Депутати міськради: навіщо вони і що про них треба знати кожному виборцю

Зображення завантажується

До місцевих виборів, що відбудуться восени 2020, залишилось трохи більше місяця. Настав час підвищеної активності кандидатів. Адже цього разу ми обиратимемо найбільш “наближену” до нас владу – міських голів та депутатів місцевих рад, які безпосередньо відповідають за життя громади.

Головна зброя кандидатів – передвиборчі обіцянки, про які, в більшості випадків, вони забувають одразу після обрання. І не дивно, бо найчастіше політики обіцяють те, що навіть не входить в їх майбутні повноваження. Для того щоб не потрапити в передвиборчу “пастку” та зважено зробити свій вибір, для початку треба зрозуміти хто є хто.

Хто за що відповідає? 

Міська рада складається з депутатів, яких обирають на місцевих виборах. Обранці відповідають за те, яким буде бюджет, хто отримає комунальну землю чи майно, і за розмір місцевих податків. Це єдиний податок для ФОПів, податок на землю і майно, збір за користування землею під рекламними конструкціями, і ще декілька невеликих зборів. 


Обранці можуть подавати депутатський запит або ініціювати розгляд проблем міста на сесії, проте не вирішують щось самостійно. Тобто якщо кандидат обіцяє, наприклад, полагодити дорогу в вашому районі, за це повинні проголосувати більше половини депутатів міської ради, а в бюджеті мають бути закладені кошти на вирішення проблеми. Окрім доріг, депутат впливає на питання щодо дитячих майданчиків, ремонтів шкіл, лікарень, покращення благоустрою. Але, якщо перед виборами кандидат обіцяє вплинути на підвищення зарплат, пенсій або вирішити мовне питання, то це маніпуляція. Вищеперераховані питання не в його компетенції.  

Депутати можуть впливати на Титули капремонтів та поточних ремонтів.
Титул –  це документ, який містить стислу інформацію про об’єкт будівництва, терміни виконання будівельних робіт та джерела їх фінансування. Зазвичай джерелом є бюджетні кошти або кредити. 

Титульний список об’єктів капітального ремонту житлового фонду ЗМР на рік формується головним розпорядником бюджетних коштів після затвердження на сесії бюджетного фінансування. В свою чергу, депутати голосують за його прийняття чи ні, тобто можуть впливати. Окрім того, депутат може подавати запит на додавання об’єкту до списку або вносити свої пропозиції, в тому числі, що й до виключення об’єкта. 

Тобто, якщо до депутата звертаються виборці з проханням прискорити якийсь ремонт в їхньому подвір’ї або на комунікаціях до будинку, то обранець може потім особисто йти до директора департаменту ЖКГ і вмовляти, щоб цей ремонт посунули в титулі трішки (або не трішки) ближче у графіку робіт. Або депутат може йти з цим питанням до мера, або навіть до міського голови – якщо він лояльний до влади й посадовці прислухаються до нього, як до свого.  

Важливе значення має діяльність депутата в спеціалізованій комісії до якої він входить . Комісія – своєрідний фільтр, який “відсіює” питання перед сесією.
Депутати із інших комісій не звертають уваги на непрофільні проекти, а голосують за принципом довіри до колег. 

Наприклад, земельна комісія розглядає питання відносно використання, оренди, продажу комунальної землі, потім рекомендує їх на сесію. Інші депутати голосують за питання, не перевіряючи їх, зазвичай.
Від реалізації землі залежить і наповнення міського бюджету, а отже якщо комісія починає приймати рішення не за законом і на користь третіх осіб, то можна почути щось на кшталт “ в бюджеті не вистачає грошей для вирішення проблеми”. Наприклад, Запорізький бюджет недоотримує 14,14 мільйонів гривень на рік орендної плати за землі під сонячними станціями. 

Окрім того, депутати також можуть бути членами конкурсних комісій на заміщення посад. Вони виступають представниками засновника, тобто Запорізької міської ради, яка на своєму сайті повинна розмістити оголошення про проведення конкурсу, його умови, час та місце.  Наприклад, нещодавно в Запоріжжя відбувся конкурс на заміщення директорів шкіл. 

Також з депутатів створюються тимчасові комісії, які розслідують негаразди й проблеми в міському господарстві. Наприклад, коли в дитячих садках трапляються чергові “пригоди” з харчуванням, на кшталт несвіжого мяса чи отруєння від нього. Або коли на комунальному підприємстві, яка має бути прибутковим, утворюється борг в декілька мільйонів. 

Тимчасова комісія з депутатів комплектується з представників всіх фракцій в міськради, і вони починають вивчати, як могла трапитись чергова прикра несподіванка – запитують усі документи, викликають для пояснень посадовців. Робота комісії має завершитись її звітом, у якому члени комісії офіційно описують і пояснюють, що трапилось і чому, й надають рекомендації, що робити далі – розірвати договір з постачальником неякісних харчів, чи звільнити директора департамента, що укладав цей договір, чи ще щось. 

Таким чином вони можуть впливати не тільки на питання за які голосують, але й на більш ширші. 
А від так, обрані нами депутати відіграють важливу роль. Окрім того, місцеві ради можуть створити депутатські фонди – бюджетні гроші, які депутат може витрачати на потреби свого округу (або виборців) на власний розсуд. 

Слід зазначити, що депутати міськради не отримують зарплатні і працюють на громадських засадах, на відміну від чиновників.  Гроші отримує лише голова ради – її секретар. Наприклад, секретар міськради Руслан Підорч за минулий рік задекларував зарплату 478 тис грн. Це майже по 40 тис грн в місяць. Для порівняння, директори департаментів отримують в середньому 25-30 тис.грн на місяць, а міський голова – 85 тисяч гривень на місяць.

Як ми можемо впливати?

Запорожці можуть впливати на владу не тільки обираючи кандидатів під час виборів, але й контролюючі їх діяльність після: відвідувати прийоми депутатів та міського голови, задавати питання щодо їх діяльності, ознайомлюватися зі звітами роботи, подавати запити, слідкувати за виділенням та освоєнням коштів.

Також, важливими є пояснювальні записки до кожного з рішень. Вони допомагають зрозуміти суть рішення та наміри влади. Такі записки мають публікуватись на сайті за 20 днів до сесії для того, щоб громадяни мали змогу ознайомитись та вплинути.
Часто влада зловживає своїм становищем та, незважаючи на закон, порушує строки публікації.
Зокрема, “Запорізький центр розслідувань” писав про те, як земельні питання публікували в останній день перед сесією. Як результат, приватні фірми отримали у власність землі рекреації та дитячі табори. Нещодавно таке “приховування” призвело до того, що влада віддала частину території спортшколи “Металург” під ТРЦ. 

Важливо розуміти, що виборці можуть “відкликати” депутата, якщо той не виконує своїх повноважень. Підставами для цього вважається: якщо обранець пропускає більшість засідань комісій та сесій, не виконує своїх обов’язків, не звітує перед виборцями та не проводить з ними зустрічі або порушує закон.

Алгоритм:

Після визначення однією з підстав, потрібно звернутись з пропозицією про відкликання депутата до міської ради.

Для цього виборці створюють спеціальну ініціативну групу, що має включати не менше 50 виборців і представника. Група за 20 днів повинна зібрати таку кількість голосів, що буде більшою за виборчу квоту. Тобто, якщо для отримання одного мандату на попередніх виборах, виборча квота складала 3192 голоси, то для відкликання депутата потрібно хоча б 3192+1.
А більш детально про виборчу квоту ми розповімо в наступному тексті.

Необхідні підписи відправляють до територіальної виборчої комісії, а вона до керівника партії, який і відкликає депутата. 

Таким чином, якщо виборець добре розуміє за що може та має відповідати депутат, це дає можливість не тільки зробити правильний вибір, але й здатність його контролювати. 

Вероніка Хорольська

Читайте: Жінки на виборах-2020: від формального до обов’язкового

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі