“Запоріжжя ЗА Майбутнє”: обіцянки і піар ціною у 20$ тисяч

Зображення завантажується

“За майбутнє” виявилася лідером за кількістю вкладених на Facebook-рекламу у 2020-му грошей серед всіх політсил, представлених у Запоріжжі. На просування дописів у соцмережі партія витратила понад 21 тисячу доларів. Ця сума явно не фінальна, адже рекламу додатково розганяли і кандидати, і центральна сторінка партії. Левову частку цих коштів “За майбутнє” витратило під місцеві вибори. Одразу після виборчих перегонів витрати зменшилися в 16 разів.

В період виборів політики, шукаючи підтримки виборців, готові обіцяти хоч зірку з неба. Для того, щоб ці обіцянки були почуті, політики не шкодують десятків тисяч доларів. І Facebook-сторінка “Запоріжжя ЗА Майбутнє” є яскравим підтвердженням цієї тези. 

Щоб зрозуміти як піариться партія в Запоріжжі, скільки це коштувало і які осередки інших партій можуть скласти їй конкуренцію за витратами, ми проаналізували зібрані аналітиками “Чесно” та “Бібліотекою реклами” дані.

Вибори 2020

Партія “За майбутнє” у буквальному сенсі цього слова “увірвалася” в український політичний процес. Наприклад, у Запорізькій області політсила, конкуруючи з більш досвідченими партіями на рівних, взяла аж 8 мандатів депутатів Запорізької облради. Не в останню чергу так відбулося через те, що проект, який з самого початку називали олігархічним, не шкодував грошей ні на що, в тому числі – на рекламу. 

Facebook-сторінка “Запоріжжя ЗА Майбутнє” була створена у липні 2020-го і за час існування вже витратила на просування понад 21 тисячу доларів. Майже всю суму – 20 088 доларів – витратили з серпня по листопад 2020 року, в період місцевих виборів. Тоді ж, влітку, з’явилися і перші рекламні пости – з кандидатами в обласну і місцеву ради. Дописи оплачував Віталій Сиволап – запорізький кардіолог і один з кандидатів від політсили. Пости таргетовані здебільшого на жінок 55-64 років і меншою мірою на чоловіків того ж віку.

Ближче до виборів таргетування трохи змінилося і політсила почала орієнтуватися на на жінок і чоловіків у віці 35-44 років. Більшість дописів – це знайомство с кандидатами або ж позиції партії з тих чи інших питань. Найчастіше в дописах згадували кандидатку в мери Олесю Крамаренко, кандидата і ректора Запорізького вишу Миколу Фролова, кардіолога Віталія Сиволапа, Геннадія Фукса тощо. Пізніше почали з’являтися дописи про зустрічі з людьми, а час від часу публікувалися й дописи з закликом вподобати сторінку запорізького осередку і підписатися на неї. 

За декілька днів до виборів зі сторінки рекламували сюжети “Телевізійної служби новин”, у яких з’являлися вже згадані Олеся Крамаренко та Віталій Сиволап, дописи про Миколу Фролова і рейтинги, які відображали електоральну підтримку.

Платною рекламою користувалася не лише офіційна сторінка, а й, наприклад, сторінка згаданої вище Олесі Крамаренко. На дописи тут витратили понад 2,5 тисячі доларів. 

Затишшя після виборів 

Після виборів активність та зацікавленість партії у просуванні Facebook-меседжів значно зменшилися. Так, з грудня 2020 по жовтень 2021 на рекламу тут витратили всього 131 долар або ж 3 700 гривень. 

Остання реклама на сторінці публікувалася навесні. Це було кілька дописів: про виступ на телеканалі “Україна” лідера партії Ігоря Палиці, про високі тарифи і про те, що «За майбутнє» подала до Верховної Ради проєкт про зниження комунальних тарифів. 

А що ж інші? 

Звісно ж Facebook-рекламу використовували й інші політичні партії і кандидати. Ми переглянули також і їхні витрати у серпні-жовтні 2020-го, в період найактивнішої політичної боротьби. 

Запорізька ”Слуга народу” за три виборчі місяці 20-го витратили понад 18 тисяч доларів або ж майже півмільйона гривень. Про їхні “віртуальні” обіцянки ми вже детально розповідали в попередньому матеріалі

Запорізький осередок “Партії зелених” витратив на рекламу 4 484 долари або ж трохи більше 128 тисяч гривень. Сторінка була створена 9 серпня 2020 – якраз під вибори – і вже після них рекламу використовувала лише один раз – у січні 2022-го, коли партійці звітували про роботу за попередній рік. Реклама “зелених” крутиться навколо питань екології, а крім того партія не шкодувала грошей і на “чорний” піар проти “Слуг”.

Європейська Солідарність” витратила 2 064 доларів, тобто 58,9 тисяч гривень. Дописи стосувалися знайомства з кандидатами і критики тодішнього мера Володимира Буряка. 

Партія “Наш Край” напіарила своїх кандидатів на 1 557 доларів – це 44,5 тисячі гривень. Сторінку створили ще у 2016-му році, однак рекламу запускали виключно під вибори 2020-го.

“Партія Шарія” витратила 952 долари або ж 27 тисяч гривень. Тут піарили не кандидатів, а самого Анатолія Шарія. Кандидати ж обіцяли врятувати місто від корупції і здебільшого розповідали про свої подвиги. Після виборів сторінка рекламу більше не замовляла.

”Опозиційна платформа – За життя” нарекламувала своїх кандидатів на 724 долари – це 20,6 тисяч гривень. 

Піарилася й партія “Єднання” Володимира Буряка, який повторно виграв вибори у 2020-му. Лише з офіційної сторінки партії було витрачено 3 208 тисячі доларів або ж майже 92 тисячі гривень , однак це за весь час, а не досліджуваний нами період з серпня по жовтень.  

Цікаво, що ні “Батьківщина”, ні “Опозиційний блок” не витрачали на Facebook-рекламу взагалі. Принаймні, вона не розміщувалася на їхніх офіційних партійних сторінках. 

Вероніка Хорольська

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі