Примарні гарантії для запорізького асфальту

Зображення завантажується

Ремонтний бум-2023. У Запоріжжі масово кладуть асфальт. Вже за кілька місяців на місцях ремонту починають з’являтися дефекти, малі і не дуже. Але виправляти недоліки ніхто не поспішає – на відміну від проведення ремонтів сумнівної якості. Чому? Розповідаємо

Запоріжжя. 2023 рік. Лише починається дискусія «дрони проти бруківки». Тим часом місцева влада кладе… не бруківку, а таки ж асфальт. Але, як ми бачимо зараз, лише за півтора роки, – не дуже вдало. 

У Запоріжжі з початку 2023 року дорогами опікується Департамент муніципального управління. Сумарно з березня до листопада на різні поточні роботи він витратив 120 млн гривень. Це – не тільки ремонти, а й створення та редагування схем дорожнього руху, обстеження штучних споруд, монтаж лав, урн та бордюрів. Для порівняння, за весь 2024 рік на ремонт доріг, дорожню розмітку та зливову каналізацію було витрачено 71 млн грн, що у півтора рази менше. 

Ми спробували з’ясувати, чи дійсно кошти на ремонт доріг витрачені на користь громади. І розібрали чотири найбільш масштабні закупівлі, які пройшли  у червні 2023 (1, 2, 3, 4). Їхня вартість склала приблизно 45 млн грн, тобто більше ніж третину від загальної суми за рік. Сюди входили не тільки ремонти, а й технічний нагляд. І, як виявилося, все було не зовсім добре як із оформленням документації, так і з контролем якості робіт. Усі проаналізовані договори мають одну  цікаву деталь, яка може бути використана явно не на користь громади як кінцевого вигодоодержувача. 

Закупівлі-близнюки

Для початку звернімо увагу на контракт із вже відомим нам за справою про «фіктивний» асфальт на вулиці Очаківській ТОВ «Доргарант». Вартість його послуг склала 10 млн грн.

13 червня 2023 року було оголошено закупівлю під назвою «Ремонт інфраструктури у сфері дорожнього господарства (вулиць і доріг комунальної власності): поточний ремонт доріг по Олександрівському району м. Запоріжжя». 29 червня «Доргарант» визнали переможцем. Роботи оплатили, за інформацією з сайту Є-data, вже 9 вересня, тобто на диво швидко.

А що тут не так, спитаєте ви?

Згідно з договором, гарантійні зобов’язання виконавця тривають лише 6 місяців. Якщо на 7 місяць щось піде не так, більшість подальших видатків лягають на замовника, тобто на Департамент муніципального управління. Таким чином, ДМУ уклав вочевидь невигідну для громади угоду. 

Три наступні закупівлі мало відрізняються від цієї. Обслуговування та ремонт доріг в Комунарському та Хортицькому районах міста було довірено ТОВ «Євробуд Плюс». Вартість робіт за цією закупівлею була найбільшою – 15 млн грн. Все відбувалося з такою ж швидкістю: 21 червня оголошені торги, 5 липня ТОВ «Євробуд Плюс» оголошено переможцем, 28 вересня всі роботи остаточно оплачені. І знову той самий пункт договору, і знову та ж гарантія у 6 місяців.

Виконавцем третього, 10-мільйонного, підряду стало ТОВ «Ремшляхбуд». Йому дісталося виконання робіт у Шевченківському та Вознесенівському районах міста. Ситуація розвивалася аналогічно: 12 червня оголошено тендер, 30 червня укладено договір, а вже 7 вересня його повністю оплачено. Вгадайте термін гарантії? Так, півроку. 

Останнім черневим «щасливчиком» виявилося ТОВ «Юнія-Транс». Йому дісталися дороги в Дніпровському та Заводському районах, і, найцікавіше – ділянка на проспекті Металургів, яка за всіх очільників міста йде під землю.  Вартість робіт склала 10 млн грн грн, а гарантії – знову 6 місяців.

Витяг із договору на ремонтні роботи

Чому такий короткий гарантійний термін є невигідним для громади? 

Будь-яка дорога піддається значним навантаженням та різного роду екстремальним умовам. Вона повинна витримувати 40-50-тонні авто, вплив агресивних речовин, перепад температури від +45 до -30 (в наших широтах) і служити при цьому досить тривалий строк. Після завершення ремонтних робіт якість покриття має пройти перевірку часом. Асфальт, покладений у 2023-му, цю перевірку не пройшов уже у декількох місцях.

Перевіряємо якість

На проспекті Металургів, там, де він перетинається із Соборним, якість робіт була така, що асфальт  не витримав навіть пів року. Приблизно в грудні 2023, після перших дощів, почалися просідання грунту. Зараз, коли минув рік, на місці проведення робіт вже яма на ямі. Так само і на тротуарі, який веде від Соборного до міської лікарні №3. 

Асфальт через кілька місяців після ремонту

Аналогічна ситуація на вулиці Говорухи у Комунарському районі, а також на її перехресті з Культурною. Там асфальт, вкладений торік, подекуди пішов пухирями. Окрім того, виконавці залишили по собі забиту асфальтною сумішшю зливову каналізацію, яку пізніше прочищало КП «ЕЛУАШ».  На вулиці Культурній закатали під асфальт каналізаційні люки, які почали просідати.

Крім того, будівельне сміття, яке робітники «Євробуд Плюс» викинули прямо в прилеглий провулок, пізніше вимило дощем на проїжджу частину. Відсутність контролю за виконанням договору почалася ще звідси. 

Окрема історія – із каналізацією на вулиці Говорухи. «Євробуд Плюс» не закрило колодязь повноцінним люком, а закатало в землю звичайний бетонний «млинець». Він просів. Претензій до виконавців не висловили.

Яма на тому самому перехресті вулиць Культурної та Говорухи. Під ямою – каналізаційний колодязь КП «Водоканал»

Із аналізу договорів виходить, що диявол, як завжди, прихований в деталях. І ці деталі дуже важко відшукати, адже державні будівельні норми, яким мають відповідати ремонти, не структуровані так чітко, як законодавство.

Ми подали до Департаменту муніципального управління запит: чому встановлено такі короткі гарантійні строки? У відповідь ДМУ надав копії додаткових угод до всіх чотирьох договорів. Як виявилося, гарантійні строки складають вже не 6, а 36 місяців. Угоди оформлені за 3-4 дні після укладення договорів. Але перевірити, чи справді вони існували з літа 2023 року, а не зроблені «заднім числом», неможливо: у міськраді фактично не працює система електронного документообігу. Тож ця інформація недоступна. 

Додаткова угода, що продовжує дію гарантій на ремонт. Результатів поки не мала

То де ж гарантії?

Після завершення робіт виявляти проблеми має замовник – Департамент муніципального управління. Якщо за час дії гарантійного терміну на відремонтованих ділянках з’являються дефекти, підрядник повинен відремонтувати їх власним коштом.    

Ми вирішили дізнатися, скільки дефектів виявив ДМУ на цих ділянках і скільки подав запитів до виконавців робіт для їх усунення. Але з’ясувалося, що за цей рік департамент не відправив підрядникам жодного дефектного акту. 

Незважаючи на виявлені нами факти щодо утворення диропроваль, деформацій та здуття асфальтного покриття…

Для Департаменту недоліків немає.

У листопаді 2024 на перехресті вулиць Культурної та Говорухи асфальт вже пішов тріщинами, а по Говорухи – пухирями.

Хоча стан відремонтованої частини помітно кращий, ніж старої, дефекти видно неозброєним оком. Втім, у замовника робіт поки немає претензій до підрядника. І, як ми дізналися із чергового запиту, жодного дефектного акта за півтора роки після ремонтів, про які ми розповідаємо, складено не було.

Із відповіді Департамента муніципального управління на запит ЗЦР

Висновки

Департамент муніципального управління у 2023 році витратив чималі суми на ремонт доріг – але перед цим він не перевірив, у якому стані каналізація під ними. Принаймні в одному місці це може призвести до аварій та розбирання свіжовкладеного асфальту.

При цьому ДМУ уклав договори на невигідних для громади умовах – із надто коротким гарантійним терміном. І хоча вже за кілька днів помилку, імовірно, було виправлено, результатів це не дало. 

Адже співробітники департаменту не поспішають робити зауваження підрядникам. За півтора роки вони не склали жодного дефектного акту. В чому причина, мають з’ясувати вже контролюючі органи.

Валентин Гармаш-Кравець

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі