Зебра – чорна з білими смугами чи біла з чорними смугами? Дорожня розмітка по-запорізьки

Зображення завантажується

Від подвійної суцільної на місцях розвороту – до фарби, яка стає «напівпрозорою» за тиждень. Дорожня розмітка – непомітна, але важлива складова для нормального існування міста. У Запоріжжі маємо парадоксальну ситуацію: у деяких місцях елементи, нанесені декілька років тому, видно чи не краще, ніж «свіжі», минулорічні. Хто наносить нестійку розмітку і в чому може бути причина проблем? Розбираємося

Розмітка по-запорізьки: смішно і не дуже

Наприкінці 2024 року серед міських автомобілістів точилося жваве обговорення дорожньої розмітки. Водії виявили місця, де вона була нанесена… всупереч правилам дорожнього руху. Зокрема, подвійні суцільні лінії, які заборонено перетинати, нанесли у місцях розвороту. За деякий час розмітку таки виправили відповідно до чинних правил дорожнього руху.

Інший нюанс виправити було складніше. Справа в тому, що подекуди свіжа розмітка почала стиратися одразу після нанесення. Хоча гарантія після підписання актів виконаних робіт складала півроку – відповідно до державних будівельних норм.

Тоді, наприкінці 2024-го, все списали на «протерміновану фарбу» – і на тому справа завершилася. Вночі розмітку трохи домалювали. Але, вочевидь, це було зроблено без урахування технології нанесення фарби – за мінусової температури, на вологому асфальті. Адже на дворі був грудень, коли температура в нічний час зазвичай або дорівнює, або падає нижче за нуль. 

Передбачувано, виправлена розмітка так само дуже швидко зтерлася.

Чий креатив?

За розмітку доріг у Запоріжжі відповідає Департамент муніципального управління (ДМУ). Після початку ліквідації Департаменту інфраструктури це питання перекладено на нього. Минулого року ДМУ витратив на розмітку кожну десяту гривню з тих, які пішли на його тендери.

Зокрема, за 2024 рік сума всіх закупівель департамента, оголошених на Prozorro, склала 71 млн грн. Сюди входили ремонт доріг, тротуарів, прочищення зливової каналізації, демонтаж незаконно встановлених споруд та, власне, нанесення дорожньої розмітки. Плюс «побутові витрати»: канцелярські товари, обслуговування техніки в офісі та пальне для автомобіля.

Саме на дорожню розмітку знайшлася лише одна закупівля. Але за неї було заплачено 8,2 млн грн, тобто більше 10% від загальної суми закупівель. І близько 20% від фактично оплаченого благоустрою.

Єдиний тендер на розмітку був оголошений 11 вересня. А 4 жовтня із виконавцем підписали договір. Переможцем виявилося ТОВ «ТБД», яке і перейшло до роботи.

До роботи!

Представники районних адміністрацій наввипередки звітували про «оновлення» та «підвищення безпеки дорожнього руху». Однак мешканці та гості міста почали одразу помічати певні нюанси. Власне, ті, які ми згадали вище: невідповідність ПДР та нестійку фарбу.

Ось «нова» розмітка, яку нанесли у Хортицькому районі. Фото зроблене наприкінці 2024-го року.

А це – вулиця Богдана Хмельницького, грудень 2024. Навіть на нечіткому фото видно, що білі смуги вже трохи стерлися.

Спроби виправити ситуацію виявилися не надто успішними. Розмітка не витримала навіть півроку.

Цікаво, що нова розмітка з’являлася не лише на вулицях, прописаних у технічному завданні для ТОВ «ТБД». І, за нашими спостереженнями, в інших місцях вона стиралася чи не швидше.

Зокрема, на вулицях Парамонова, Культурній та Магара в Комунарському районі маркування зіпсувалося менше ніж за тиждень. Уздовж проспекта Соборного воно так-сяк протрималося зиму.

Новою розміткою охопили практично все місто. І схоже, що у якості робіт владу все влаштувало. Ми зробили запит до ДМУ стосовно санкцій, застосованих до ТОВ «ТБД». У відповіді було зазначено, що «термін дії договору встановлено до 31.12.2024 і всі недоліки до цього моменту будуть усунені».

Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!

Що вийшло насправді? Навесні 2025 року ми пройшлися місцями «бойової слави», де восени і взимку ТОВ «ТБД» наносило розмітку. Перевірили, зокрема, вулицю Богдана Хмельницького, проспект Металургів, бульвар Марії Примаченко, вулицю Незалежної України.

Роботи ТОВ «ТБД» оплатили у повному обсязі.

В чому проблема? Сучасні фахівці вказують, серед іншого, ще й на застарілість існуючих стандартів 

Гарантійний термін розмітки і склад фарби та норма ДСТУ розраховані на 6 місяців. Але  це все було розраховано на інтенсивність руху на дорогах на 80-90 роки. Відповідно зараз інтенсивність руху значно вища, тож і стирається фарба швидше. Поновлювати розмітку треба частіше, а не чекати ті шість місяців, які є за нормами. Саме за таким принципом зараз діють в інших містах, зокрема у Вінниці. Проводиться постійний моніторинг стану розмітки і за необхідності поновлюється. Альтернатива використовувати замість фарби холодний пластик або термопластик на які гарантія стійкості 1 рік. Ще є термопластик зі світловідбивними елементами, який має триматися до 2-х років. Але навіть на ці матеріали гарантійний термін розраховували на значно меншу інтенсивність руху.

Павло Воскобойніков, менеджер проєктів ГО «Спільно HUB»

 

 

Між іншим: як наносять дорожню розмітку?

На цьому історія з розміткою від ТОВ «ТБД» у Запоріжжі не завершується. Але зробимо невелику паузу і поговоримо про те, як, власне, мають проводити такі роботи.

Існує багато видів фарби для дорожньої розмітки. Вони відрізняються залежно від кліматичних умов та характеру поверхні, на яку будуть наноситись. Але до складу всіх цих фарб входить густий компонент, який утворює зносостійкий шар. Він, звичайно, не робить її вічною. Але дозволяє їй триматися досить тривалий час.

Наноситься фарба спеціальною машиною. Вона складається зазвичай із колісної  основи та потужного компресора. Він дозволяє заповняти густою рідиною всі шпарини в асфальті. Спеціалізація у машини вузька: стіни або стелю такою вже не пофарбуєш. Тож і мають її тільки спеціалізовані компанії.

Під час нанесення фарби до неї мають додавати світловідбивні кульки. Вони роблять розмітку більш помітною вночі – покращують орієнтування навіть при поганому освітленні.

Чому це важливо? Про це – трохи нижче. А поки повернемося до наших ДМУ та «ТБД», які, схоже, непогано порозумілися.

Новий підряд для ТОВ «ТБД»

17 квітня 2025 року те саме ТОВ «ТБД» виграло новий тендер на маркування доріг, оголошений тим самим Департаментом муніципального управління. Цього разу сума закупівлі складала вже 28 мільйонів гривень. 

При цьому технічне завдання було сформульовано дуже загально – у ньому не вказали конкретні місця робіт. Ми подали запит до департаменту.

Маючи адреси, можна на місцях перевірити якість робіт, коли їх тільки проводять. Це ми й зробили. 

І побачили: розмітка наноситься звичайним пульверизатором, а не спеціальною машиною, яка вказана у технічному завданні. І в цьому може бути основна причина, чому за два-три тижні нова розмітка стирається і ТОВ «ТБД» починає все наново. Копнемо глибше.

Нестійка дорожня розмітка у Запоріжжі: можливі причини

Не знаємо, як має пахнути холодний пластик, зазначений у технічному завданні. Але фарба, якою користувалися дорожні робітники,  після нанесення пахне, як звичайна емаль алкідна. Себто, та фарба, якою фарбують стіни, стелі та звичайні металоконструкції. 

На всіх фото очевидно, що покриття на дорозі не утворює товстого шару, а просто обтікає поверхню. І через нетривалий проміжок часу стає видно кожен камінчик на асфальті.

На наш запит нам надали відповідь стосовно того, якою фарбою наноситься розмітка.

Шляхом нескладного пошуку ми знайшли цю фарбу. Виробник має декілька сайтів різними мовами. Однак більш-менш інформативний каталог є лише російською. Що є, безумовно, недоліком.

Тут ми і з’ясували, що вказана фарба використовується з розчинником і містить у своєму складі акрил. Він дійсно схожий на запах із емаллю алкідною. Та й розчинник, імовірно, має у своєму складі щось схоже на сольвент чи уайт-спіріт.

Але тут і стає зрозумілим, у чому причина низької стійкості фарби.

Пульверизатор, який використовують замість спецмашини, має досить вузьке сопло. Тож для продуктивної роботи фарба має бути рідкою. Під час підготовки робітники, можливо, просто збільшують кількість розчинника понад норму. Цим і можна пояснити відсутність товстого стійкого шару покриття.

Окрема розмова – про роботи взимку 2024-2025 років. Щоб фарба добре трималася, поверхня має бути сухою, без пилу, а також мати плюсову температуру. І взимку це малореально. Пил ще якось можна видути за допомогою компресора, як це роблять і ТОВ «ТБД», і КП «ЕЛУАШ». А от вологість чи низьку температуру так просто не подолаєш, особливо в холодну пору року.

Таким чином, імовірно, що швидке стирання «зимової» розмітки можна пояснити грубим порушенням технологічного процесу. 

При цьому, в Департаменті муніципального управління новим підрядником в цілому задоволені. І кажуть, що запоріжцям, які бачать неякісну розмітку, треба звертатись до них, щоб вже в Департаменті нагадували виконавцям про гарантійні терміни. 

Гарантійний термін починається з моменту нанесення нової розмітки на ділянку, як воно зафіксовано в акті виконаних робіт. ЕЛУАШ завжди робить розмітку, але в них для цього зараз є лише одна спецмашина, і досить застаріла. Тому ми і звернулись до нового підрядника зі значним досвідом – ТБД. Частину робіт ми замовили робити холодним пластиком, щоб подивитись, як це буде працювати в наших умовах. Насамперед – на пішоходних переходах, де більше активності. Але важливо розуміти, що пластик треба класти на нові ділянки дороги, які от тільки зробили

Директор ДМУ Геннадій Тимченко

За його словами, посадовці зараз навіть перестраховуються і вимагають у підрядника додаткову перевірку від сертифікованих експертів, які вибірково перевіряють зроблені ділянки робіт та дають висновок, без якого акти до сплати не приймаються.   

Що відбувається зараз?

Згідно з інформацією сайту ЄДата, за ці місяці ТОВ «ТБД» вже отримало за роботу перші три платежі, на 5,8 мільйони гривень.  За умовами договору, оплата має здійснюватися лише після підписання акту виконаних робіт. 

При цьому технічний нагляд за роботами не закуповували. Тому виконавців має  контролювати безпосередньо замовник – Департамент муніципального управління.

Однак є сумніви в тому, що представники ДМУ бачили розмітку перед підписанням актів. Адже «ТБД» наносило маркування навіть перед їхнім офісом, на проспекті Соборному. І помітити негаразди можна просто під час прогулянки до магазину в обідню перерву або дорогою додому.

Оця стрілочка знаходиться біля філармонії. Її ТОВ «ТБД» нанесло практично одразу після оголошення переможцем у тендері. Через тиждень тут вже було видно камінчики через фарбу. Ймовірно, покриття наносили пульверізатором.

Тож зовсім не схоже на те, щоб Департамент муніципального управління прагнув стимулювати свого сталого підрядника до якісного виконання робіт. Або мав у планах перевірити, чим саме і що саме наносять на запорізькі дороги. Тож поки запорізька зебра залишається темною конячкою.

Валентин Гармаш-Кравець

Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою

5169330531391628

Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі