Адмінресурс: як влада зловживає, коли хоче, щоб її (пере)обрали

Зображення завантажується

Мільйони з бюджету на рекламу, білборди на кожному кроці, використання підлеглих для агітації та залучення їх до партій  – це про зловживання адмінресурсом для власного піару. Як зрозуміти, що це свято агітації – за ваш рахунок?

Перед місцевими виборами політсили починають активніше змагатися за голоси виборців, адже саме від них залежить, чи пройде партія до міської чи обласної ради, і скільки в неї буде там депутатів. 

Кандидати, які вже є при владі і/або балотуються повторно, мають значну перевагу перед іншими, адже для них доступний так званий “адміністративний ресурс”. І давайте ми розповімо вам з прикладами і категоріями, що таке адмінресурс і як ним зловживають в Запоріжжі. 

Адміністративний ресурс — можливість використання партіями становища та зв’язків з владними установами з метою впливу на результати виборів. Ресурс – це про вплив на вільний вибір й демократичні процеси.

Виокремлюють п’ять видів: інституційний, бюджетний, силовий, регуляторний і медійний. Як правило, ці види “переплітаються” між собою, та часто неможливі один без іншого, як ланки одного ланцюга

А тепер розберемо кожен детально на прикладі Запоріжжя.

Інституційний 

Інституційний ресурс – це залучення кадрових ресурсів, а також матеріально -технічних засобів в інтересах окремих політсил.

  • Тиск на підлеглих, що виявляється в закликах голосувати «за» чи «проти» кандидатів або партій. 
  • Залучення службовців, співробітників установ, організацій чи підприємств  до участі у передвиборчій діяльності кандидатів.
  • Використання офіційних заходів і міського майна у передвиборчих цілях.
  • Тиск на кандидатів-конкурентів, активістів, членів виборчих комісій, журналістів.

Приклад

Яскравим прикладом, напередодні виборів, є залучення до партій посадовців й службових осіб з міської ради та комунальних установ.
В цьому році, коли виборча система зазнала змін у вигляді гендерних квот, без яких політсилу не допускали до реєстрації, потреба в використанні інституційного ресурсу збільшилась. 

Партія “Єднання” представила в списках загалом 18 таких “кадрових” кандидатів. Квоти закривали саме за рахунок адмінресурсу, тобто працівниць, що є підлеглими ЗМР.  Наприклад, в списку партії є  Жана Ліщінська з Департамент спорту ЗМР та Галина Субота Служба управління у справах дітей ЗМР. І це далеко не всі.
Партія “Слуга Народу” до обласного списку включила Віталія Боговіна, що вже є головою Запорізької ОДА. Він стоїть першим кандидатом.
Водночас до місцевої ради в список включили, наприклад, Владислав Ковпак – начальник відділу з питань культури та спорту Управління молоді, Олену Жук – радницю голови Запорізької ОДА тощо.

Використання матеріально-технічних засобів – коли, наприклад, на рекламних площинах комунального підприємства “ЗГІА”, що є найбільшим оператором зовнішньої реклами, ставлять безкоштовно, як соціальну, приховану рекламу Володимира Буряка “Продовжимо розпочате”. 

Бюджетний

Окрім людського ресурсу політсили використовують й грошовий, особливо коли мова йде про бюджет. Потрібно пам’ятати, бюджет належить жителям міста і складається з їх податків, тому повинен використовуватись на наші потреби. Водночас кандидати не наголошують на залучені саме бюджету, роблячи все своєю заслугою.

  • Реалізації соціально значущих проектів у ході або незадовго до виборчої кампанії.
  • Роздача виборцям грошових ресурсів, товарів чи послуг.
  • Призначення чи звільнення посадовців незадовго або в період виборчої кампанії.
  • Підвищення заробітних плат в секторах підконтрольних органам самоврядування незадовго або в період виборчої кампанії.
  • Створення нових або істотне збільшення існуючих бюджетних програм на користь тих чи інших верств населення.

Приклад

В Запоріжжі за бюджетний кошт замовляли агітаційну рекламу, але про це трохи згодом. Можна помітити, що під кінець своєї каденції мер активно почав презентувати масштабні проекти – а отже, використовувати бюджетні кошти на свою користь. Як приклад, ще до виборчих перегонів, на початку серпня, в місті з’явилось багато бордів, на яких вибірково висвітлено діяльність Володимира Буряка під вже згадуваним гаслом “Продовжимо розпочате”. На них були зображені бібліотеки, пляж на правому березі міста, сквери тощо. Важливо пам’ятати, що більшість проектів в місті реалізується за рахунок бюджету, який належить саме жителям міста.І як ми вже казали, часто види адмінресурсу доповнюють один іншого – так і тут “інституційний” адмінресурс у вигляді безкоштовного використання комунальних рекламних носіїв доповнює “бюджетний” адмінресурс, допомогаючи його просуванню.   

Ще один спосіб залучати бюджет – депутатський фонд. Депутати Запоріжжя часто допомагають виборця і піаряться на цьому за рахунок депутатських фондів, роблячи це власною заслугою. Значну частину коштів депутати, як правило,  починають використовувати саме перед місцевими виборами. І хоча це не заборонено законом, проте гроші повинні бути направлені на потреби містян і використовуватися ефективно. 

Депутатський фонд – гроші, що виділяють з бюджету міста для депутатів на потреби мешканців Запоріжжя. Народні обранці самостійно можуть вирішувати на які потреби вони хочуть використати фонд.

Цікаво, що зазвичай депутати використовують гроші на заміну вікон, а не обирають вирішувати більш глобальні проблеми, що мають значення для всіх містян. У 2019 -му році загальний розмір депутатського фонду Запорізької міськради складає 64 мільйони гривень, тобто по одному мільйону на депутата.

Силовий

Поняття силового адмінресурсу передбачає використання правоохоронних та інших органів, в повноваженні яких здійснювати примус – поліція, прокуратура, СБУ, податкова. Цей ресурс, як і попередні залучають в інтересах політиків.

  • Прямий або прихований тиск на кандидатів, активістів, журналістів або членів виборчих комісій з боку силовиків. 
  • кримінальне переслідування конкурентів, арешт під час або незадовго до виборчої кампанії, погрози. 

 В Запоріжжі з часів Партії регіонів не траплялось прямого втручання силових органів в вибори. На президентських виборах 2019-го року СБУ оголосило, що викрило мережу з підкупу виборців, але це не обмежило участь в виборах партії, яку в цьому підозрювали. 

Регуляторний 

Регуляторний адмінресурс –  ухвалення управлінських рішень органами місцевого самоврядування та підконтрольними їм структурами в інтересах окремих кандидатів чи партій.  Має декілька форм прояву.

  • Умисне приховування або ігнорування  звернень громадян про порушення їх виборчих прав.
  • Позбавлення ліцензій ЗМІ, недопуск їх до освітлення виборчих процесів.
  • Зловживання повноваженнями виборчих комісій, зокрема, фальсифікація результатів волевиявлення.
  • Використання санкцій або проведення раптових перевірок підприємців чи установ, які беруть участь у виборчій кампанії або виступають донорами політиків чи партій.

Медійний

Найпоширеніший спосіб піаритись – медійного адмінресурсу, а саме добре знайома нам інформаційна агітація. Мова йде про залучення комунальних ЗМІ для піару конкретної партії та її кандидатів. Водночас медіа не буде висвітлювати діяльність інших політсил, транслює або друкує лише позитивну односторонню інформацію, а також не використовує примітки “політична реклама” за дня приховання цього факту. 

  • Прихована політична реклама в комунальних ЗМІ.
  • Прихована антиреклам в комунальних ЗМІ, спрямована проти окремих політиків  чи партій, простіше кажучи “джинса” або  так званий “чорний піар”.
  • Використання посадовими і службовими особами службових приводів для агітації в ЗМІ за конкретних політиків чи партії. 

Приклад

В Запоріжжі популярними майданчиками для піару є  “Запорізька січ” й телеканал “Z”, але вони є  комунальними, тому лояльні лише до діючого мера. Бо він активно фінансує їх роботу.
Наприклад, всі випуски газети перед виборами присвячені лише Володимиру Буряку, при тому жодних згадок про інші партії. Цікаво, що з наближенням виборів газету, яка зазвичай коштує 8 гривень, почали роздавати безкоштовно. Гроші на цю “акцію” залучили з бюджету міста.

Тільки наприкінці вересня газета “Запорізька січ” отримала підряд на 304 тисячі гривень від мерії.  До того газета отримала 1,39 мільйона гривень на публікації, але деталі послуг не вказано. Більше про це ви можете почитати в матеріалі наших колег.

Окрім того, комунальних телеканал “Z” неодноразово випускав сюжети про команду Буряка та самого мера. Наприклад, “Знай свого”, де детально висвітлюється діяльність кандидата і його сильні сторони.

Проте, як пов’язані телеканали з самим міським головою ви можете детально почитати в нашому матеріалі.

У підсумку

Адміністративні ресурси дають партії/партіям при владі конкретні перевагу перед іншими, збільшують ефект впізнаваності за рахунок зв’язків та службового становища кандидатів. 

Сьогодні в Україні ситуація покращується, і пряме втручання в вибори, у вигляді силового чи регуляторного ресурсу, майже щезло. Втім, сінергію інституційного-бюджетного-медійного адмінресурсів викорінити важко. Як взагалі протидіяти цьому явищу? Рецепт простий і складний одночасно. Постійно усвідомлювати, що це “свято життя” відбувається за ваш рахунок. Коли в останні півроку перед виборами вам розповідають, скільки чудового робить влада, і от що саме зараз ріжуть червону стрічку на новому дитсадку чи пляжі, нагадуйте собі – це усе з ваших податків. 

Вероніка ХОРОЛЬСЬКА  

Читайте также: Вибори 2020 в Запоріжжі: Як виглядає бюлетень і скільки їх буде

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі