Нове “КП про відходи” плюс вищі тарифи у Запоріжжі: будуть чи ні?
У комісіях Запорізької міської ради зараз обговорюють проєкт зі створення нового комунального підприємства “Управління відходами”. Створити КП вимагає новий закон з аналогічною назвою – “Про управління відходами”. Але грошей, щоб підприємство стабільно запрацювало, у бюджеті немає.
ЗЦР розповідає, що вдалось зрозуміти з документів та спілкування на депутатській комісії.
За попередніми оцінками посадовців, якщо підприємство запрацює, то “перехідний період” до його повноцінної роботи триватиме близько року. Щомісяця протягом цього часу на витрати КП треба буде додавати з бюджету по 9 мільйонів гривень, або десь 108 мільйонів за рік. Плюс ще 10 мільйонів гривень на зарплати працівникам нового КП, і разом виходить 118 мільйонів.
Навіщо нам ще одне КП?
Україна намагається виконати вимоги до євроінтеграції, в тому числі – зі збору та утилізації сміття. Аби відповідати рівню життя в Європі, потрібно більше роздільного збору і переробки та якомога менше захоронення. Тож, за новим законом, ухваленим для цього, в кожному місті має бути створене окреме комунальне підприємство. Воно візьме на себе функції “адміністратора послуги з управління побутовими відходами”.
Саме з цим підприємством запоріжці будуть укладати прямі договори і саме йому будуть оплачувати вивіз сміття. А “Вельтум”, “Гранік” та інші нинішні оператори будуть, умовно кажучи, “підрядниками”, плата за роботу яких буде проходити через КП “Управління відходами”.
І в цьому місці й починається головна зараз проблема – гроші. КП “Управління відходами” має укласти прямі договори з кожним запоріжцем-власником квартири або будинку на управління його сміттям. Ще раз: до кожної такого запоріжця повинен дістатись працівник абонентської служби КП з договором на підпис. Це десятки тисяч квартир і не один місяць роботи – особливо враховуючи те, що велика частина містян виїхала.
Але до моменту, поки працівник не доїхав, КП все одно повинно сплачувати “Вельтуму” гроші за цього умовного запоріжця. Згідно з поточними тарифами. І ці гроші треба буде брати з міського бюджету, в якому їх зараз не вистачає.
На комісіях проєкт створення “Управління відходами” презентував директор КП “Комунсантрансекологія” Юрій Дорошенко. За його оцінками, повне охоплення прямими договорами всіх запоріжців триватиме приблизно рік. До цього моменту місту треба буде доплачувати “Вельтуму” десь 9 мільйонів щомісяця. Щоправда, посадовець не сказав, чи прогноз враховує той факт, що чимало людей виїхало. Адже необхідно ще витратити час, аби зрозуміти, чи здають вони зараз квартири, чи житло просто стоїть замкненим.
Окреме дофінансування з бюджету саме на зарплати працівникам нового КП планують у розмірі близько 10 мільйонів гривень на рік.
За оцінками Дорошенка, створення нового КП з окремим адміністративним апаратом збільшить тариф десь на 15-20 відсотків. Протягом останніх півтора року щомісячний тариф з однієї людини за вивіз та утилізацію сміття складає 39,69 гривні для багатоквартирних будинків і 44,33 гривні з приватного сектору.
Що буде далі?
Закон вимагає від місцевих рад створити КП-адміністратора. Питання про його створення винесуть на сесію наприкінці серпня… і воно, скоріш за все, не отримає необхідної кількості голосів, за попередньою домовленістю між депутатами. Бо зараз ніхто не готовий до цього КП. Ані департаменти мерії – їм нема де брати грошей на перелічені виплати, ані депутати, яким доведеться пояснювати втомленим виборцям, за що вони мають платити більше.
То що це – зрада чи перемога?
Насправді новий закон не такий вже поганий. Він навіть потрібний та корисний – якщо його втілювати “по-людськи”. Де і як в Україні вже почали працювати ці КП-адміністратори – читайте в нашій великій статті за тиждень
Обговорення