких залежить розвиток всіх сфер й ЖКГ. Обранці можуть розпоряджатись бюджетом, робити капремонти , готувати будівлі до холодних сезонів та вирішувати проблеми аварійних будівель, приймати програми на наступні декілька років тощо. Окрім того, влада може впливати на тарифи та постачальників  комунальних послуг.
Якщо влада каже, що не може вирішити питання ці питання, то це не так. 

Вероніка Хорольська

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі