На Запоріжжі виганяють депутатів – криво і косо. Звідки скандали – і в чому це порушує права їхніх виборців?

Поки до Запоріжжя наближається фронт, навколо нього вирує політичне життя. Запоріжці із подивом згадують, що у районах, в тому числі прифронтових, працюють місцеві депутати. Що їх зі скандалами виганяють – і вони вигнанням незадоволені
Спочатку запоріжці згадали про існування Володимира Буряка. Колишній мер з’явився у вже прифронтовій Кушугумській ОТГ та жваво виключив двох депутатів селищної ради зі своєї «іменної» партії.
Потім «Батьківщина» блискавично позбавилася одразу шістьох депутатів – усієї своєї фракції – в Широківській громаді.
Можливість застосувати аналогічну схему є і у Запорізькій міській раді. А на тлі чергового раунду чуток про заміну голови ОВА увага до політичних питань особливо загострилася.
Тому ми вирішили нагадати про примхливий і місцями шулерський механізм виключення депутатів. У ньому чимало дірок, якими може скористатись насамперед керівництво партій. Ну і ще трохи – ті, кого виганяють.
Найближчі до людей?
Депутат – теоретично, той ланцюжок влади, до якого звичайний запоріжець може достучатися із найменшими зусиллями. Для цього є депутатські прийоми. Теоретично – можливість для будь-якого мешканця міста прийти на сесію міськради. В ідеалі – просто зустріти у себе «на районі» і поговорити про реальні проблеми.
Депутат – це й той ланцюжок влади, на який громадяни мають найбільший вплив. Але, як нам зараз нагадують політики, захисники і представники народу самі досить вразливі перед керівництвом своїх партій.
Причина вразливості – оновлений закон про статус місцевих депутатів, який приймали в 2020 році, напередодні виборів. І лише через війну скандалів з виключеннями запорізьких депутатів набагато менше, ніж ми спостерігали б у мирний час.
У чому головна маніпуляція?
Насамперед – у назві процедури. Офіційно виключення з партії називається «Відкликання за народною ініціативою».
Але умовний народ, якщо захоче справді відкликати негідного депутата, буде змушений проводити досить складну процедуру збору підписів. Місцева виборча комісія прискіпливо контролює процес – і може визнати недійсними підписні листи чи протоколи обов’язкових зборів, через які має проходити процес відкликання.
І навіть якщо підписів назбирають достатньо та виборчком їх «завізує», то все одно кінцеве рішення «виганяємо/залишаємо» приймає центральний офіс партії. І не зобов’язаний пояснювати його народу.
А от сама партія може виключати швидко і блискавично. Тим більше, що закон виписаний так, що порушення в процесі виключення доводити важко. А відповідальності за них немає.
Далі – про етапи вигнання з місцевими прикладами та безладом.
Як взагалі виганяють із партії?
Пояснюємо покроково, з місцевими прикладами.
Опціональний крок: фракція партії «За котиків і проти всього поганого» у місцевій раді оголошує, що умовний Петро Коваленко виключений з фракції.
Після виключення ще можна якось загальмувати і зупинити процес зсередини. Все, що потрібно – це просто припинити рухатися. Фактично це спосіб примусити «надто самостійного» депутата дотримуватися лінії партії. Ну або таки не примусити.
Приклади – у Запорізькій міськраді. Після зміщення Анатолія Куртєва та призначення Регіни Харченко в.о. міського голови нову керівницю міста виключили з фракції «Слуги народу». Але далі процес так і не пішов.
Євгена Мусійченка з «Європейської солідарності» теж виключали з фракції. А потім все тихо повернулося до початкового стану, ніби нічого й не було.
Крок перший: конференція місцевої організації партії «За котиків і проти всього поганого», яка 5 років тому висувала Коваленка в кандидати, збирається і оголошує, що він поганий.
Конференція висуває перелік причин, чому Петра Коваленка треба виключити з партії: наприклад, він поганий депутат, хропить уві сні, та ще й завів таксу замість котика.
На такі збори мають запросити самого умовного Коваленка, щоб він мав можливість довести протилежне.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
Приклад – події у Широкому. Саме цю стадію запоріжці спостерігали два тижні тому, коли Владислав Куценко вирішив виключити з «Батьківщини» всіх «своїх» депутатів у раді Широківської ОТГ.
Як виявилося, тут також можливі маніпуляції. Анонс «вигнання» з’явився так, що його мало хто встиг побачити. «Вигнанців» хотіли пускати до приміщення лише по одному, а не усіх разом.
Крок другий. Рішення місцевої партійної конференції йде «на вищий рівень» – до центрального керівництва партії «За котиків і проти всього поганого».
Саме тут вирішують, виганяти чи залишати. І сюди теж мають запросити депутатів, чию долю вирішують.
Приклад – «іменна» партія Володимира Буряка «Єднання». Після того, як ексмер з’явився публічно в Кушугумській ОТГ та виключив «своїх» депутатів, він із колегами додатково зустрічався через два-три дні. Це вже було засідання «вищого керівного органу партії», де затвердили рішення, ухвалене в громаді.
Втім, про ці збори теж було важко дізнатися.
Ми самі дізналися про це виключення з соцмереж партії. Нікого з депутатів, які мають відношення до Кушугумської громади – обласних чи селищних – ні туди, ні туди не запрошували.
Крок третій. Всьо, депутат вже не депутат. Але…
Далі починається формальний нюанс, який може зіграти вже на користь виключеного. Місцева виборча комісія повинна зафіксувати, що Петро Коваленко – більше не депутат від партії «За котиків і проти всього поганого». А замість нього за котиків буде боротися в місцевій раді умовний Олександр Петренко. Він теж п’ять років тому балотувався від цієї ж партії на виборах, але йому трохи забракло голосів, тож він лишився «в черзі очікування».
Все ніби нескладно. А на практиці виборча комісія може саботувати необхідне рішення місяцями. Хтось може не дійти до засідання. А може дійти, але не проголосувати. Ну бо комісія, колективна відповідальність.
Тому на рішення виборчої комісії можна чекати 10 днів – а можна 10 місяців.
Приклад – Запорізька районна рада. Ще декілька років тому тамтешня «Європейська солідарність» виключила зі своїх лав Бориса Розсоху. У Запоріжжі він більш відомий як головний (вже колишній) менеджер проєктів з альтернативної енергетики у Запорізькій міськраді.
Але Борис Розсоха ще майже рік спокійно ходив на сесії районної ради. Бо виборча комісія ніби й збиралась-збиралась, але зібратися так і не могла.
ВАЖЛИВО: у цієї невизначеності є дуже практична мета. Таким чином «Відкликання за народною ініціативою» не може паралізувати роботу ради, до якої входить відкликаний депутат.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
«Вигнанці» можуть спокійно ходити на комісії та сесії, поки представник виборчкому не приведе їм заміну. Голосувати, допомагати ухвалювати рішення. Авжеж, таку поведінку можна спробувати оскаржити в суді. Але партії швидше та зручніше привести нових депутатів, ніж довго судитися. Тому заяви з Широківської громади, що через відкликання шістьох депутатів роботу ради паралізовано і в них з’явиться військова адміністрація – не дуже обґрунтовані.
Скільки підписів треба набрати за відкликання депутата?
Дещо побічне питання, але воно все одно мало виникнути.
Для більшості депутатів є правило «більше, ніж проголосувало за нього персонально». Ця статистика є на сайті ЦВК: ви можете подивитися, скільки набрав кожен із діючих депутатів Запорізької міськради.
За відкликання колишнього в.о. мера Анатолія Куртєва треба набрати більше за 1 238 підписів. А у голови Хортицької РА Сергія Ільченка «ліміт» майже вдвічі менший – 759 підписів.
Добре, а скільки треба набрати за відкликання Регіни Харченко? Напроти її прізвища на сайті ЦВК стоїть загадкова абревіатура ЄБВО – аналог до «голосування за списками» на місцевих виборах. Задля її відкликання треба назбирати вже 2 172 голоси – повну виборчу квоту.
Виборча квота – це умовне «відерце з голосами». Скільки таких відерець назбирає кожна партія на місцевих виборах – стільки депутатів вона може провести до ради.
Кількість голосів, які наповнюють «відерце», визначається на основі фактичної явки на вибори. Але як рахували голоси та визначали переможців п’ять років тому – це окрема історія. Ви можете почитати про її засади у нашому старому матеріалі.
Підтримайте нас: підпишіться на щомісячний донат!
І друге очікуване питання – чи можна назбирати підписів за відкликання депутатів з ОПЗЖ і Партії Шарія?
Ні, не можна. Бо зібрані підписи немає кому надсилати. Ці партії заборонені – тож їхні «вищі керівні органи» через заборону не можуть зібратися та розглянути документи.
Висновки
В Україні п’ять з половиною років тому обіцяли прийняти такий закон, за яким «депутати мають бути підконтрольні громаді».
Але в підсумку громади отримали криву процедуру, яку політичні партії тлумачать на свою користь. А самі громади можуть зробити приблизно нічого.
Саме це ми і спостерігаємо в останні п’ять років – і прямо зараз. Тож перед тим, як місцеві вибори відбудуться – хай через рік чи навіть два, – цей закон повинен бути змінений.
Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою
5169330531391628
Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!






Обговорення