Тренди запорізької відбудови: контроль та гроші перейшли до президентської вертикалі 

Зображення завантажується

За першу половину 2024 відбудова і відновлення в Запоріжжі вийшли дещо дивні. Або навпаки, не дивні, а дуже звичні, за реаліями «України до вторгнення». 

Служба відновлення майже всі гроші віддавала через суд «дорожньому картелю» за дороги “Великого будівництва”, що залишились в окупації. А ключову «відбудову року» отримали фірми, наближені до голови ОВА за часів його мерства в Мелітополі. 

Прослідковується і політичний аспект. Порівняно незалежну Агенцію відновлення, яка підпорядковувалась Кабміну та мала прямий контакт з іноземними донорами, позбавили грошей та об’єктів. Замість цього функції замовника та чималий портфель замовлень перейшли до держпідприємства при ОДА/ОВА – напряму до президентської “вертикалі”, до Офісу Президента.  

То що у запорізької Служби відновлення з відновленням?

Та й не дуже. На сплату старих боргів за дороги, які ремонтували ще в 2021 році – пішло 383 мільйони.   На оплату фактичних робіт з відбудови обстріляних будинків – 45 мільйонів, або в 8,5 разів менше.

 Тепер детальніше, розберемось на конкретній історії.  

Тягар боргів за окуповане

Найбільша сплачена цього року сума за справою 908/473/23, на 197 мільйонів – це ремонт дороги Т0401 від Гуляйполя до Мелітополя, який відбувався в другій половині 2021 року. Його робив «Альтком», відомий учасник «Великого будівництва» та один з ключових підрядників влади на дорожніх роботах.

Наприкінці 2021 року представники Альткому  звернулись до свого замовника, який тоді ще називався Службою автомобільних доріг в Запорізькій області. І повідомили, що  вони виконали робіт на 197 мільйонів, і чи не буде зараз грошей на рахунку розрахуватись. У Службі відповіли, що вже ніт, наприкінці грудня 2021 року грошей вже немає, і до виділення Кабміном наступних грошей недоцільно до них приходити з проєктами актів робіт.

А потім «Альтком» приніс вже готові акти в вересні 2022, коли вся відремонтована дорога була в окупації. І надав також висновок судової експертизи, яка тривала два місяці, з середини грудня, і була завершена 15 лютого, що обсяги виконаних робіт на трасі відповідають відображеному в актах.  

Служба відмовилась сплачувати через те, що не могла прийняти ці акти без фактичної перевірки на місці, адже ділянка в окупації, і тоді напочатку 2023 року «Альтком» пішов до суду. В суді Служба вказувала, що до експертизи є питання, адже «у висновку експерта не зазначено, які саме ділянки дороги оглядалися та досліджувалися, та яким чином були визначені дані ділянки для огляду та дослідження. Відповідача, як замовника робіт, не було повідомлено про проведення судово будівельно-технічної експертизи та не було запрошено участі в натурних обстеженнях дороги, відповідач не був повідомлений заздалегідь позивачем про звернення до експерта та відповідно, не міг висловити своїх заперечень щодо особи експерта та проведеної експертизи».

В першій інстанції виграли держслужбовці, в апеляційній – підрядники. Після цього «Альтком» віддав право вимоги ТОВ «Пейд» Мусліма Кєлоєва, який також володіє одним з постійних підрядників «Альткома», що їх стало долучають до робіт.

Зведена схема, які дороги в 2020-2021 роках ремонтували за програмою “Великого будівництва” / Архівне фото з сайту Запорізької ОДА

За аналогічним сценарієм розвивались ще три позови – на 34 мільйони  і на 28 мільйонів за трасу до Одеси в районі Мелітополя, і  10 мільйонів за трасу в районі Більмака. В останньому випадку Служба сплатила більшу частку боргу ще минулого року, і на 2024 припав лише «фінальний транш» на 10 мільйонів.

Алгоритм був усюди єдиний. «Альтком» ремонтував дороги по області, наприкінці 2021 року йому сказали, що поки грошей немає розплатитись, і тому з актами не поспішайте. В вересні 2022, коли всі ці дороги вже були в окупації, «Альтком» прийшов до Служби з актами, сумарно десь на 600 мільйонів гривень, і з висновками судової експертизи.

В єдиній для всіх позовів та ділянок робіт експертизі, яка завершилась за 9 днів до вторгнення, було зафіксовано, що всі акти відповідають виконаним роботам. Потім за кожним конкретним договором пішли до суду, програли в першій інстанції, виграли в апеляції, і віддали право вимоги власним підрядникам ТОВ «Пейд».

Дещо відмінна історія у позовів іншого «дорожного гранда» «Автомагістралі-Південь». Вони відсудили в Служби в 2024 році трішки більше 100 мільйонів по трьом договорам 2021 року, за ремонти доріг біля Великої Білозерки, Токмаку, Мелітополя. Виграли вже в першій інстанції, без експертних висновків, і Служба не стала подавати в апеляцію, а одразу сплатила гроші. Замість обласної Служби відновлення до апеляційного суду звернулась вже прокуратура, після сплати цих грошей.

Отак, ще з декількома дрібними підрядниками, 383,6 мільйонів гривень пішли на старі борги, «заховані» на окупованих територіях.

Печальні залишки

Ок, а що ж тоді витрачали на відбудову? Одразу зауважимо, що сплата боргів та гроші на відбудову – це різні “тумбочки” у Служби відновлення, і скільки грошей в кожній з них, визначає центральна влада. І от, в “тумбочці для відбудови” цього року грошей не дуже багато.

Лише 45,6 мільйонів платежів розійшлись по трьох будинках. Половина з них, 23 мільйони – на будинок 67 по Незалежній Україні. Решта майже порівну пішла на будинки по Миру,14 і Новицького 3. Підрядником на всіх трьох будинках є БК «Консул».

Роботи на будинку 67 по Незалжної України / Кадр з відео з телеграм-каналу Івана Федорова

А роботи на будинку 2а по Запорізькій, наприклад, зовсім зупинились – тут все завершилось демонтажем ще рано навесні. Грошей нема, підрядник поїхав на інші об’єкти. 

При цьому, нових тендерів в 2024 на відновлення і відбудову Служба відновлення вже не стала проводити і зараз опікується лише переліченими будинками, які вже в неї законтрактовані з минулого року.

Нові “керманичі відбудови”

Замість цього новим «головним по відбудові» стало ДП «Місцеві дороги Запорізької області». Це відбулось після того, як Запорізьку ОВА/ОДА очолив Іван Федоров, мер окупованого  Мелітополя.

Якщо Служба відновлення, про тяжби якої ми розповідали вище, опікується трасами державного значення і підпорядковується Укравтодору / Агенції відновлення, то «Місцеві дороги» витрачають гроші з обласного бюджету на «локальні» дороги області та підзвітні обласній адміністрації. І з травня 2024 вони ще й стали замовниками на головний проєкт Івана Федорова – підземні школи, або «протирадиаційні укриття», як вони називаються в тендерній документації.

Сумарно на шість підземних шкіл, чотири з яких в Запоріжжі, хочуть витратити трохи більше 600 мільйонів гривень. Половину грошей отримають фірми, які були сталими підрядниками мелітопольської влади до 24 лютого, коли містом керував Іван Федоров. Це “Компанія Позитив” та “Мелсіті”. “Мелсіті” – та сама фірма, що добудовувала ледову арену в Мелітополі вже після окупації та їй сплачували гроші за ці роботи з бюджету.

Закладання фундаменту для однієї з підземних шкіл / Фото з телеграм-каналу Регіни Харченко

Детальніше про підрядників можна почитати в аналізі “Наших грошей”. 

Також «Місцеві дороги» перебрали на себе підряди з відбудови обстріляних будинків, які раніше проводили або місцева влада, або Служба відновлення. Йдеться про будинок 44 по проспекту Соборному в старій частині міста за 120 мільйонів гривень і багатостраждальний будинок 8 по Зестафонській за 96 мільйонів. На обох тендерах єдиним учасником і переможцем стало ТОВ «Укрбудпроектсіті». І також, у “Місцевих доріг” в керуванні є договір на 28 мільйонів на Центр безпеки (ще один формат укриття) в селі Матвіївка, розташованому на схід від Запоріжжя. 

Кошторисів не буде, бо хто ви такі?

Всі ці чудові договори поєднані спільною рисою – у них немає кошторисів на Prozorro, отих “інвестиційних”, які підвантажує потенційний підрядник в свою теку документів.  “Запорізький центр розслідувань” зараз перебуває на третьому раунді листування з “Місцевими дорогами”. 

Коли ми запитали кошториси вперше, нам відмовили з аргументом, що завантаження кошторису до тендерної документації не встановлене чинним законодавством. 

Це точно так в законі написано? Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»  Замовник дійсно може не вимагати надання кошторису до тендерної документації.  Однак у будь-якому випадку в закупівлі має бути підтвердження встановлення договірної ціни. Тобто, кошторис може не вимагатись, а отже, й разі його відсутності й не надаватись, бо його об’єктивно немає. Однак й не надано нічого замість кошторису, на підтвердження встановлення вартості робіт в укриттях.

Але. Найбільш зворушливим моментом стала відповідь ДП «Місцеві дороги», що громадські організації не входять до переліку органів, уповноважених здійснювати контроль у сфері закупівлі, і що наші твердження (які вони якось побачили в запиті) про їх недостатню прозорість є безпідставними і упередженими.

Тож при другій спробі отримати інформацію за запитом, ми допомогли ДП «МІСЦЕВІ ДОРОГИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ» звернути увагу на вищевказані закони. Але й удруге ми отримали лише частину відповідей на наші питання, і зараз подали вже третій запит, відповідь на який пролонгували через значний обсяг запитуваних даних та відсутність світла.

Втім, за час нашого листування за підземними школами-укриттями вже на початку липня відбулись перші платежі, зараз по чотирьох об’єктах сплачено аванси, на 120 мільйонів сумарно. 

То ж на черзі – запитування актів робіт вже з фактичними цінами, і відбудова, прозора та не дуже, триває. Але вже під пильним контролем та відповідальністю саме президентської влади. 

Сергій Сидоров

Матеріал підготовлений у рамках проєкту ГО “Антикорупційний штаб”: “Розбудова спільноти активних громадян задля прозорої комунікації відновлення інфраструктури України внаслідок руйнувань, завданих російськими військовими”, що реалізується за підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.


Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі