Як у Запоріжжі витратили десятки мільйонів гривень на переселенців

Зображення завантажується

Запоріжжя стало прихистком для людей, які вимушені були покинути домівки. Через місто пройшло близько 200 тисяч евакуйованих людей, які рятувалися від окупації, обстрілів і втратили своє житло. З бюджету міста та області виділялися гроші на облаштування місць для переселенців та евакуйованих.

Впродовж 2022 року місцева влада зробила замовлень на понад 9,5 мільйона гривень. Додатково з обласного бюджету тільки за останній час виділили понад 26 мільйонів гривень. Ми дослідили ці закупівлі, побували в місцях, які обладнали для переселенців і розповідаємо про те, що замовляли, хто і за скільки виконав замовлення, і які порушення нам вдалося виявити

Цифри

У Запоріжжі зараз живе близько 132 тисяч офіційно зареєстрованих переселенців, з них майже третина – діти. Загалом місто стало тимчасовим прихистком для 200 тисяч людей під час евакуації з Запорізької, Донецької та Херсонської областей.

Незадовго до закінчення 2022 року Запорізька влада витратила 9,5 мільйонів гривень на товари і послуги для внутрішньо переміщених і евакуйованих осіб. Гроші пішли на облаштування тимчасових місць, які переважно базуються у приміщеннях закладів освіти, а тому замовниками є Департамент освіти та підпорядковані йому районні відділи.

Тут підпис під зображенням

У досліджений нами період не робив замовлень лише Територіальний відділ освіти Хортицького району. А найменше замовив відділ Вознесенівського району, витративши трохи більше за 100 тисяч гривень.

Облаштування приміщень, пилососи, пральні машини: що замовляли для ВПО

Замовники переважно опікувались облаштуванням тимчасового житла для переселенців та закупівлею техніки. Зокрема у договорі прописані наступні роботи: ремонт щитків освітлення, прокладання водопровідних труб, встановлення змішувачів для умивальників та душів, роботи з ізолювання проводів тощо.

Окрім цього купляли й техніку. Наприклад, відділ освіти Дніпровського району замовив пилосос Philips. За 95 тисяч гривень виконавець мав поставити 13 пилососів, тобто один обійшовся в 7 320 гривень. На сьогодні, це на 30% дорожче, ніж пропонують продавці побутової техніки.

Ми звернулися за коментарем до замовника. Представники відділу повідомили, що ціна була розрахована за методичкою. За їхніми словами спеціалісти також моніторили товар на онлайн майданчиках. 

Точної інформації про те, куди саме поставили пилососи немає. За запитом інформацію не надали. Лише загально, що вони знаходяться у закладах освіти одного з районів міста. 

Аналогічно, нам не надавали адреси поставки пральних машин. Цей же замовник закупив 4 машини Indesit за 79 тисяч гривень, тобто по 19 870 гривень кожна. Станом на серпень – це на майже 30% дорожче, ніж у магазині.

Як і у попередньому випадку ціну розрахували за тією ж методикою. Адреси нам не надали.

Ми поспілкувалися з адвокатом ГО “Платформи прав людини” Євген Воробйов. Він зазначив, що замовник може не публікувати договір на “Прозорро”, при цьому інформація про те, де можна скористатися технікою, має бути доступною для громадян.

Договір можуть не публікувати та не вказувати адреси. Натомість можна договір отримати на запит про надання публічної інформації в порядку ЗУ “Про доступ до публічної інформації”. Відповідно закону місцеві адміністрації та ОМС зобов’язані в межах своїх компетенцій надавати допомогу переселенцям та інформацію про допомогу

адвокатом ГО “Платформи прав людини” Євген Воробйов

Місця за “дозволом”

Сумарно найбільше грошей пішло на облаштування місць у Дніпровському районі, що на правому березі міста. Ми вирішили завітати у кілька закладів у цьому районі. І розпитати їх керівництво про місця – чи наявні вони зараз і, чи розміщували переселенців раніше під час попередніх евакуацій. 

Спочатку ми побували у Запорізькому навчально-виховному комплексі, у який запорізька влада вклала 143 тисячі гривень. На паркані вивіски: “Пункт незламності”, “Укриття” та “Територіально інформаційний центр”. 

У приміщені близько 200 місць станом на 31 липня, згідно з інформацією від замовника.

На вході у приміщення закладу нас зустріла поліція. У цей день було повідомлення про мінування, тому нам довелося почекати, деякий час завгоспа закладу. Після пів години очікування ми поспілкувалися з жінкою, що входить в адміністрацію закладу освіти. Вона повідомила, що місць розміщення в них немає і не було, лише загальне укриття, до якого пускають під час тривоги. Пригадала, що у приміщені збирали одежу і видавали її при евакуації. Про проведення ремонтів їй нічого не відомо.

Ми звʼязалися й з директоркою школи. Спочатку жінка повідомила, що у приміщені до 150 місць. Потім нам вдалося поспілкуватися телефоном і взяти коментар про те, чому ж інформація у запитах і на “місці” розходиться. 

За розпорядження нашого виконкому про те, що на літній період пункти незламності тимчасово перебуває в сплячому режимі … Якщо у вас є розпорядження, певні дозволи, то пункт незламності ви можете відвідати. І тільки за наявністю дозволу можете приїхати

директорка навчального закладу

Зі слів жінки, журналісткам не показали місця для переселенців, бо немає дозволу. Проте вона не пояснила чому працівники сказали, що місць немає. Також вона надала інформацію про пункти незламності, проте не про місця для ВПО. У їх перегляді нам також відмовили, посилаючись на те, що інформацію про їх наявність надали у запиті.  

Наступним у нашому списку було приміщення, яке за інформацією “Прозорро”, облаштували за понад 99 тисяч гривень. 

Для отримання офіційної інформації ми також направили запит. У відповіді замовник зазначив, що місця у закладі освіти станом на 31 липня 2023-го наявні.

Після підтвердження ми прийшли подивитися приміщення. На вході є вивіски – “Приймальний пункт евакуації”, “Укриття” та “Пункт незламності”. При першому огляді самої інформації для переселенців  і евакуйованих осіб ми не знайшли. Біля дверей нас зустріла жінка. Вона надає інформацію для тих, хто звертається до закладу, зокрема інформує ВПО.

Вона повідомила, що евакуйованих осіб вони не розміщують і ніяких місць у приміщені немає. Пізніше до нас вийшла завгосп закладу освіти, яка підтвердила це. Працівниця повідомила, що про обладнання місць вона чує вперше і ніякої інформації до навчального закладу не надходило. Єдине, чим можуть допомогти – прийняти дитину з статусом ВПО на навчання у форматі онлайн.

Після цього ми спробували звʼязатися з директором школи. Спочатку ми відправили її запит і вона підтвердила, що у школі є місця та бойлери, однак кількість чи інші деталі не надала. Ми хотіли прояснити ситуацію, проте жінка на дзвінки вже не відповідала.

Нагадаємо, що раніше “Запорізький центр розслідувань” розповідав, що в Запоріжжі закупили водонагрівачі по захмарній ціні і з невідповідними характеристиками. 

Наступний у нашому списку навчальний заклад, де облаштували місця для тимчасового перебування за 167 тисяч гривень. На вході у навчальний заклад вивіски “Укриття”, “Пункт незламності” і позначка “UNICEF”. Інформації про ВПО при першому огляді ми не виявили.

У самому приміщені закладу освіти ми поспілкувалися з персоналом. Перш за все ми хотіли дізнатися про те, чи перебували тут внутрішньо переміщені особи раніше, розуміючи, що наразі евакуація менш активна. Також нас цікавило чи проінформований персонал загалом про наявність таких місць. 

У результаті, працівники закладу освіти, з якими нам вдалося поспілкуватися, нічого про ВПО не знали. Поставити запитання керівництвом закладу не вдалося – за словами адміністраторки, всі у відпустці до середини серпня. Тому ми залишили свій номер телефону. Станом на 31 серпня, нам ніхто не зателефонував.

Пізніше ми звʼязалися з директором самостійно і він прокоментував ситуацію:

Ніяких проблем. Правильно ви прийдете та з’ясуйте це з департаментом освіти і приходьте дивиться . Департамент освіти є засновником, я є найманим працівником, а департамент освіти є засновником і розпорядником коштів.Ці приміщення це туалетні кімнати, в яких встановлені певні моменти, які необхідні для таких людей. Це облаштовані класні кімнати, які перелаштовані на прийом людей. А далі вся інформація у засновника є. Будь ласка, спілкуйтесь із засновником.

директор школи

Відсутність документів – порушення в тендерах

Разом з тим, вже у 2023 році найбільші закупки на облаштування місць замовляла Широківська сільрада, для сіл Запорізького району. Тому, як замовлення ще не виконані, то подивитися наявність місць не вийде. Проте ми дослідили закупівлі і виявили деякі порушення. Зокрема, сільрада замовила ремонт та придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування ВПО у приміщеннях адміністративної будівлі у селі Володимирівське. Замовник уклав прямий договір з “Будівельною компанією “Моноліт-Сервіс” за 1,5 мільйона гривень. При цьому виконавець не надав всі необхідні документи, а замовник не пояснив потреби в укладанні прямого договору, тобто без використання системи “Прозорро”.

Євген Воробйов звернув увагу на порушення з боку учасника та замовника:

Оскільки майже всі реєстри зараз закриті в цілях безпеки, то переможець повинен був отримати та завантажити до системи Прозорро: по-перше, витяг про відсутність особи в реєстрі осіб, які вчинили корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією; по-друге, витяг з МВС про відсутність судимості. Оскільки згаданих документів в системі Прозоро немає, то Замовник мав би відхилити тендерну пропозицію переможця.

Євген Воробйов, адвокат

Також є інші замовлення Широківської сільради. Наприклад, закупівля на ремонт для обладнання місць для ВПО у селі Миколай-Поле за понад 3 мільйони гривень. Або, облаштування таких місць у селі Лукашеве за 1,2 мільйона гривень. Обидві закупівлі були проведені без використання системи, тобто за прямим договором. У такому випадку корупційні ризики зростають, адже зникає конкуренція. До того ж коли пропозиція лише одна, то виконавець може мінімально знижувати ціну або не знижувати загалом.

Водночас згідно з законом, замовник може здійснювати закупівлю без застосування електронної системи. Зокрема, якщо замовник не може дотриматися для проведення закупівлі. Простіше кажучи, товари або послуги потрібні терміново.

Разом з тим, як ми бачимо у закупівлях (ред – вказаних вище) не наведено документально підтверджені підстави застосування згаданих вище підпунктів п. 13 згаданої постанови КМУ. Отже, слід звернутись до Держаудитслужби, щоб ті провели відповідні перевірки.

адвокатом ГО “Платформи прав людини” Євген Воробйов

Ми спробували звʼязатися з замовником, щоб запитати про порушення у закупівлі, проте відповіді нам не надали. Зокрема й на наш інформаційний запит. 

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі