Хто відповідає за укриття в підвалі – влада чи ОСББ

Зображення завантажується

До команди проєкту “Антикорупційна тероборона” звернулося багато людей з питаннями стосовно того, хто має облаштовувати укриття в будинках ОСББ. Юристка і керівниця ГО «ХОЧУ ВЧИТИСЬ!» Катерина Звєрєва проаналізувала нормативно-правову базу – хто, що і коли має робити з цими укриттями

Всі обʼєкти до фонду споруд цивільного захисту зараховуються, не рандомно за адресами, де теоретично є підвал, а виключно на підставі акту обстеження споруди, який регламентований наказом МВС #579 від 09.07.2018 р. «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» 

Створюється спеціальна комісія, яка проводить обстеження, а результати у вигляді акту подаються до районних адміністрацій. Далі якщо приміщення придатне – його вносять до фонду споруд захисту.  

Хто має створювати комісію і проводити обстеження

І ось тут треба визначити – на чиєму балансі знаходиться підвальне приміщення. 

Якщо при створенні ОСББ його не передали на баланс і воно залишилося в комунальній власності, то створювати комісію і проводити обстеження, має районна адміністрація або комунальне підприємство/установа, яка є балансоутримувачем. Відповідно і облаштовувати його має балансоутримувач. 

Якщо приміщення на балансі ОСББ, то його голова сам формує склад комісії з працівників обʼєднання, ревізійної комісії, співвласників за бажанням. Може долучати працівників ДСНС чи райадміністрації. 

Де знайти зразок акта і як проводити обстеження

Акт обстеження затверджений додатком #11, а в розділі 6 пункті 2 вже згаданого наказу МВС #579 детально розписано порядок обстеження і посилання на цей додаток . 

В акті зазначається стан укриття для визначення його готовим чи неготовим для використання, або обмежено готовим, якщо усунути перелічені в акті недоліки. 

Коли проводити обстеження

Взагалі вони мали проходити регулярно, ще з 2014 року. 

Наразі ми знайшли розпорядження міського голови #176 від 03.08.2022  

«Про організацію утримання найпростіших укриттів (підвальних приміщень) міста Запоріжжя в належному стані для укриття населення в разі загрози його життю» згідно з яким: 

3. Керівникам суб’єктів господарювання державної та приватної форми власності, керуючих компаній, житлово-будівельних кооперативів, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, на балансі яких перебувають найпростіші укриття (підвальні приміщення):

3.1. Утворити об’єктові комісії з обстеження найпростіших укриттів (підвальних приміщень) (у разі необхідності залучати представників районних комісій).

3.2. До 30.09.2022 року забезпечити проведення об’єктовими комісіями обстеження найпростіших укриттів (підвальних приміщень) із складанням актів оцінки, які надати в районну адміністрацію міської ради за територіальною належністю.

Але оскільки сам документ оприлюднено на сайті міської ради лише через пів року  після його створення, то є великі сумніви, що він вчасно дійшов до адресатів, в тому числі голів ОСББ. 

А тому якщо ви це ще не зробили, то цей день настав. 

Хто має бути відповідальною особою за укриття 

Суб’єкти господарювання (балансоутримувачі) незалежно від форми власності створюють об’єктові формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або призначають осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд (відповідальні особи).

Об’єктові формування – це команда робітників та технічних спеціалістів, які відповідають за стан конкретного укриття.  

Створення формувань здійснюється відповідно до Порядку утворення, завдань та функцій формувань цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2013 року № 787.

У житловому секторі особовий склад груп з обслуговування захисних споруд доцільно призначати зі складу технічного і обслуговуючого персоналу суб’єктів господарювання, що здійснюють експлуатацію або обслуговують житлові будинки.

Яке обладнання має бути в найпростіших укриттях

Обладнання найпростіших укриттів має забезпечувати можливість безперервного перебування в них населення впродовж не менше 48 годин.

З цією метою найпростіші укриття забезпечуються:

  • місцями для сидіння (лежання) – лавками, стільцями, звичайними чи ярусними ліжками тощо;
  • ємностями з питною (з розрахунку 2 л на добу на одну особу, яка підлягає укриттю) та технічною водою (за відсутності централізованого водопостачання);
  • контейнерами для зберігання продуктів;
  • виносними баками, що щільно закриваються, для нечистот, які мають розташовуватись в окремих приміщеннях (для неканалізованих будівель і споруд);
  • резервним штучним освітленням (електричними ліхтарями, свічками, гасовими лампами тощо);
  • первинними засобами пожежогасіння (відповідно до встановлених норм для приміщень відповідного функціонального призначення);
  • аптечками 
  • засобами зв’язку і оповіщення – телефоном і радіоприймачем, якщо простіше 
  • шанцевим інструментом (лопатами штиковими та совковими, ломами, сокирами, пилками-ножівками по дереву, по металу тощо).

Де брати гроші на облаштування чи ремонт укриття в будинках ОСББ

У Запоріжжі є Міська цільова програма з розвитку цивільного захисту 

населення і території міста Запоріжжя, запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, утримання та облаштування захисних споруд цивільного захисту, створення міcцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення на 2022-2026 роки. 

Так, все що ви прочитали у попередньому реченні – це повна назва Програми. Вона затверджена рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2022 №28 (зі змінами), і передбачає фінансування і в будинках ОСББ капітальних і поточних ремонтів споруд цивільного захисту. А також облаштування приміщень необхідним оснащенням, майном, медикаментами і лікарськими засобами, встановлення і обслуговування охоронної і пожежної сигналізації. Так, на 2023 рік на ремонти виділено 20 млн грн, а на облаштування оснащенням і майном – 263 млн грн. 

Тож ОСББ можуть звертатись до міської ради і департаменту цивільного захисту за фінансуванням в межах цієї міської програми. 

Якщо підвальне приміщення непридатне для укриття, але є в списку фонду споруд цивільного захисту 

У такому випадку, балансоутримувач приміщення, яке непридатне для використання, як найпростіше укриття , звертається до районної адміністрації або департаменту цивільного захисту міської ради з заявою про внесення змін до фонду СЦЗ і виключення цього обʼєкту з фонду. До заяви додається акт обстеження про те, що приміщення непридатне. 

Також ви можете подивитись наш стрім на цю тему 

Керівниця ГО «ХОЧУ ВЧИТИСЬ!» Катерина Звєрєва, в рамках проєкту “Антикорупційна тероборона” спільно з “Запорізьким центром розслідувань” 

Ця стаття була представлена “Запорізький центр розслідувань” в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі