Великі мрії про вулицю Шевченка: повна історія одного з найбільш невдалих ремонтів за всю історію Запоріжжя. Частина перша

На поверхні – три кримінальні справи. Глибше – схеми, політичні зв’язки та протистояння. «На виході» – знищена центральна вулиця Зеленого Яру
Колись тут ходив трамвай, маршрутки, був жвавий автомобільний рух. Зараз не можуть розминутися дві вантажівки, а мешканці мають добиратися додому пішки, по калюжах і місцями без освітлення
Цю історію ще ніхто не розповідав від початку до кінця. Не дивно: ремонт протяжністю менше року призвів до купи порушень, великих і малих, задіяв три компанії, які є сталими фігурантами журналістських розслідувань, і зачепив політичні ігри Запоріжжя. ЗЦР зібрав цей пазл до купи
Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!
Епоха великих мрій у Запоріжжі
Історія розпочинається навесні 2021 року. На той момент мером Запоріжжя уже майже півроку як вдруге обраний Володимир Буряк. За будівництво у місті відповідає заступник міського голови з питань інфраструктури і благоустрою Олександр Константинов. З 2010 року він був директором «Будівельно-господарського гіпермаркету “Епіцентр К” м. Запоріжжя» . Разом ця пара розпочинає декілька великих проєктів, помітній частині яких так і не судилося завершитися.
У цей час Запоріжжя стає містом великих мрій. У розпалі «Велике будівництво» Володимира Зеленського. За цією програмою ремонтують «Малу гуманітарну академію», реконструюють приймальні відділення 9-ї лікарні та лікарні екстреної та швидкої допомоги, три школи.
Але чималий потік субвенцій із держбюджету дозволяє Запоріжжю мати вільні гроші на власні великі плани. Саме тоді у місті розпочинається низка великих проєктів – зокрема, скандальний ремонт Правобережного пляжу, реконструкція площі Запорізької. На роботах – одні й ті самі компанії, частина з яких стане фігурантами цього тексту.
Серед інших виринає і ідея провести реконструкцію вулиці Шевченка. За оцінкою влади, трамвайна колія потребує заміни. Місцеві мешканці розповідають: їх на їх вулиці тоді практично все влаштовувало. І вже точно не турбував стан рейок. Втім, планам реконструкції пораділи: завжди приємно, коли має стати краще.
Великі задуми і їх наслідки
А плани були нічогенькі. У технічному завданні головного підрядника – зняти старі трамвайні рейки, що йшли в два боки, і замінити їх на одноколійку. На якій мають влаштувати реверсивний рух трамваїв. Дорожнє покриття необхідно зняти на глибину 8 сантиметрів. Далі – інклюзивні зупинки, нові дощова каналізація і водопровід, заміна освітлення тощо.
Після того, як побуваєш на вулиці Шевченка зараз, у 2025 році, читати про ці плани стає сумно. Дорожнє полотно зняли глибоко, а покласти нове не встигли. Тепер після дощів у цьому кориті стоїть глибока вода і трохи дивує відсутність жаб.
На узбіччі – спиляні стовпи вуличного освітлення. З одного боку вулиці його тепер немає зовсім, і взимку людям доводиться йти не лише по калюжах або кризі, а ще й у темряві.
Найкраще місце для проїзду – частина рейок, яку таки встигли перекласти. Рівненькою бруківкою можна проїхати безперешкодно, якщо на ній не припаркована якась вантажівка.
Але до неї ще треба дістатися ділянкою суцільних вибоїн. Таксі і швидка допомога їдуть сюди неохоче. Дві вантажівки не можуть розминутися.
Це ж Зелений, у нас тут прильоти. Ну і після прильоту, поки стоїть техніка комунальників, вулиця просто заблокована. Поки повністю не розберуть завали.
Єдина яскрава пляма у цьому запустінні, яке трохи нагадує вулиці Дикого Заходу із кіношних вестернів – це тротуар з одного боку вулиці. Він вкладений строкатою бруківкою. Щоправда, нерівно, тож люди із поганим зором перечіпляються.
Залишки плитки для продовження тротуару лежали тут більше року вже після того, як роботи зупинилися. Місцеві не брали: сподівалися на завершення робіт.
Лише коли зрозуміли, що не дочекаються, хтось взяв трохи плитки. Самі собі поробили в’їзди до своїх воріт, бо цього не було
На тротуарі спеціальною тактильною плиткою облаштовані інклюзивні зупинки для громадського транспорту. Його тут не бачили вже більше трьох років. Саме у цих місцях – найглибші на вулиці калюжі.
Гроші і підрядники
Щоб довести вулицю Шевченка до такого стану, знадобилося чимало грошей – 67 мільйонів гривень. Саме така сума була фактично перерахована трьом підрядникам, яких залучили до робіт на вулицях.
А загальна вартість укладених контрактів була лише трохи меншою за усі запорізькі проєкти президентського “Великого будівництва” за той же рік. На реконструкцію вулиці Шевченка тендерів провели на 210 мільйонів. Лишень не все встигли заплатити.
Робіт напланували стільки, що залучили аж трьох різних підрядників. Найласіший шматок отримала ТОВ «Будівельна компанія «Будреконструкція» » : на них припадало майже 172 млн грн укладених контрактів. Зараз компанія зареєстрована у Києві, але має керівницю, яка прописана у Запоріжжі.
Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!
Два інших підрядники законтрактувалися на приблизно однакові суми – 18-19 млн грн. Один із них – «Анстрой лімітед» з відомої групи компаній, пов’язаних із відбудовою Запоріжжя після обстрілів. Інший – запорізька компанія «Авто-М» .
Три підрядники на одну вулицю, як з’ясувалося, – дуже невдала ідея.
Приїхали одні. Поставили короби ливньовки, ось вони. Все ОК, все добре, але потім приїхали наступні – і засипали ту ливньовку щебенем. Все, нема ливньовки.
Хто ремонтував вулицю Шевченка у Запоріжжі і чому все вийшло так невдало? Давайте поближче придивимося до підрядників. Почнемо з найменш проблемного.
ТОВ «Авто-М» і дощоприймачі
Дощоприймачі облаштовувала запорізька компанія «Авто-М» . За даними аналітичної платформи YouControl, це такий собі «довгожитель» на будівельних підрядах: її створено 23 роки тому.
За цей час фірма виграла державних тендерів на більш ніж мільярд гривень. Фактично отримала 148 мільйонів гривень. За роботи на вулиці Шевченка у Запоріжжі компанії оплатили 12,5 млн грн із законтрактованих 18 мільйонів.
У «Авто-М» був найменший шматок робіт – тільки дощова каналізація. Вона мала облаштувати 21 дощоприймач («ливньовку» ), прочистити і відновити частину труб.
«Авто-М» – єдина компанія, до якої не мають претензій ані правоохоронці, ані Держаудитслужба, ані боржники – конкретно у цьому ремонті. В цілому репутація у фірми «не дуже» . Вона і зараз активно бере участь у тендерах на ремонт водопроводів у різних областях України і отримує підозри у змові з чиновниками.
До речі, компанія опосередковано пов’язана із будівництвом підземних шкіл у Запоріжжі. Вона надає техніку нашумілій мелітопольській «Компанії Позитив», одному з головних підрядників на найбільших будівництвах області.
Чи якісно «Авто-М» виконала роботи у рідному Запоріжжі? З’ясувати це зараз не вдасться: як уже було вказано, встановлені дощоприймачі місцями завалили щебенем інші підрядники. Та й не за всю дощову каналізацію відповідала «Авто-М» : частину робіт записали на найбільшого виконавця, «Будреконструкцію» .
Поки маємо факт: 12,5 млн грн заплатили за «ливньовки» , які зараз не рятують від дощів.
Це – найменша частинка гігантського проєкту, і найменш скандальна. Попереду у нас – сумнозвісна компанія «Анстрой», яка не пережила скандального ремонту. Кримінальні справи про «Будреконструкцію» і суди за заплачені гроші. Політична боротьба між Анатолієм Куртєвим і Регіною Харченко.
Друга частина розслідування про ремонт на вулиці Шевченка у Запоріжжі – незабаром на ЗЦР.
Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою
5169330531391628
Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!
Обговорення