Що робити і куди звертатися після прильоту у Запоріжжі? Розповідаємо з власного досвіду

Як жити після прильоту у ваш будинок і пошкодження квартири – не за папірцями і красивими інструкціями, а насправді? Що доведеться робити вам, а що може зробити влада? Скільки дадуть грошей? Коли це буде? Розповідаємо – в тому числі, з особистого досвіду
На місці прильоту: що робити
Шок. Усюди друзки скла, купа людей і мало що зрозуміло. Але треба жити далі.
На відміну від багатьох інших міст, Запоріжжя на місце прильотів відправляє автобуси, щоб зігрітися і досидіти до ранку. Якщо вам нема до кого поїхати одразу після вибухів, це варіант.
Зранку починається бюрократія, вона ж – первинне вирішення проблем. Приходить перша комісія від міського Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій і від райадміністрації. Вона заходить у кожну квартиру і перевіряє первинні пошкодження.
Що робити, якщо житло знищене?
Якщо вашу квартиру рознесло вибухом чи вона вигоріла повністю – крім всього іншого, треба шукати новий дім. Принаймні, тимчасовий.
Місто дасть вам гроші з бюджету на оренду квартири – як людині, чиє житло визнано непридатним для проживання. Але це відбудеться лише через місяць-два, коли витрати на вас та інших постраждалих додадуть до бюджетної програми.
До цього часу треба дожити або у родичів чи знайомих, або у так званих “місцях тимчасового проживання”. Це або гуртожитки, або хаби. Ними опікуються разом і посадовці, і волонтери. Волонтери ж забезпечать вас принаймні первинними засобами для виживання.
А далі треба подавати через єВідновлення заяву про знищене майно. Процеси для повністю зруйнованих та частково пошкоджених квартир схожі. Ми опишемо подачу заяви трохи нижче.
Куди повідомляти про пошкоджене майно у Запоріжжі?
Інша ситуація – якщо ваша квартира пошкоджена, але придатна для проживання: наприклад, вибило вікна, посипалася штукатурка чи стінами пішли тріщини. На ремонт вам також дадуть гроші за державною програмою єВідновлення. Але це буде сильно згодом, а одразу після прильоту вам потрібні двоє: майстер “Запоріжремсервісу” і фахівець із комісії, яка складає акти про пошкодження.
“Запоріжремсервісівці” прийдуть закривати вибиті вікна OSB-плитами. Матеріалу у них вистачає, але от шуруповертів та іншої подібної дрібної техніки для монтажу може бракувати. Як і рук. Тому йти можуть довго – з одним шуруповертом на п’ятьох на весь під’їзд чи будинок. Доведеться зачекати.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
Комісію, яка фіксує пошкодження, збирають з фахівців міських департаментів ЖКГ, НС, районної адміністрації. Спочатку вони роблять акти на квартири, що постраждали більше, потім доходять до менш пошкоджених.
Якщо комісія до вашої квартири не дійшла одразу – це нормально і на це може бути купа причин. Ви були в лікарні, чи відходили від шоку у родичів чи друзів, чи взагалі в іншому місті у справах. У багатьох будинках в найбільш обстрілюваних районах Запоріжжя зараз може стояти порожніми і третина, і половина квартир. Що робити в цьому випадку?
а) подзвонити на номер 15-80
Телефонуйте до муніципального контакт-центру за номерами (061) 7871580, (050) 4141580, (067) 6561580. Повідомляйте, що ваша квартира постраждала від прильоту, який відбувся у таку-то дату. Одразу розповідайте, що саме у квартирі пошкоджено.
б) перевірити, чи точно квартира внесена до бази пошкодженого майна
Найпростіше – ще раз зателефонувати 15-80. Можна також зайти особисто до Департамента ЖКГ на бульварі Шевченка, 23 і запитати, чи ви є в базі. Якщо вас вже внесли, то наступним кроком вже можна подавати заяву на отримання компенсації через єВідновлення.
Як дізнатися, що буде з вашим будинком взагалі?
Але проблема зазвичай не тільки у вашій квартирі. Можуть бути пошкоджені труби по всьому стояку, дах, фасад із тріщиною. Коли будуть це ремонтувати?
Аварійність під’їзду чи будинку визначає комісія на місці. Ремонтуватиме їх місто.
Департамент ЖКГ узагальнює дані щодо пошкоджених будинків та дає доручення на КП “Запоріжремсервіс”. У комунальному підприємстві визначають, які будівлі потребують термінових дій, а які можна відкласти. Це стосується і будинків з ОСББ і житловими кооперативами, а не лише тих, якими “Запоріжремсервіс” опікується як керуюча компанія.
Зазвичай швидко проводять тимчасову консервацію пошкоджених конструкцій. Повноцінні роботи замовляють через Prozorro, і це бере декілька місяців.
Особистий досвід керівника ЗЦР Сергія Сидорова: половину даху нашого будинку знищили вибух і пожежа після нього. Був ризик, що дощі додатково заллють і так залиту при гасінні даху квартиру. Департамент ЖКГ видав доручення “Запоріжремсервісу” “вжити тимчасових заходів щодо запобігання затопленню будинку”.
Десь за 11 днів після прильоту комунальники зробили тимчасове перекриття з дерев’яних балок та чогось, схожого на брезент. За цей проміжок я особисто ходив до КП “Запоріжремсервіс”, але роботи розпланували ще до цього. До нашого будинку “руки дійшли” не одразу, бо у ніч “нашого обстрілу” у Запоріжжі значно пошкодило десятки будівель.
А ремонтувати наш дах “нетимчасово” будуть вже у наступному році, через тендер на Prozorro.
Як дізнатися, чи не забули про ваш будинок?
Якщо у вашому подвір’ї виникла незрозуміла пауза, то найкраще дізнатися про те, що відбувається, в офісі “Запоріжремсервісу”, що на вулиці Фанатській, 23-а, за обласною філармонією. Якщо ви готові чекати п’ять робочих днів, то можете просто написати запит на публічну інформацію на адресу reception.zrs@zp.gov.ua:
“Прошу повідомити, чи надходили до КП “Запоріжремсервіс” доручення від Департаменту управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради щодо дій для усунення пошкоджень від обстрілів в будинку (вкажіть адресу): тимчасових заходів, аварійних чи поточних ремонтів. Якщо так, то прошу повідомити орієнтовний графік цих заходів та ремонтів”.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
Важливо: щоб ваш лист визначили саме як запит на 5 днів, а не як звернення, на яке можна відповідати 30 днів – запитуйте тільки ту інформацію, яка зафіксована в офіційних документах.
Ми створили шаблон такого запиту. Те, що виділено жовтим, треба заповнювати вам. Завантажуйте, дозаповнюйте і надіслайте на електронну пошту, вказану вище.
Як подати заяву про пошкодження майна? Власний досвід
Ваша квартира повинна бути внесена до Реєстру майнових прав
Електронний Державний реєстр майнових прав на нерухоме майно працює вже 13 років. Якщо ви купували чи якось переформлювали квартиру після 2012 року, то ви вже в Реєстрі. Якщо ні – то саме час це зробити. Можна і після прильоту, просто гроші ви отримаєте пізніше.
Зараз у запорізьких ЦНАПах постійні черги і регулярні скандали – якраз через тих, хто “вноситься” після обстрілу. Тож якщо маєте можливість, то краще записатися і поїхати до ЦНАПу у Дніпрі чи іншому місті. Вас там спокійно внесуть до реєстру за старими документами.
Особистий досвід: запорізьку квартиру оформили у київському ЦНАПі приблизно за три тижні.
Поставити “Дія” та “Дія.Підпис” – челлендж для літніх людей
Далі починається, власне, подача заяви через систему єВідновлення. У деяких випадках це може бути чи не найскладнішим викликом. Адже для цього у всіх співвласників житла, в тому числі і літніх, мають бути встановлені “Дія” і “Дія.Підпис” – навіть якщо вони ніколи цим не переймалися. Для подання заяви необхідно отримати погодження усіх співвласників квартири чи будинку.
Щоб поставити “Дію”, потрібна авторизація через BankID. Тобто у ваших родичів має стояти на смартфоні платіжна система якогось великого банку – “Приватбанку”, “Ощадбанку”, ПУМБ чи інших, через які працює авторизація.
Особистий досвід: родина Сергія Сидорова два тижні не могла подати заяву на єВідновлення, бо у одного зі співвласників квартири не проходила авторизація через BankID. “Дія” “не бачила” його основного фінансового номера в додатку Ощаду, хоча банківські SMS на нього приходили без проблем. Довелося особисто їхати до відділення “Ощадбанку”. Там менеджери надіслали запит на техпідтримку, але результати не гарантували. Втім, “технічна магія” таки спрацювала і номер підтягнувся – за два тижні.
Окремо після авторизації в “Дії” треба встановити “Дія.Підпис”, пройшовши біометрику. Це коли ви п’ять хвилин (або двадцять п’ять) сидите та кліпаєте очима чи посміхаєтесь в екран смартфону. Так, не в усіх вистачає терпіння з першого разу. Тримайте своїх стареньких родичів за руку і робіть їм чай.
І нарешті – подача на єВідновлення
Незадовго до подачі заявки замовте в “Дії” витяг про несудимість. Його можна “дослати” і згодом, але краще зробіть його собі попередньо.
Отже, ви сідаєте за свій смартфон і заходите в “Дії” на опцію “єВідновлення”.
Якщо ваше житло оформлене в Реєстрі майнових прав, то “Дія” підтягає його одразу і запитує, чи на нього ви подаєте заявку. А далі вже зрозумілі кроки: кнопка “Квартира частково пошкоджена”, текстове поле “Опис пошкоджень”, кнопка “Додати фото” – до 5 штук.
Потім підходить опція, заради якої ви ставили “Дію” та “Дію.Підпис” батькам, тіткам,бабусям і котам. Потрібна згода інших співвласників майна на подачу заяви. Ви натискаєте “Надіслати запит співвласникам”. Можна зробити це через додаток, можна розіслати посилання. Запит працює дві доби. Але краще це робити одразу, зібравшись наживо чи в онлайні.
Співвласники дають згоду із заявою, і вона “залітає” в систему.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
А далі м’яч на боці влади. Заява потрапляє до районної адміністрації. Звідти вам зателефонує (або напише в вайбер) представник районної комісії з єВідновлення і буде домовлятися про виїзд, щоб оцінити збитки за спеціальним чеклістом. Саме на його підставі рахуватимуть, скільки грошей вам перевести на спеціально створену карту.
Зважаючи на кількість прильотів за останні тижні, це може взяти чимало часу.
Раніше ми вже описували нюанси та питання, які можуть виникнути під час отримання грошей за програмою єВідновлення. Зараз комісії перезавантажені ще більше.
Гроші від держави перераховують на окрему картку, створену у банку-учаснику програми. Важливо: за гроші доведеться звітувати. На ремонт дають рік. Будматеріали треба купувати у магазинах-учасниках програми.
Усі витрати треба буде підтвердити чеками та актами виконаних робіт. Інакше гроші доведеться повернути.
Попри всі описані пригоди у смартфоні, вони все одно кращі, ніж ходити наживо по коридорах. Особливо з літніми родичами.
А за декілька тижнів чекайте на наступну частину – будемо розповідати про власний досвід спілкування з комісією та очікування грошей.
Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою
5169330531391628
Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!






Обговорення