Фейк шахраїв: блокпости від гепатиту «А» по Україні, про які можна прочитати в «особливих» телеграм-каналах
Нова хвиля паніки – новий привід шахраям “розвести” довірливих читачів Телеграму. У зв’язку із новинами про спалах гепатиту А на Вінниччині деякі телеграм-канали публікують пост із обіцянками карантину і блок-постів. Навіщо створили хайп і поширюють брехню – читайте далі.
Хвиля панічних постів піднялася після новин у ЗМІ щодо надзвичайної ситуації із хворобою Боткіна на Вінничині. Фейк підготували із розмахом: читачів залякують встановленням блок-постів, закриттям шкіл та університетів, а також поверненням карантинних зон.
Наводять вигадані цифри, які надають тексту більшої достовірності – нібито у 4 областях вводять червоний карантин, у 7 – жовтий, а решта залишається у зеленій зоні. Читачам пропонують перейти за посиланням, щоб перевірити, які обмеження введуть у їх області.
Фейк поширився настільки широко, що на нього звернуло увагу навіть Міністерство охорони здоров’я. Головний держсанлікар Ігор Кузін стверджує: єдиний регіон, у якому дійсно зафіксовано спалах хвороби – Вінниччина. В інших областях України ситуація така, як завжди. Виявляють поодинокі випадки гепатиту А, які на “спалах” не тягнуть.
То навіщо шахраям поширювати цей фейк, ще й приплачуючи адмінам каналів, які його опублікували? Це – типовий пост для набору підписників до мереж або окремих телеграм-пабліків, зазвичай – новинних, які потім також будуть заробляти гроші, показуючи рекламу своїм читачам.
У деяких випадках вибудовують цілий ланцюжок: спочатку пропонують приєднатися нібито до каналу вашого регіону, причому “домальовують” йому кількість підписників, щоб створити враження, що це безпечно і популярно (на картинках нижче реальна кількість підписників – по 5 осіб, а десятки тисяч дописали вже вручну). Потім користувачу пропонують пройти якусь перевірку, а далі посилання веде на реальний канал-замовник. Цього разу це канал новин України та світу, який вже має майже 900 тис. підписників.
Подібна недобросовісна реклама дуже поширена у Телеграмі. Зазвичай автори рекламних записів використовують дві речі – страх або бажання отримати “халяву”. Тож під час ракетних атак деякі нечистоплотні канали публікують список посилань на “найбільш оперативну та точну інформацію про пуски для кожної області”, а у спокійні дні – обіцяють, наприклад, безкоштовну піцу або бонусні гроші на рахунок від операторів мобільного зв’язку.
Ще один поширений тип – погрози заблокувати акаунт читача у телеграмі або його телефон, якщо він не підтвердить, що він українець/українка (для цього іноді навіть роблять два окремі посилання).
Цікаво, що адміністратори деяких каналів, які поширюють таку рекламу, навіть пишуть окремі пости із поясненнями для своїх читачів. Вказують, що для виживання мають публікувати платні записи, а читачам пропонують або пропустити їх, або подивитися, чи цікавий канал рекламують.
Проблем дві. По-перше, так канали поширюють фейки. По-друге, одного разу посилання може бути не на черговий паблік, а на фішингову сторінку, створену для крадіжки даних – наприклад, банківської картки.
ВИСНОВКИ
Шахраї навчилися вправно використовувати схильність українців до панічних постів у соцмережах, а також прагнення халяви. Цього разу низка телеграм-каналів опублікувала пост про введення карантину та блок-постів у зв’язку зі спалахом гепатиту А – нібито по всій Україні.
Посилання у пості через багатосходинкову систему каналів веде на новинний телеграм-канал із майже 900 тисячами підписників.
Насправді єдиний регіон, у якому зафіксовано спалах гепатиту А – Вінничина. В інших областях ситуація така ж, як завжди – є окремі випадки захворювань, але спалахів немає.
Пости із фейковими посиланнями – норма для телеграм-каналів, які прагнуть заробити на недобросовісній рекламі. Зазвичай вони використовуються для збільшення аудиторії окремих пабліків, але можуть бути використані і з більш небезпечними цілями – наприклад, для збору особистих даних.
Обговорення