Гендерні квоти: про що це і для чого
Після місцевих виборів, що відбулися в жовтні 2020, у владних структурах з’явилося більше лідерок. Такі зміни пов’язують з запровадженням обов’язкових гендерних квот, які стали справжнім викликом для політичних партій і суспільства.
Однак дискусія про те нащо вони потрібні продовжується. “Запорізький центр розслідувань” детальніше розповідає про важливість квот і їх практичне значення.
Гендерні квоти – це виклик
На місцевих виборах у 2015-му році спробували запровадити необов’язкові 30% квоти.Тоді вони були більш теоретичними, ніж практичними. Однак такий досвід дозволив урахувати помилки й недосконалості процесу.
Цього разу квоти використали, як інструмент для досягнення балансу в органах самоврядування.
Обов’язкові гендерні квоти стали однією з основних змін в оновленому Виборчому Кодексі. Залучення до списку кожної партії представників обох статей мало створити баланс й надати однакові умови для кожного кандидата й кандидатки. Однак, на практиці механізм є недосконалим.
По-перше, політичні сили мало пристосовані до формування та підтримки жіночого лідерства, а суспільство поки що не зовсім розуміє практичне значення квот. По-друге, одним з головних важелів є й стереотипи, які продовжують формувати навколо залучення жінок до політичних процесів.
“Згадаймо ті процеси, що відбувалися багато років тому. Жінки не мали змоги навчатися в школах та вищих навчальних закладах. Як тоді, так і зараз жінки виборювали своє право бути в публічному просторі. І очевидно, що, мабуть, на той момент також існували певні гендерні стереотипи, які власне пояснювали думку суспільства до ролі жінки в соціумі. Наприклад, якщо жінка буде навчатися в університеті, то це буде шкодити її материнству, родині й, по суті, самій жінці – розповідає Ірина Тишко, координаторка Громадського альянсу «Політична дія жінок».” – розповідає Ірина Тишко — координаторка Громадського альянсу «Політична дія жінок»
Сьогодні нікого не здивуєш тим, що жінка має освіту й це стало для нас звичайною річчю. Водночас з’явились нові виклики. Одним з таких є лідерство жінок в політиці. Попри те, що ми маємо депутаток на різних провладних рівнях, питання залишається відкритим. Цю тенденцію можна побачити й за результатами виборів 2020 року.
60% тих, хто після реєстрації відмовився продовжувати участь в виборах, то були жінки. На початку список складався з гендерною квотою, а після кандидатки відкликати себе. Ми маємо факти, що це було добровільно й людина має право відмовитись, але також нам відомі й факти тиску на кандидаток, навіть на вже дійсних депутаток – додає Ірина.
Не виняток й Запоріжжя. Адже, під час оголошення складу Запорізької міської ради стало відомо, що деякі склали мандати. І це здебільшого були саме жінки. В результаті, якщо на початку ми мали 16 представниць в раді, то після першої сесії їх стало вже 14-ть. Законодавство в таких випадках майже не працює, а відтак неможливо зафіксувати причину складання мандату, навіть, якщо за цим стоїть підкуп або тиск.
Тобто, виходить, що навіть якщо ви проголосували за конкретну політикиню й хотіли, щоб вона представляла інтереси в місцевій раді, то не факт, що ваші голоси будуть почуті.
Крім того, таким шляхом кандидат, який набрав мало голосів або не набрав їх достатньо, може пройти в раду.
Гендерні квоти – це про демократію
В першу чергу, гендерні квоти – це про демократію та можливість для нас обирати тих, хто зможе представляти в місцевій владі інтереси всіх груп. Адже, не слід забувати, що наші обранці будуть вирішувати проблемі міста й сприяти покращенню рівня життя наступні 5 років.
Експертка додає, що квоти мають значення не тільки для місцевих рівнів, але й цілому важливі для розвитку держави.
Важливий момент залучення жінок до політичних рішень та їх прийняття до державних посад – очевидно отримання державою необхідного людського капіталу.
Ірина Тишко зауважує, що держава вкладає в виховання дітей обох статей однакову суму на початку, але в результаті, дівчатка зникають з розподілу повноважень і високих посад в державі. Гендерні квоти ж дають можливість залучити той людський ресурс, який ми, як держава Україна ігнорували впродовж багатьох років.
Щобільше, гендерні квоти – це інструмент, який допомагає залучити представниць різних соціальних груп. Для чого це потрібно враховувати? Бо в результаті, ми можемо мати більш виважені й збалансовані рішення, які охоплюють різні думки, різні погляди.
Крім того, квоти дають можливість залучити й нових спеціалістів. На сьогодні, багато політиків, які вже були при владі, мають привілеї й намагаються триматися за місце при владі. В цьому їм допомагає залучення адміністративних ресурсів та зв’язки для покращення рейтингів. Більш детально цю проблему ми описували в цьому тексті.
Такі чинники також знижують рівень демократії і залишають нам лише вибір без вибору.
А отже, квоти є однією з можливостей розширити коло кандидатів на посади, а тим самим й напрямки діяльності місцевої ради.
“ За 40% квоти ми отримали те мінімальне представництво суспільної групи своїх виборців в місцевій владі, щоб ця група була “видимою” й могла впливати на прийняття рішень. Гендерні квоти це перспективи залучення для прийняття рішень активної, прогресивної та інтелектуальної частини громадянського суспільства.
Тобто, гендерні квоти – це про зміни та можливості. В цьому році завдяки квотам ми змогли хоча б трохи змінити склад рад.
Гендерні квоти – це про недосконалість законодавства
Попри позитивні моменти на прикладі гендерних квот ми можемо побачити недосконалість законодавства, яке має свої нюанси. Як результат, закони не можуть забезпечити захист від тиску, запобігти маніпуляціям і схемам тощо. Політика – справа, де боротьба за місце будь-якими способами є актуальним завжди. Однак, це лише один з багатьох прикладів того, що є проблеми, які потребують уваги.
Для нас як для громадянського суспільства й українського політикуму стоїть першочергове завдання внести зміни до кодексу, бо очевидно, що захищати квоту потрібно на різних етапах. І навіть у випадку, якщо вчиняється тиск на кандидатку вже після реєстрації, треба пропонувати, в тому числі й від громадськості, механізми самозахисту і пропозиції, як кандидату або кандидатці боротися з тиском і як утримати цей мандат – пояснює Ірина Тишко.
Звичайно ж річ не тільки в законодавстві і мандатах, але й у професіоналізмі, й здатність партій до розширення своїх принципів з метою покращення суспільного життя. Якби політичні партії були зацікавлені в кандидатах-професіоналах й підтримці активної частини суспільства, то питання квот не викликало б складнощів. Однак, деякі політичні партії навіть не намагалися залучити жінок, а прагнули просто закрити цю обов’язкову вимогу, залучаючи фіктивних кандидаток.
Наприклад, в Запоріжжі “ОП-ЗЖ” мало багато неактивних кандидаток, які були в списках для “галочки”. Вони ніяк не пов’язували себе з партією. А от політсила «Партія Володимира Буряка «Єднання» залучила до виборчого процесу своїх підлеглих. Деталі в нашому огляді на те, як змінився склад Запорізької міської ради.
Як результат, такий підбір кандидаток погано впливає на формування відношення до жінок, як політичних лідерок. Крім того, лише дві партії з шести у своїй агітації популяризували жінок, так само як і чоловіків – це “Слуга Народу” й “Партія Шарія”.
Очевидно, що ці проблеми, також потребують розв’язання. Важливо, що таким чином формується не тільки недовіра до кандидаток, але й активні жінки не можуть потрапити до політики, бо партії вони просто не є вигідними.
Висновки: Таким чином, гендерні квоти – це не тільки про рівні права для обох статей, але й про формування демократичних процесів на різних рівнях, залучення представників всіх соціальних груп, про нові шляхи вирішення проблем, про поліпшення законодавства.
Квоти є лише тимчасовим інструментом, який формує жіноче лідерство, але він здатен змінити місцеві осередки на краще.
Вероніка Хорольська
Читайте також: Зарплата мера, дефіцит та кредити: Скільки правди у виступі депутата міськради від “Партії Шарія”
Обговорення