Романа Соху хочуть відкликати шляхом збору підписів – фейк
Телеграм-канал “Запорізький вазелин” поширив інформацію, що “Слуги народу” збираються збирати підписи за відкликання нардепа-мажоритарника Романа Сохи. Через значну кількість підписників каналу, його аудиторію та загальну туманність правових моментів, ми вважаємо за доцільне розібрати цю ситуацію.
ДОДАНО: Також, як нам повідомили вже після виходу цього матеріалу, телесюжет про збір підписів за відкликання Сохи виходив на місцевому телеканалі Z, і скоріш за все, і став “джерелом натхнення” для телеграм-каналу. В сюжеті показано декількох осіб, які нібито збирають підписи і розповідають про своє негативне ставлення до Романа Сохи, як до депутата.
Також, раніше в новинах писали про звернення місцевої організації СН до Сохи, щоб він добровільно склав свій мандат, але не було пояснень, як воно мало б бути.
Якщо коротко: У Сохи не можна відібрати мандат, чи ще якось “відкликати”. Тому що він мажоритарник і тому що немає закону, в якому визначена діюча процедура позбавлення мандату. І збір підписів серед громадян, про який пише Вазелін – це новація щодо відкликання місцевих, а не народних депутатів за ініціативою громади. Деталі про відкликання місцевих депутатів – в нашій окремій статті.
Якщо довго, майже юридичний аналіз:
В статті 4 ЗУ “Про статус народного депутата України” є вичерпний перелік причин, чому нардеп може достроково перестати бути нардепом. Смерть, обвинувальний вирок, недієздатність, виїзд на ПМЖ закордон чи втрата громадянства.
А в статті 81-й Конституції є останній абзац, який там то з’являвся, то знову зникав протягом історії українського парламентарізму, що повноваження нардепа припиняються достроково «У разі невходження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата України із складу такої фракції його повноваження припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій) з дня прийняття такого рішення».
Себто, існує отакий дещо заплутаний пункт в Конституції, але вже сім років, с 2014-го, коли цей абзац туди востаннє повернувся, діючу робочу процедуру вигнання – або окремим законом, чи правками в існуючі закони, ніхто ніде не визначив. Законопроекти, які мали б заповнити цю лакуну і вписати процедуру виключення в ЗУ «Про статус нардепів», хотіли прийняти на початку каденції нового парламенту – але вони досі висять «на розгляді».
Тобто, Роман Соха сам вийшов зі «слуг», і хоча немає закону, який би визначав процедуру його виключення, його нібито можуть виключити через суд, адже є Конституційна норма. Але формулювання «обраного від політичної партії» поширює дію цієї норми лише на тих, хто став нардепом за партійним списком – а Соха мажоритарник, його обрали на 75-му окрузі (Дніпровський і Заводський райони Запоріжжя). Позицію, що покарання за вихід поширюється тільки на списочників, зміцнив ще в 2008-му році і Конституційний суд.
“- “вихід” народного депутата України зі складу депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку політичних партій) – це у встановленому законом порядку припинення народним депутатом України свого перебування у складі зареєстрованої депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за списком якої він був обраний народним депутатом України.” – розтлумачив тоді КСУ.І якщо вам цікаво зануритись в нюанси щодо того, як відібрати в нардепа мандат, то краще почитати матеріал Опори, присвячений цій темі на прикладі можливостей “відкликання” Разумкова.
Матеріал підготовлено в рамках ініціативи «Мережа регіональних проектів з протидії дезінформації» за підтримки National Endowment for Democracy (NED) при менторстві ресурсу «БезБрехні»
Обговорення