Аналітика Усі пости Аналітика

Місцеві вибори: що роблять міський голова та виконком

Коли ми ставимо галочку на місцевих виборах, то обираємо напряму мера і місцеву раду, а опосередковано – ще й виконавчий комітет.  Мер, рада і виконком створюють єдину систему, яка вирішує ключові питання громади – гроші, комунальне майно, землю.

25 жовтня 2020 року відбудуться місцеві вибори на яких кожен житель міста зможе віддати свій голос за депутатів рад та міських голів. Про депутатів ми вже розповідали, але які повноваження у міського голови і виконавчого комітету, чому вони важливі для міста? 

Міський голова є головним в територіальній громаді. Саме в його руках зосереджена вся влада й ресурси. Він очолює виконавчий комітет, призначає і звільняє директорів департаментів і комунальних підприємств чи установ. Але своїх заступників міський голова не може обирати одноосібно – їх звільняють і призначають за рішенням усієї міської ради. 

 
Мер скликає сесії і вирішує їх порядок денний, укладає від імені громади договори, забезпечує виконання рішень, як місцевих референдумів, так і виконкому. 

Він підписує рішення, зокрема й щодо виділення бюджетних коштів, від яких залежить соціальний та культурний розвиток міста. А також може накласти вето на рішення міськради. 
Часто кандидати на місце міського голови маніпулюють обіцянками, які не входять до його відповідальності. Проте, наприклад, чинний мер Володимир Буряк був одним з небагатьох, хто не заявив своєї передвиборчої програми у 2015-му році. Важко оцінити кандидата, який нічого не пообіцяв.

Можна помітити, що під кінець своєї каденції мер активно почав реалізовувати проєкти, а значить використовувати бюджетні кошти на свою користь. Як приклад, ще до виборчих перегонів, на початку серпня, в місті з’явилось багато бордів, на яких вибірково висвітлено діяльність Володимира Буряка під гаслом “Продовжимо розпочате”. Важливо пам’ятати, що більшість проектів в місті реалізується за рахунок бюджету, який належить саме жителям міста.

А деякі проекти – аеропорт, закупівля автобусів і тролейбусів – фінансуються за рахунок кредитів.  Запоріжжя вже зараз має віддавати 267 мільйонів гривень щороку за існуючими кредитами. Для порівняння, загальний обсяг бюджет розвитку, з якого фінансуються усі будівництва-ремонти міста, в 2020 році сягає 1,3 млрд гривень.

Допомагає меру в його роботі виконавчий комітет. І якщо гілка міського голови сформована за принципом владної вертикалі, то виконавчій комітет – вільний колегіальний орган. Він створений радою і вирішує всі питання шляхом обговорення і голосування. На відміну від попередніх двох гілок влади членів виконкому обирають депутати, а не виборці. Слід зазначити, що депутати не мають права вносити кандидатури, але можуть підтримати чи відхилити їх.
А вносити пропозиції має мер.

В законі немає вимог щодо кількості членів виконкому, лише обмеження, що в нього не можуть входити депутати міськради. Також закон не вимагає пропорційного представлення всіх фракцій міськради в виконкомі. Тобто, якщо у мера є своя більшість – 33 депутати з 64, то він формує виконком одпочатку “під себе”, не рахуючись з меншістю в раді. Саме так і трапилось на початку цієї каденції, коли виконавчий комітет наприкінці 2015-го року швидко затвердили за подання Володимира Буряка так, як було вигідно тодішній більшості.    

Так,сьогодні Запорізький виконком включає 15 осіб, а саме мера, його чотирьох заступників, секретаря ради та керуючого справами виконком, інші ж, переважно, є директорами “Мотор Січ”, “ЗАЗ”, “Дніпроспецсталь”, “Запоріжсталь”, також є й заступник ректора та генеральний директор заповідника “Хортиця”.

Зазвичай, такі люди не цікавляться десятками рішень, що “пролітають” через виконком щільними потоком, а просто голосують “за”, як треба меру й посадовцям. 

В обов’язки виконкому входить багато важливих для містян рішень, наприклад, питання, щодо розрахунку тарифу на послуги для ЖКХ, визначають скільки буде коштувати проїзд в міському транспорті, затверджують маршрути по місту, дають згоду на вирубку дерев, чи розміщення зовнішньої реклами. Виконавчий комітет розпоряджається майном в широких межах. Він приймає на баланс від фірм чи громадян якусь нерухомість чи комунікації, дає дозвіл на користування службовими квартирами та їхню подальшу приватизацію, передає техніку чи гроші від одного КП до іншого . 

Окрім того виконком має слідкувати за виконанням рішень та їх якістю. Наприклад, якщо в місті роблять дороги чи ремонти за бюджетний кошт, то саме виконком на чолі з міським головою мають стежити за тим, як роботу виконали.

Але в реальності все виглядає інакше. Так наприклад, тільки в цьому році в Запоріжжі просів асфальт, через каналізацію, яку за рік до того ремонтували за 7 мільйонів гривень бюджетних коштів.

Виникає питання, щодо якості виконаних робіт і вони будуть саме до міського голови і виконкому. 

Як усунути міського голову від влади?

Головний нюанс щодо міського голови – його дуже важко притягнути до відповідальності, навіть коли ми бачимо, що влада порушує закон. Коли виділяють землю з порушенням закону, а договір підписаний мером – то засудити його за зловживання владою неможливо. Адже рішення щодо відведення ділянки приймала міська рада, колегіально – а колективної відповідальності в кримінальному кодексі немає. Щоб спіймати мера на корупції, треба просто ловити його на прямій передачі хабара, наприклад.   

Рідка, але стала практика, коли мер може залишитись без крісла – позов на доведення незаконності звільнення, але цей процес може тягнутись роками. Якщо міський голова незаконно звільняє якогось посадовця, то спочатку треба довести в цивільному суді, що звільнення було незаконним, і встановити в суді суму компенсації за звільнення. І якщо місцева влада виплатить цю компенсацію через бюджет, тоді вже можна заводити на мера кримінальне провадження – що він цим незаконним звільненням завдав шкоди бюджету. Саме тому, коли колишній головлікар 5-тої лікарні Сергій Завгородній відсудив близько 300 тисяч гривень за своє звільнення, ці гроші Володимир Буряк повертав йому зі своїх особистих коштів, а не з бюджету. 

А коли нелояльних меру депутатів багато, вони можуть влаштувати йому відсторонення від влади – ⅔ голосів. В нульових роках, коли Запоріжжя очолював Євген Карташов, а більшість в раді була у Партії регіонів на чолі з Володимиром Кальцевим, тема імпічмента мера періодично обговорювалась, під час конфліктів між цими двома панами. Якщо депутати набирають дві третини голосів для висловлення недовіри меру, вони можуть його законно усунути, і тоді виконуючим обов’язки мера стає секретар міськради – яким можуть перед цим призначити будь-якого депутата. Секретар може залишатись в.о. міського голови до чергових місцевих виборів – позачергових, для обрання нового мера, не призначають

Як ми можемо впливати? 

Ключовим для жителів міста є Статут територіальної громади і Регламент місцевої ради. Вони передбачають наступні важливі для жителів Запоріжжя пункти: 

  • Обов’язкове щорічне звітування міських голів, а також його заступників, керівників виконавчих органів, депутатів тощо. 
  • Відкритість засідань та постійних комісій, виконавчих комітетів. 
  • Оприлюднення проектів, результати голосувань депутатів, протоколів засідань. 
  • Проведення громадських слухань, можливість громадських ініціатив та петицій. 
  • Обов’язкове проведення громадських слухань при отриманні містом кредитів чи укладення угод на значні суми.
  • Рада не повина приймати рішення щодо депутатів та їх родичів, укладати з ними угоди про продаж, аренду, послуги. 


Доречі, Запорізька міська рада часто ігнорує деякі пункти, свідомо порушуючи закон. Наприклад, коммунальная земля орендується і продається депутатам і близькі до них особам, рішення не публікуються належним чином, а на комісії можуть не пустити журналістів та громадян. Саме тому важливо пам’ятати, що громадяни можуть і мають впливати. Ці пункти не є панацеєю від невідповідальних міських голів або інших представників влади, проте можуть кардинально зменшити кількість порушень. 

Вероніка Хорольська

Ця стаття була представлена “Запорізьким центром розслідувань” в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Також читайте: “Запоріжці мають дихати нормальним повітрям!” | Маніпуляція, правда та неправда мера про екологічну ситуацію у Запоріжжі

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі