Як впливають на мешканця Запоріжжя обласна і районна ради
Восени, ми одночасно обирали не лише мерів і депутатів міськрад, а й представників обласної та районної ради. Відтак, на сьогодні, ми маємо вже сформований склад органів місцевого самоврядування, а тому важливо зрозуміти за що відповідає кожен з них. Навіщо нам обласна та районна ради?
Обласна рада
Запорізька обласна рада – орган місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси на території області. Вона складається з депутатів та голови, але, якщо за депутатів голосували ми під час місцевих виборів, то голову обирають самі депутати шляхом таємного голосування. Наразі, до складу нашої облради ввійшло 84 депутати, а головою стала Олена Жук.
Влада – це гроші. Або, якщо точніше, це – бюджет наші гроші, гроші платників податків. Який бюджет є у обласної ради, на що йдуть його гроші?
Насамперед, це великі медичні, соціальні й культурні заклади , які обслуговують, за своєю суттю, не тільки місто, а й усю область.
Наприклад, обласні лікарні – це клінічна на виїзді з міста, інфекційна на Нижньодніпровський, дитяча поряд з ЗНУ, онкологічна на Космосі, психіатричний диспансер на Седова, і так далі. Саме великі лікарні можуть дозволити собі утримувати спеціалістів з вузькою спеціалізацією, яких буває два-три на цілу область. В таких лікарнях – найновіше і найкраще обладнання, і на них витрачається найбільше всього грошей. Річний бюджет однієї обласної клінічної лікарні вже перевищує півтора мільярди гривень. І, до речі – міський морг, який офіційно зветься “Комунальна установа «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради”, теж э обласною установою, як можна зрозуміти за його повною назвою.
Але не тільки до медицини причетна обласна рада. Коли ми кажемо про місцеве культурне життя – це і головна наукова бібліотека, і театр Магара, і філармонія з пам’ятником Глінки.
Втім, з усіма цими закладами, обласного рівня, дещо складніше, ніж з міськими. Тому що затверджує бюджет і директорів для них обласна рада, яку обирає громада. Але поточно керує-координує-контролює ними державна влада – у вигляді обласної адміністрації та її профільних департаментів.
Часто трапляється, що у державної адміністрації та у облради різні погляди на те, хто має очолити чергову лікарню чи інтернат, чи добре або погано ними керують – і тоді починаються конфлікти. Коли депутати обласної ради вважають, що на якомусь комунальному закладі чи підприємстві відбувається щось погане, вони не можуть йти з перевірками чи ревізіями “в лобову”. Для цього треба створити окрему робочу групу чи комісію, в яку входять і депутати облради, і посадовці державної адміністрації.
Якщо ми говоримо про бюджет, то обласна рада його постійно коригує та приймає, але, знову ж таки, за його виконанням і освоєнням стежить державна адміністрація. Наприклад, депутати проголосували, що за черговою обласною бюджетною програмою треба в 2021-му році дати на будівництво лікарні десь в Гуляйполі 50 мільйонів. Але проводить тендер, укладає договір та стежить за перебігом робіт Департамент капітального будівництва ОДА.
Серед великих бюджетних “шматочків” обласної ради найбільше відомий екологічний фонд – гроші, які великі підприємства платять за викиди. Більша частка екофонду розподіляється саме на обласний бюджет, його основними статтями витрат є субвенція на обласний центр (зазвичай її витрачають на утримання парків і зелених насаджень взагалі), укріплення берегів в приазовській частині області, будівництво каналізаційних колекторів і полігонів для сміття.
Крім того, влада може створювати відкриті дані, а саме списки вільного комунального майна та земель, що є на балансі ради, й передавати їх в оренду для отримання прибутку та покращення стану цього майна. Щодо землі, то її у веденні облради не так вже й багато. Це земельні ділянки, які знаходяться ще з радянських часів як підсобні господарства на балансі різних комунальних закладів в області – інтернатів, диспансерів, тощо.
Обласна рада може надавати або скасовувати дозволи на спецвикористання природних ресурсів в області – видобуток піску, води чи газу. Обласна рада надає в оренду ставки і мисливські угіддя.
Районна рада
На останніх місцевих виборах мешканці Запоріжжя отримали не три бюлетені, як завжди, а чотири – вони обирали ще й депутатів Запорізького району. Другим сюрпризом стало те, що Запорізький район суттєво збільшився. Замість звичного нам Запорізького району довкола міста це новий район значно розширився на схід, адже до нього приєднали ще й Вільнянський і Новомиколаївський райони. Щоб розповісти, чому так сталося під час реформи децентралізації, необхідна окрема стаття, (або й навіть дві-три), тому прийміть це як факт.
Роль райрад була суттєво зменшена протягом адмінреформи. Однією з причин цього була велика кількість районів (в таких районах могла існувати лише одна об’єднана територіальна громада (ОТГ) на всій території), що призвели до недофінансованості рад. Відтак, такі органи самоврядування просто не могли забезпечити своє існування, ефективну роботу та навіть зарплату для апарату ради. Вони вичерпали себе, а більшість їх повноважень перейшли до обласних рад та територіальних громад.
Проблему спробували розв’язати за допомогою децентралізації, сформувавши нові укрупнені райони, і за кандидатів в ради цих нових великих районів ми й проголосували в жовтні 2020. Однак, питання, щодо того, чим будуть займатися ці районні ради, й досі є актуальним. Фактично, новостворені райони повинні розвантажити область, а самі районні ради залишитися проміжним рівнем між областю та сільськими, селищними та міськими радами.
На сьогодні, реформа децентралізації триває, і за результатами однієї з її стадій у Запорізькій області було сформовано 5 районів: Бердянський, Василівський, Запорізький, Мелітопольський та Пологівський. Кожен з нових районів має у своєму складі ОТГ . Загалом їх в області налічується 67.
Попри це, районним радам залишили повноваження, щодо вторинної медицини і керівництво закладами, які мають районне значення й є на балансі райради. Відповідно, райради частково відповідатимуть й за землі, що залишилися на їх балансі.
Райрада залишається відповідальною за об’єкти, що перейшли на її баланс: лікарні, школи, інтернати, стадіони, комплекси, установи тощо. Відповідно до вимог реформи децентралізації, майно від колишніх районів має перейти у власність тій громаді на території якої воно знаходиться, але це відбувається не дуже швидко.
Таке трактування й викликало нові складнощі. Адже один майновий комплекс може знаходитись одразу на території декількох громад. Наприклад, «Запорізька центральна районна лікарня» розташована в північно-західній частині Запоріжжя, на Верхній Хортиці, і надає медичні послуги мешканцям Біленьківської, Долинської, Степненської та Широківської ОТГ й Запоріжжя.
Райрада опікується має опікуватися й наданням вториної медичної допомоги. Однак, виникає проблема з утриманням закладів надання допомоги, бо грошей не вистачає на їх нормальне функціонування.
То ж, як впливає Запорізька районна рада, яку обирали мешканці Запоріжжя, саме на містян, встановити поки неможливо
Висновки:
У підсумку обласна й районна рада є важливими органами самоврядування. Облрада займається розвитком та вирішенням обласних питань. Депутати цієї ради будуть представляти наші інтереси наступні 5 років, опікуватись станом лікарень, шкіл та пансіонатів, якими ми користуємося. Обирати керівників КП, шкіл та інших установ. Вирішувати нагальні проблеми.
Райрада ж зараз, знаходячись на перехідному етапі, має дещо розмиті повноваження, проте за нею закріплені важливі об’єкти районного значення, а по закінченню децентралізації її важливість може зрости.
Вероніка Хорольська
Читайте також: Прокурор -“антикоррупционер” отсуживает у запорожской мэрии служебную квартиру в довесок к собственной
Обговорення