Малий/середній бізнес і що може зробити з ним запорізька влада

Зображення завантажується

Влада, яку ми обираємо, повинна дбати не лише про те, як витрачати бюджет. Вона повинна ще й дбати про те, щоб в ньому було більше грошей. І якщо місто не може дуже впливати на великі заводи, то на малий чи середній бізнес – ще й як. “Запорізький центр розслідувань” розповідає про те, що може місцева влада зробити аби покращити його розвиток в місті.

Регулювання

Обов’язок міської влади розробляти регуляторні акти з першочерговим урахуванням потреб найбільш уразливих категорій підприємців та всього бізнесу середовища в цілому.

Регуляторні акти – це правила для підприємців, які повинні допомогти створити необхідні умови й заохочувати бізнес, а також визначати обов’язки підприємців для сприяння покращенню міста.

Розберемо декілька головних з прикладами.

Правила благоустрою. Наприклад, за правилами підприємець повинен прибирати та облагороджувати територію (15 метрів) з кожного боку своєї ділянки. Або, висаджувати дерева чи платити за ті, які було необхідно прибирати для будівництва. Таким чином бізнес робить місто чистішим й кращим. 

Процент й податок на оренду комунальної землі. Від міської влади залежить як і за скільки буде реалізована комунальна земля. Земля – один з напрямків доходу для міста, а також можливість використовувати її ефективно.
Цей ресурс є потрібним для бізнесу, як можливість за оптимальну ціну орендувати територію й розвивати свою справу на вигідному місці. Проте в Запоріжжі, на сьогодні, влада не тільки не заохує бізнес орендувати землю, але й навіть заважає. Як наслідок, частина землі залишається в занедбаному стані, інша ж передається близьким до влади людям. А це збитки для бюджету Запоріжжя. Про деякі з основних порушень можно прочитать в нашій публікації. 

І трохи про необхідні правила, які допомагають зберегти те, що є в Запоріжжі. Наприклад, правила щодо вивісок. В Запоріжжі дуже мало пам’яток архітектури й більшість з них знаходяться вздовж проспекту Соборного. Водночас це популярне місце для кафе, магазинів, салонів. Через те, будівлі псуються кількістю реклами та назв. Саме місцева влада має регулювати дане питання. 

Нещодавно громадська організація “Свідоме місто” та представники мерії розробили спеціальну програму “Код міста”. Це документ, в якому прописано, що у Запоріжжі мають бути лаконічні вивіски, мінімум реклами та охайні фасади. Найголовніше, щоб будь-якій людині було комфортно на вулиці. Тих підприємців, котрі встановлюють рекламні вивіски із порушеннями – штрафуватимуть. 

Також влада може впливати на комунальні ринки – благоустрій, санітарні норми, створення загальної інфраструктури на кшталт візків для покупців, як в супермаркеті. 

Інформувати 

В наш час інформування має важливу роль. Для бізнесу потрібні відкриті дані та інформаційні ресурси . Міська влада має забезпечувати прозорий і рівний доступ до інформації про комунальне майно та земельні ділянки, інформацію про зміни тощо.  


В Запоріжжі в відносинах влада-бізнес одна з головних проблем є доступу до інформації про комунальне майно і вільні земельні ділянки. Влада повинна зробити вільний доступ до актуальної інформації про ресурси в електронному вигляді. Наприклад, створити мапу вільної територій або хоча б вивісити перелік ділянок з їх описом. На сьогодні, в нас є набір даних лише, щодо приміщень. Набір цих даних можна знайти тут. Інформація згідно з рішенням міськради повинна оновлюватися протягом 5 робочих днів після внесених змін. За це відповідальний Департамент комунального майна та приватизації.  

Судячи зі змін на сайті, дані оновлюють 2-3 рази на місяць. У наборі є опис об’єкта – гараж, нежитлове приміщення, склад, його адреса і в деяких випадках вказана площа.Чому це важливо? Бо таким чином комунальне майно приносить гроші в бюджет, а не стоїть просто так. Окрім того, частіше за все, підприємці ремонтують приміщення, роблячи їх більш привабливими й покращуючи вигляд міста в цілому. 

В той же час, малий та середній бізнес отримують вигідне місце для реалізації своїх товарів чи послуг.

Для ще більшої прозорості міськрада повинна проводити відкриті аукціони продажу землі. Зараз в місті з цим проблема, бо владі вигідніше віддати землю за заниженою вартістю “близьким” підприємцям без конкурсу. Для чого потрібен конкурс? Він потрібен для укладення самого вигідного договору з найвищою ціною за користування ділянкою. Конкурс, проводяться у формі земельного аукціону на конкурентних засадах. Саме таку процедура передбачена законом. Якщо влада порушує закон, це призводить до збитків для бюджету, а бізнес йде до приватних орендодавців. В Запоріжжі таке відбувається постійно. 

Влада може інформувати й щодо грантів та можливостей для бізнесу, тим самим заохочувати його до співпраці. А також щодо правил, які діють в місті, що не менш важливо.

Технологічна 

Адміністративні послуги – основа підприємницької діяльності. Удосконалення системи надання адміністративних послуг є однією з задач влади. Влада може вдосконалювати роботи філій Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), слідкувати за оперативності та своєчасності надання послуг, зробити наявним доступ до заповнення оналайн, збільшення кількості ЦНАП в місті.

Депутати можуть вводити в місто потрібні онлайн майданчики для полегшення заповнення необхідних документів, звітностей, отримання інформації тощо. Це стосується і “Прозорро.Продажів”, які нібито і ввели до міста, але одночасно з цим зробили чималий перелік щодо чисельних установ і організацій, які мають право на оренду і приватизацію в обхід майданчика.
 

Фінансування 

Не секрет, що фінансова складова основа будь-якого бізнесу. Доступ до фінансових ресурсів з одним з базових чинників розвитку підпрісмніцькоі діяльності, стартапів, нових галузей. Міська влада може допомогти й з фінансовим ресурсом для підтримки МСБ.  Згідно з дослідженнями, більше 80% опитаних підприємців відзначили головною перешкодою розвитку саме обмежений доступ до “дешевих” фінансових ресурсів. 

Міська влада, по-перше, може допомагати з доступом до фінансових ресурсів, наприклад, компенсувати з міського бюджету відсоткові ставки за кредитами.
По-друге, залучати можливості міжнародних програм до розвитку МСБ та інвесторів (CIZ «Fit for Partnership with Germany», Cosme, HORIZON 2020 року, Проміс та інших).

По-третє, сприяти доступу МСБ до публічних закупівель, тобто створювати умови для місцевих фірм, щоб вони могли отримати підряди на майданчику “Прозорро”.

Також, міська влада може отримувати гранти для розвитку та підтримки бізнесу. І реалізовувати їх, як допомогу для підприємців.

Доступні комунікації – газ, світло, вода

Після отримання землі або приміщення, важливим і складним є проведення комунікацій та сплата за ці послуги. Світло, електроенергія, вода, газ – те, без чого неможливий жоден бізнес і те, що потрібно для його запуску. Місцева влада, наприклад, може допомогти з водою та опаленням, адже “Тепломережі” і “Водоканал” лишаються комунальними.
Бо місто не впливає на тарифи на світло, але водночас може впливати на тарифи на опалення. І якщо влада їх завищує, то відразу створює складнощі для бізнесу.

Документи 

Міська влада має приймати стратегії та програми розвитку, що створюють додатковий контроль та планування. Вона забезпечує можливість попередньо запланувати заходи, мету та результат. 

Доречі, в Запоріжжі декілька років тому прийняли “Програма розвитку малого та середнього підприємства в місті Запоріжжі на 2017-2021 рік”. В ній прописано головні проблеми та заходи для їх вирішення, проте майже нічого не виконується 

Слід зазначити й про містобудівну документацію: генплан, зонування тощо. Міська влада приймає їх раз на 5 років. Саме ці документи визначають, як саме потрібно розбудовувати місто, наприклад, де можна будувати багатоповерхівку, де буде зелена зона, де будувати небезпечно. Отже, приймаючи містобудівні документи влада повинна враховувати й потреби бізнесу. Як результат, всі ресурси міста повинні бути задіяні й використанні ефективно.

Можливості 

І й останнє, але не менш важливе – навчати бізнес. Постійний розвиток та покращення навичок й знань потрібний для кожної сфери. Міська влада може проводити форуми, тренінги, семінари або створювати умови для того, щоб організатори самі пропонували їх проведення в Запоріжжі.

Окрім того, влада може представляти безкоштовні місця для просування впізнаваності бізнесу. Наприклад, як це буває час від часу в “Козак Палаці”, де на різних форумах бізнес або громадські організації можуть розповісти людям про себе та свою діяльність, залучити нову аудиторію. 
Такі заходи є дуже ефективними для розвитку й міста ат його культурної складової, так і для бізнесу. 

У підсумку. Відносини між владою і бізнесом є важливими для кожної з сторін. Місту потрібні гроші в міський бюджет, а також розвиток для підвищення туристичної складової, благоустрою та підвищення комфорту містян. Водночас бізнесу потрібна адекватна влада для підвищення його конкурентоспроможності та створення гідних умов в місті.

Під час написання статті ми радились з Катериною Константиновою, директором консалтінгової компанії “Гетьман консалтінг”. Декілька років вона була секретарем комісії з міськради з розвитку підприємництва, як внефракційний депутат, на цих виборах не балотувалась.

Вероніка Хорольська

Читайте також: Рахувати по новому: як визначають переможців в Запоріжжі на місцевих виборах

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі