12 кроків до розвитку рідного краю: маніпуляція від партії “Наш край”

Зображення завантажується

В Запоріжжі вже більше місяця тривають передвиборчі перегони, під час яких потенційним виборцям роздають агітаційні матеріали. Так, наприклад, партія “Наш край” видає брошуру під назвою “12 кроків для розвитку рідного краю”. Деякі з кроків виявились маніпуляцію. 

Взявши для перевірки брошуру, ми обрали декілька кроків, які можна перевірити та виявити маніпуляцію чи неправду. Що стосується інших, то майже всі з них можна назвати пустими обіцянками чи фразами, не прикріпленими конкретикою.

Теза 1: Вимагатимемо збільшити місцеві бюджети: понад 60% податків мають залишатися у громаді для повноцінного виконання повноважень.

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: По-перше, треба сказати, що в тезі немає чіткого розмежування податків і не зрозуміло, які саме податки маються на увазі. Однак на сьогодні є один податок, 60% якого віддається у місцеві ради, це податок на дохід фізичних осіб. І розмір цього податку затверджується Верховною Радою України, а не місцевими депутатами.

По-друге, саме цей податок у найблищому майбутньому може значно зрости, бо реформа децентралізації ще не закінчилася і до неї плануються зміни. Так, планують, щоб підприємці сплачували податок на доходи фізосіб за місцем розташування, а не за місцем реєстрації. Тобто, якщо в вашому місті є філія якоїсь великої компанії, то після змін 60% з податку з цієї філії буде сплачуватись саме у бюджет вашого міста.

Так, звичайно депутати місцевих рад можуть писати листи до Верховної Ради та вимагати збільшити відсоток податку, але прямого впливу вони на це не мають.

Теза 2: Роботи виконуватимуть насамперед місцеві підрядники та підприємства.
Теза 3: Будемо підтримувати місцеві підприємства в отриманні державних замовлень.

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Декілька років назад в Україні був прийнятий закон “Про публічні закупівлі” і зараз майже всі закупівлі проходять через відкриту тендерну процедуру. Чому майже? Тому що є таке поняття, як допорогова закупівлі, тобто закупівлі, що дорівнюють або перевищують 50 000 гривень, але не вище 200 000 гривен. Все, що вище відбувається через відкриті торги. 

Це значить, що впливати на цей процес (на відкриті торги) депутати не мають права, бо це порушення закону. 

Теза 4: Підприємства, які розробляють надра, мають розвивати соціальну інфраструктуру громад, а місцевий бюджет отримувати суттєву частину від платежів за розробку надр.

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Згідно “Бюджетного Кодексу України” 25% рентної плати за користування надрами зараховується до обласних бюджетів, а також 2% від видобування нафти, природного газу та газового конденсату. 

Так, звичайно цей відсоток не можна назвати суттєвим, однак депутати місцевих рад не можуть впливати на Верховну Раду, яка і встановлює цей відсоток. Тому обіцянки якось вплинути чи гасла, що так не повинно бути, вводить людей в оману та є маніпуляцією.

А от плату за землю, на якій ведеться видобування корисних копалин, у близькому майбутньому буде у повній мірі сплачуватись у місцеві бюджети. Бо цю пільгу для гірничодобувних підприємств (зараз за землю вони платять тільки 25%) планують скасувати в рамках реформи децентралізації.

Теза 5: Запровадимо адресну допомогу незахищеним – для лікування, оздоровлення та надання медикаментів

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Тут можна просто сказати, що адресна допомога вже існує, і існує точно не один рік. Наприклад, в Запоріжжі цим займається Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради. 

Тобто тут партія обіцяє зробити те, що вже зроблено. 

Теза 6: Вимагатимемо від енергокомпаній обгрунтованих тарифів

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Як ми вже писали раніше, майже всі тарифи регулює Національна комісія, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

НКРЕКП ліцензує господарську діяльності та контролює дотримання умов ліцензування, і встановлює тарифи на комунальні послуги для суб’єктів природних монополій.

Але не на всі КП розповсюджується “влада” НКРЕКП. Наприклад є підприємства, тарифи яких регулюють місцеві органи. Якщо говорити саме про Запорізьку область, то це наступні підприємства:

у сфері теплопостачання:

  • 1. КП «Дніпрорудненські теплові мережі»
  • 2. КП «Токмак теплоенергія» Токмацької міської ради
  • 3. ПАТ «Мотор Січ»
  • 4. ПАТ «Бердянське підприємство теплових мереж»
  • 5. КП «Підприємство комунальної власності» Енергодарської міської ради 
  • 6. ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго»

у сфері централізованого водопостачання та водовідведення: 

  • 1. ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго»
  • 2. КП «Підприємство комунальної власності» Енергодарської міської рад
  • 3. КП «Міськводканал» Токмацької міської ради

Також місцеві органи регулюють тарифи на вивіз сміття, відповідно до змін у Законі України “Про житлово-комунальні послуги” від 2017 року.

Тобто на цей перелік у місцевої влади є повноваження по зменшенню чи збільшенню тарифів, а ось на інших постачальників, які працюють в Запорізькій області, немає.

Теза 7: Забезпечимо загальний доступ громадян до бюджетів, офіційних документів та процедур

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Згідно закону “Про доступ до публічної інформації” у кожного громадянина України вже є такі права.

Людина може написати запит і отримати на нього відповідь у строк, який встановлений законом. 

Окрім того, бюджет, деякі офіційні документи, а тим паче процедури (як, наприклад, публічні закупівлі через тендери) вже є відкритими та доступними, та їх відкритість регламентується Законом України “Про доступ до публічної інформації”.

Тобто партія знову обіцяє те, що вже зроблено.

Теза 8: Створимо центри надання адміністративних послуг: громадяни не повинні бігати збирати довідки та підписи – це мають робити чиновники

Вердикт: Маніпуляція

Доказ: Створення центрів надання адміністративних послуг вже давно йде повним ходом. І Запорізька область не є виключенням. 

Окрім того, що вже по всій області є такі центри, в Україні також існує і Єдиний державний портал адміністративних послуг за допомогою якого людина може отримати ту чи іншу довідку.

Згідно закону “Про адміністративні послуги”, центри надання адміністративних послуг утворюються при районних держадміністраціях. Так, центри також можуть бути утворені при виконавчому органі міської (місто районного значення), селищної чи сільської ради у разі прийняття відповідальною радою такого рішення. Тому депутати можуть прийняти таке рішення і створити центр. Однак сама теза розуміється так, що таких центрів немає взагалі і їх потрібно створити. Але вони є і тут партія вже втретє обіцяє те, що вже створено. 

Висновок: Серед первіриних тез ми виявили маніпуляцію, а також обіцянки про речі, які вже виконані, чи у близькому майбутньому будуть виконані, бо процес був запущений ще давно. 

Катерина РОЖДЕСТВНСЬКА

Ця стаття була представлена “Запорізький центр розслідувань” в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Читайте також: Зможе знизити тарифи: відверта маніпуляція на білбордах від “Опозиційної платформи “За життя”

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі