Віртуальні обіцянки за сотні тисяч: як запорізькі “Слуги” рекламують себе у Facebook

Зображення завантажується

З серпня по вересень 2020-го, запорізькі “Слуги” витратили на рекламу у Facebook понад 18 тисяч доларів або ж майже півмільйона гривень (482 133 гривень). За аналогічний період 2021-го ця сума виявилася меншою майже в 17 разів – 1 149 доларів (приблизно 30 000 гривень). Це вкотре доводить, що політики зацікавлені у активній взаємодії з виборцями, навіть якщо йдеться про спілкування у соцмережі, в основному перед виборами. Після виборчих перегонів активність суттєво знижується, а часом і припиняється зовсім.

Це лише один з висновків, який напрошується після аналізу витрат запорізької “Слуги народу” на рекламу у Facebook. Другий висновок стосується вже самого контенту, який політична сила і окремі її представники просувають і за який платять сотні тисяч гривень. Якщо коротко, то політики вперто продовжують використовувати методи і технології 90-х – критику опонентів і тотальний нарцисизм – з тією лише різницею, що плоди цих методів тепер транслюються в онлайні, а не лише через телеефір.

Втім, про все по черзі. А поки коротко про те як саме ми аналізували Facebook-рекламу. Тут все доволі просто – нам в цьому допомогли інформація про вартість оплачених постів, яка міститься в “Бібліотеці реклами Facebook” та дані наших колег з Руху “Чесно”. 

Тож, скільки і на що саме витратили запорізькі “Слуги”?

Місцеві вибори

Сторінка “Слуга Народу – Запоріжжя” була створена у квітні 2019-го, напередодні парламентських виборів. За весь час його існування на рекламу тут було витрачено близько 48 тисяч доларів або ж приблизно 1.3 мільйони гривень. 

Зі старту сторінка очікувано рекламувала кандидатів в нардепи, постила комедійні ролики з закликом голосувати або ж відео з критикою тодішньої влади. Партійці використовували технології, які мали б продемонструвати близькість “слуг” до народу. 

Парламентські вибори пройшли – і реклама у Facebook “завмерла”. Щоб знову ожити у серпні 2020-го, за два місяці до виборів вже наступних – місцевих.

У серпні місцева “Слуга народу” витратила скромних 348 доларів на 9 рекламних постів. Втім, далі фінансові вливання збільшилися. У вересні ця сума складала вже трохи більше 3 тисяч доларів. Найбільше витрат очікувано було у жовтні – аж 15 тисяч доларів. 

Що рекламували? Спочатку речі доволі стандартні, якщо не сказати – банальні. Наприклад, привітання до Дня прапора. Привітання від Віталія Тишечка, який був кандидатом на посаду міського голови. Але чим ближчим ставав жовтень, тим більше з’являлося оплачених постів з піаром кандидатів і закликами до виборців прийти і проголосувати. 

Також кандидати просували рекламу і через власні сторінки. Вже згаданий Віталій Тишечко витратив на агітацію 2,26 тисяч доларів. Здебільшого він рекламував власні “подвиги”, присвячував пости темам благоустрою і зустрічей з громадою, але часом з’являлася і реклама (чи правильніше було б сказати “антиреклама”) “проти” опонентів. Так, наприклад, “слуга” активно критикував свого суперника Володимира Буряка. 

Заради справедливості варто зазначити, що подібним не гребували й кандидати від інших політсил. Наприклад, Віталій Рябцев, який балотувався в мери від “Батьківщини”, часто рекламував дописи з “чорними” тезами щодо Володимира Буряка, Віталія Тишечка та загалом проти інших партій.

Поствиборче затишшя

Здається цілком логічним, що пік агітації і реклами припадає саме на період виборів. Втім, це справедливо лише в тому разі, якщо ми не говоримо про поширення через партійну чи особисті сторінки політиків у Facebook важливої для тієї чи іншої громади інформації, інформації про проблеми і шляхи їх вирішення або ж навіть просто спілкування зі своїм виборцем у соцмережі. Адже плата за поширення у Facebook не “заточена” виключно під вибори, цей інструмент може використовуватися постійно – для донесення важливого на якомога ширшу аудиторію.

Але одразу ж після виборів сторінка місцевих “слуг” не витрачалась аж до травня 21-го. Тоді було витрачено 125 доларів. Далі, у червні, ця сума трохи зросла – до 718 доларів. 

Декілька разів “слуги” просто рекламували запорізьку Facebook-сторінку, а також просували тезу щодо заборони на використання пластикових пакетів і закон про деолігархізацію. 

Вже у листопаді реклама стосувалася досягнень – оновленої дороги до Кирилівки, реконструкції будинку культури, благоустрою міста. Ну але знову таки – ці дописи заточені не так на донесення важливої інформації, як на піар причетних до цих позитивних змін – нардепів Геннадія Касая та Павла Мельника. Не забули згадати і про секретаря Запорізької міської ради Анатолія Куртєва. До слова, його рекламували також і з всеукраїнської сторінки 29 вересня – тоді, коли Володимир Буряк склав свої повноваження та покинув крісло міського голови, а сам Куртєв почав виконувати його обов’язки. 

Що ж, всі висновки ми озвучили ще на початку. Зараз же лишається тільки сподіватися на те, що всі витрати політсили на рекламу у Facebook будуть відображені у партійному фінансовому звіті. Про це чомусь часто “забувають”, особливо зараз, коли Верховна Рада дозволила партіям не подавати свої звіти доки в Україні триває оголошений Урядом карантин. 

Вероніка Хорольська, вперше для “Bihus.info

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі