Аналітичний бріф щодо проблем Запоріжжя напередодні місцевих виборів

Зображення завантажується

Від ГО “ЗЦР”: “Запорізький центр розслідувань”, разом з іншими громадськими організаціями, долучився до роботи Регіональної виборчої ради – експертного органу, який працює над покращенням якості політичного процесу. Один з публічних продуктів Виборчої ради – це аналітичний бріф щодо проблем міста та способів вирішення цих проблем. Аналіз потрібен для того, щоб порівняти його з місцевими програмами партій і зрозуміти, наскільки якісними вони є, чи можна стверджувати, що певна партія в своїх програмних заявах і обіцянках справді зважає на проблеми міста.

______________________

ПРЕАМБУЛА

Запоріжжя – індустріальне місто на півдні України з великим економічним та культурним потенціалом. Населення міста станом на 01 серпня 2020 року складало 731,9 тис. осіб. Регіональна Виборча Рада Запоріжжя проаналізувала головні проблеми міста задля того, щоб допомогти виборцям зробити усвідомлений та зважений вибір на майбутніх місцевих виборах. Рекомендації, надані в аналітичному матеріалі, мають за мету привернути уваги не лише виборців, а й кандидатів, які повинні розуміти прогалини місцевої політики. Адже усвідомлення проблем – це перший крок до їх вирішення.

ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИЙ СЕКТОР
Зараз в компетенції міської влади продовжують знаходитись безпосередньо питання води, стоків, та опалення – адже «Водоканал» і Концерн «Міські теплові мережі» лишаються комунальними підприємствами. В тепломережі втрати тепла становлять приблизно 15% через велику протяжність мереж та зношеність інфраструктури.

Управління житловим фондом і поводження з відходами входять до зони опосередкованого впливу, адже в цих сферах діють вже приватні компанії, на які, однак, міська влада може впливати через механізм конкурсів на визначення операторів. ОСББ поступово створюються, але наразі спостерігається зниження темпів утворення у порівнянні з 20172018 рр. Також чимало ОСББ мають проблеми вже на стадії сталого існування через конфлікти всередині.

Необхідні кроки:
– інвентаризація наявних елементів інфраструктури «Водоканалу» і Тепломереж;

– створення Наглядових рад при комунальних підприємствах «Водоканал» і «Міських теплових мереж»;

– кластеризація тепломереж з підготовкою передачі окремих компактних кластерів до приватних фірм-операторів опалення на конкурсній основі;

– запуск бюджетних програм щодо сприяння ОСББ у закупівлі компактних котелень на один-два будинки та встановленню лічильників з термостатами (перекриття відсотків по кредитах, часткове або повне);

– проведення чесних і відкритих конкурсів з визначення операторів з надання побутових послуг, поділ міста на компактні лоти: райони чи навіть мікрорайони, усунення антиконкурентних умов;

– створення Відкритого офісу з підтримки мешканців, які збираються створити ОСББ, або тільки-но створили, на базі профільних НУО, але за сталої підтримки міської влади. Цей офіс надаватиме громадянам організаційну, юридичну підтримку – базові типові пакети документів, інструкції, тощо. Також при Відкритому офісі необхідно буде запустити відділ медіації й сприяння, з можливістю виїзду до ОСББ, де відбувається конфлікт;

– сприяння передачі технічної документації на будинки від компаній, що обслуговують та міської влади до новостворюваних ОСББ.

Очікуваний ефект:
– створення конкурентного ринку з надання житлово-комунальних послуг;

– оновлення інфраструктури з тепло- і водопостачання;

– зниження тарифів ринковими сталими засобами;

– збільшення кількості ОСББ, як спроможних і компетентних суб’єктів ринку.

ЕКОЛОГІЯ
Запорізькі підприємства знаходяться поряд з центром міста, а викиди масштабно і стало забруднюють повітря у всіх районах Запоріжжя вже багато років. Місцева влада не може напряму впливати на роботу великих промислових підприємств, адже дозволи на викиди та зобов’язання щодо їхнього зменшення (умови для надання і пролонгації дозволів) надаються і затверджуються в Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України в Києві.

Втім, міська влада може опосередковано впливати на підприємства за допомогою низки нормативних важелів. На жаль, використання цих важелів блокується сьогодні поточною більшістю в міськраді, яка сформована з представників великих підприємств.

Іншою значною проблемою міста є питання відходів, а саме – наявний полігон ТПВ. Полігон знаходиться на межі використання і не відповідає більшості санітарних та екологічних умов. Водночас влада не поспішає завершити будівництво полігону на Верхній Хортиці, а недобудова піддається поступовому занепаду. Окрім завершення будівництва полігону доцільно говорити про створення сміттєпереробного заводу.

Необхідні кроки:
– розробка і затвердження додаткового переліку забруднюючих речовин, за яким здійснюється регулювання викидів на відповідній території;

– встановлення в промзоні мережі датчиків, мобільних лабораторій задля спостереження за викидами промислових підприємств, створення єдиної аналітичної системи викидів;

– стала співпраця міської влади з державною екологічною інспекцією для системного тиску на підприємства;

– постійні звернення до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів у разі перевищення норм викидів, скарг громадян;

– пошук шляхів залучення додаткових ресурсів на заходи з моніторингу екологічної ситуації;

– планування зелених насаджень в місті з урахуванням їхньої спроможності з затримки/зв’язування пилу та інших викидів;

– підвищення ефективності системи сортування сміття;

– залучення інвесторів для запуску сміттєпереробного заводу;

– добудова полігону ТПВ№3 на Верхній Хортиці.

Очікуваний ефект:
– зменшення викидів в повітря;

– поступове зменшення темпів зростання відходів, що продукуються в місті.

ПРОЗОРІСТЬ ДІЯЛЬНОСТІ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
За минулі роки в місті склалась складна ситуація:
а) кадрові призначення виконуються непрозоро, нехтуючи умовами конкурсу;

б) тендери виграються визначеним пулом фірм;

в) земля і майно розподіляються на сесії з порушеннями.

Це призводить до втрат ресурсів громади, коштом яких вона могла б заробляти, і до прямих бюджетних втрат. Зараз триває низка кримінальних проваджень щодо продажу земельних ділянок за заниженою ціною, щодо невиконання робіт на тендерах, та інших порушень.

Необхідні кроки:
– аудит договорів оренди землі та майна, укладених за останні 10 років;

– звернення до суду щодо розірвання договорів, в яких виявленні порушення  цільового призначення, темпів будівництва, зонінгу/Генплану та інших норм;

– повернення до конкурсних засад щодо призначення директорів департаментів, інспекцій, районних адміністрацій, комунальних підприємств;

– створення формату окремої «земельної» сесії, на якій земельні питання розглядатимуться окремо, а не в «пакеті»;

–  перехід на майданчик «ProZorro Sale» для продажу земельних ділянок і майна;

– дотримання ЗУ «Про публічні закупівлі», недопущення змов на тендерах;

– створення системи оцінки директорів структур-замовників, в яку будуть входити показники з економії коштів через тендери;

– модифікація положення про оплату праці, яка включає бонуси для керівництва структур-замовників, у разі виконання ними визначених цілей по економії коштів на закупівлях;

– обов’язкове оприлюднення цін на матеріали в кошторисній документації закупівель після укладення договору;

Очікуваний ефект:
– зниження втрат коштів громади на закупівлях;

– зниження втрат коштів громади на продажі землі й майна;

– використання земельних ділянок за цільовим призначенням в інтересах громади;

– залучення політично заангажованих менеджерів до управління містом.

РОЗВИТОК МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ
Створення центрів надання адміністративних послуг частково зрушило розвиток малого і середнього бізнесу в Запоріжжі, але не змогло істотно змінити ситуацію. Ключовим питанням є прозорість доступу до ресурсів, які міська влада надає МСБ. До цих ресурсів належить:

а) земля в оренду чи на продаж;

б) майно в оренду чи на продаж;

в) місця для розміщення ТСДЗПД (т.зв.МАФи);

г) місця для розміщення рекламних засобів;

ґ) підключення до води та тепла.

Іншою важливою проблемою є стихійна торгівля, яка наражає законний бізнес на збитки. Частково ця проблема викликана застарілістю інфраструктури комунальних і приватних ринків, що розташовані у Запоріжжі.

Необхідні кроки:
– внесення правок в регламент міської ради, які позбавлять комісію з питань земельних ресурсів і комунальної власності можливості «розтягувати» на невизначений термін питання щодо надання згоди на розробку проєкту землеустрою, погодження проєкту, питання надання в оренду чи продовження оренди майна та інші подібні питання. Термін на розгляд окремого питання має бути чітко визначений – три або чотири місяці. Після спливу цього терміну земельна комісія або надає чітку мотивовану відмову, або погоджує питання і виносить його на сесію;

– прозорий процес надання містобудівних умов і обмежень Департаментом архітектури та містобудування для бізнесу і громади;

– створення прозорих офісів на комунальних підприємствах «Водоканал» і «Міські теплові мережі» щодо надання лімітів, розробки та погодження проєкт на підключення до комунікацій;

– вироблення Єдиної прозорої схеми розміщення ТСДЗПД (т.зв. МАФи), зі створенням інтерактивної карти та з чіткою верифікованою прив’язкою кожної споруди до цієї карти. Перегляд принципів надання бізнесу місць для ТСДЗПД, виходячи з конкурсних і конкурентних засад;

– для боротьби зі стихійною торгівлею – створення «Муніципальної варти»;

– розробка програма реновації та перепроєктування міських ринків з урахуванням змін в сьогоднішній системі рітейлу (зростання частки супермаркетів і магазинів одягу, збільшення онлайн-торгівлі).

Очікуваний ефект:
– зменшення корупційних ризиків у взаємодії МСБ і міської влади;

– збільшення залучених до бізнесу громадян, зростання частки МСБ у базі оподаткування Запоріжжя.

КУЛЬТУРА ТА  КРЕАТИВНІ ІНДУСТРІЇ МІСТА
Запоріжжя на сьогодні залишається провінційним містом. Це певною мірою впливає на ставлення до міста та активність суспільства. Мистецтво здатне справляти позитивний соціально-культурний ефект на містян.

Місто втрачає активну і творчу молодь, яка вважає, що краще і легше переїхати жити та розвиватися в інше місто (Львів, Київ, Харків, Дніпро). Необхідно змінити стан справ та створити сучасну платформу, яка буде об’єднувати творчих людей задля розвитку і покращення рідного міста.

Необхідні кроки:
Створити осередки розвитку культури та мистецтва у вигляді арт-кластерів. Арт-кластер – це креативна платформа, яка створюється на базі індустріальної будівлі. Це багатофункціональний об’єкт з можливістю одночасного поєднання мистецьких, освітніх, бізнес-функцій і функцій торгівлі та обслуговування, де кожна складова працює на спільну ідею і є частиною однієї структурної організації. Створення у Запоріжжі кластерного об‘єднання, учасники якого будуть орієнтовані на розвиток креативних індустрій та подієвого туризму. Крім того, проєкт буде спрямовано на розвиток різних видів мистецтва:

урбаністики та туризму;

кінематографу;

дизайн, моушн/3d анімація, живопис, фотографія, арт-блогінг;

VR/AR технологій;

народної творчості, яка притаманна Запорізькій області;

Відкриття Арт Центру, який буде займатись:

  1. розробкою та поступовим відкриттям галерей сучасного мистецтва;
  2. активізацією творчої, культурно-мистецької та просвітницької діяльності з використанням історичного надбання Запорізького краю, включаючи поєднання сучасних креативних індустрій;
  3. організацією змістовного дозвілля для молоді;
  4. поширенням кращих всесвітніх урбаністичних практик задля удосконалення сучасного відкритого міського простору, орієнтованого на людину;
  5. формуванням знань, умінь та навичок з менеджменту, маркетингу і фінансування культурних і туристичних проєктів;
  6. розвитком лідерських та підприємницьких якостей, сприяння офіційній зайнятості у невиробничій сфері;
  7. покращення умов для ефективного впровадження соціально орієнтованих та комерційних проєктів у галузі культури та мистецтва у Запоріжжі;
  8. створення міжнародної арт-резиденції для відкритих стосунків та обміну досвідом з митцями та креативними експертами з інших країн.

Очікуваний ефект:
залучення до складу учасників арт-кластеру активних ГО, творчої молоді та ініціативних груп, комунальних установ, закладів культури, представників бізнесу та лідерів думок Запоріжжя, дружніх інституцій з інших міст та країн;

збільшення зайнятості населення у невиробничій сфері.

ВИСНОВКИ

Отже, Запоріжжя – місто з великим економічним, культурним та туристичним потенціалом, але значною кількістю проблем, які, проте реально вирішити. Кандидати до місцевих органів влади мають не тільки розуміти головні проблеми міста, а й запропонувати конкретні та реальні шляхи їх вирішення.

Так, екологічна проблема в Запоріжжі назріла занадто гостро. Надмірні викиди забруднюючих речовин змушують запорожців виходити на мітинги та відстоювати право дихати чистим повітрям. Не менш важливою складовою екологічної політики Запоріжжя є проблема сміття. Майбутній місцевій владі необхідно розв’язати питання добудови нового полігону побутових відходів та створення сміттєпереробного заводу. Крім того, вона має сприяти вихованню культури поводження зі сміттям, сформувати розуміння необхідності сортувати та переробляти побутові відходи. Сучасний стан житлово-комунального сектору вимагає від органів місцевого самоврядування чітких та рішучих кроків. Прозоре формування тарифів та покращення сучасного стану житлового фонду, контроль за діяльністю комунальних підприємств та якістю надання послуг є нагальною проблемою для мешканців міста.

Кандидатам слід приділити значну увагу проблемам малого та середнього бізнесу, який є фундаментом сильної економіки в місті та країні в цілому. Мешканці Запоріжжя мають право на прозорий та доступний процес створення та ведення бізнесу.

Водночас історична та культурна спадщина міста є базисом для розвитку туризму та креативних індустрій. Переймаючи досвід інших країн, втілюючи власне бачення можливо перетворити Запоріжжя у культурно-мистецький, просвітницький і туристичний осередок України.

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі