Реконструкція вулиці Шевченка у Запоріжжі: колода «Анстроїв», фірми при «Запоріжсталі» і багато політики. Частина друга

Зображення завантажується
Колаж Юлії Савчук

Якби нас запитали про найбільший запорізький розпил до повномасштабного вторгнення – ми, мабуть, назвали б реконструкцію вулиці Шевченка

Три підрядники, купа заплутаних договорів і десятки мільйонів сплачені за… розруху. А в підсумку – лише один епізод в розробці у правоохоронців із сумою збитків менше ніж мільйон гривень. Хоча було б натхнення – а судити у справі є кого і є за що.

Ми вже розповіли, як починався ремонт центральної вулиці Зеленого Яру, однієї із найдовших у Запоріжжі. Далі – про одну з найзаплутаніших будівельних структур Запоріжжя, “макіївських” і політичні ігри на ремонті.

Багатоликий «Анстрой»

Другий із трьох підрядників на реконструкції вулиці Шевченка має шалено заплутану історію, яка вводить в оману навіть найдосвідченіших розслідувачів. 

ТОВ «Анстрой Лімітед» отримало від КП «УКБ» підряд на ремонт вулиці Солідарності – від Шевченка і вгору, до Калібрової. Сума договорів – майже 26 мільйонів гривень, і компанія встигнула отримати близько 19 з них. 

Вулиця Солідарності зараз виглядає однією з найбільш облаштованих у Запоріжжі – от тільки «Анстрой Лімітед» тут ні до чого.

Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!

Власне, про «Анстрой». Насправді з 2007 року існувало щонайменше три будівельні компанії саме з такою назвою. Плюс ще дві споріднені – безпосередньо наш фігурант, «Анстрой Лімітед», а також «Анстрой проект».

Історія «Анстроїв» заслуговує на окремий чималий текст. Перша будівельна компанія із такою назвою, як ми вже вказали, з’явилася у 2007 році – і збанкрутувала вже у 2010-му. Втім, якась пам’ять, схоже, залишилася. У 2016-му році колишній керівник павло-кічкаської насосної станції Антон Шуваєв засновує нове ТОВ «Анстрой».

Імовірно, через справу про підробку документів, відкриту на Шуваєва, у 2021 році ця компанія тимчасово перейменовується. Але менше ніж за рік повертається до «класики», тільки в новому написанні: ТОВ «А Н С Т Р О Й», з пробілами. Зрештою, цей «Анстрой» переводять на Одещину і перейменовують на ТОВ «Апалуза ЮА».

Тим часом у 2018 році з’являється безпосередньо «Анстрой Лімітед». Запоріжці добре знають найвідоміший об’єкт фірми – Правобережний пляж. Його реконструкція стала однією з передвиборчих картинок Володимира Буряка. 

Кадр із відеопрезентації «Анстрой» від березня 2021 року. Джерело: акаунт Будівельної компанії «Анстрой»

Керівником «Анстрой Лімітед» також став Антон Шуваєв. Втім, навколо групи постійно циркулюють одні й ті самі люди, змінюючи посади. Ось фото з фейсбук-сторінки будівельної компанії «Анстрой». Його опублікували з нагоди п’ятиріччя фірми у 2021 році. Цікавинка в тому, що цю ж фейсбук-сторінку вказує як свою «Анстрой Лімітед» в оголошенні про нагороду «Компанія року 2021 у будівельній галузі».

Керівництво групи компаній «Анстрой». Джерело: фейсбук-акаунт Будівельної компанії «Анстрой»

Посередині на фото – сам Антон Шуваєв (другий зправа), а зліва від нього – Павло Чорний. Наші колеги з «Громадського моніторингу України» детально описують чималу мережу будівельних компаній, які через Чорного були пов’язані з «Анстроями». 

До речі, справа від Шуваєва на фото нинішній керівник «Анстрой Проект» Артем Ічетовкин. Згідно з його профілем у фейсбуці, він, крім іншого, викладає у «Запорізькій політехніці». Люди на фото вивчали будівельні спеціальності або в «машинці», або в ЗНУ. Лайкають дописи одне одного і, судячи з фото, люблять активний відпочинок, в тому числі на Дніпрі. Антон Шуваєв взагалі завзятий рибалка.

Керівництву «Анстроїв» щастить не лише на воді, а й у судах. Ми вже згадували кримінальне провадження за підробку документів, відкрите на Антона Шуваєва. Тоді його звинувачували у тому, що він надіслав експертам підроблені витяги про проходження навчання техніці безпеки, а також подавав інформацію про співробітників, які ніколи в «Анстрої» не працювали. 

Слідство знайшло цих людей. Але суд визнав Шуваєва невинним, бо слідчі не довели, що саме він особисто натискав кнопочку «Відправити» на листах із підробленими документами.

Власне, так само пощастило «Анстрой Лімітед» у судах щодо ремонту вулиці Шевченка. Держаудитслужба провела вибірковий контроль ділянок, де працювали робітники компанії. На одній не доклали щебеня і завищили обсяг виконаних робіт на 459 тисяч гривень. На іншій – вже на 809 тисяч гривень. КП «УКБ» як замовник робіт пішло до господарчого суду з вимогою відшкодувати завищення. Але суд у цьому відмовив: мовляв, посадовці «УКБ» самі підписували акти виконаних робіт. Якщо тоді зауважень не виникло – то вже й пізно.

Висновок Центрального апеляційного господарського суду щодо претензій КП «УКБ» і ДАСУ до «Анстрой Лімітед». Джерело: Єдиний державний реєстр судових рішень

Але найбільше групі «Анстрой» у цьому випадку пощастило в іншому. Правоохоронці чомусь не відкрили проти них кримінальне провадження за ст.191, розкрадання бюджетних коштів. Саме це було б найбільш адекватною реакцією на стан вулиці Шевченка.

«Анстрой» і досі перебуває за лаштунками цієї історії. Вже після того, як скандал вийшов на поверхню, його основним фігурантом був і залишається найбільший підрядник – ТОВ «БК «Будреконструкція». Ані Регіна Харченко, яка ще до посади секретаря міськради дуже прицільно «копала» порушення на вулиці Шевченка, ані прокуратура – «Анстрой» у своїх дописах не згадують.

Втім, насправді із купи різноманітних «Анстроїв» зараз залишився лише один. Найперший закрився ще у 2010 році. Створений у 2016-му став, як ми вже писали, «Апалузою». А нашого фігуранта, «Анстрой Лімітед», у 2023 році перейменували на «Тіханджі Елейс» і передали громадянину Узбекистану Джохонгіру Юлдашеву. На ньому «висить» купа інших «мертвих» фірм, які не закривають через «хвости» зі звітністю.

І тільки «Анстрой Проект» і зараз почувається чудово. За підрахунками колег, станом на серпень 2023 року компанія розробляла документацію для 7 із 11 пошкоджених на той час російськими обстрілами будівель у Запоріжжі. Відтоді список збільшився: анстроєвцям «відійшов» ще й обстріляний будинок навпроти собору. У 2025 році компанія отримує нові підряди.

«Макіївські» і «Будреконструкція»

Якщо групу «Анстрой» можна в якомусь сенсі назвати «місцевими ентузіастами», то з БК «Будреконструкція» ми переходимо до великої ліги – принаймні у межах Запоріжжя. У 2019-2021 роках «Будреконструкція» входила до пулу компаній, які на виконання візії Володимира Буряка і його політичних «спонсорів» змінюють вигляд міста. 

Скажімо лише, що саме «Будреконструкція» виграє сумнозвісний тендер на реконструкцію площі Запорізької. Роботи починають – і так і не завершують. Як і на вулиці Шевченка.

За роботи на Зеленому Яру компанія мала отримати більше ніж 170 млн грн. Отримала, за даними порталу Spending, 41 млн грн. Плюс кримінальну справу і судові тяжби за борги – втім, на «смішні» суми.

«Будреконструкція» мала повністю відремонтувати ділянку вулиці Шевченка від проспекту Моторобудівників (тоді – вулиці 8 березня) до вулиці Солідарності. Ми вже згадували про перелік робіт – зняття старих трамвайних рейок, налаштування одноколійки і реверсивного руху трамваїв ними, освітлення, каналізація, водопровід, газогон – усе-усе-усе. Плюс організувати тимчасовий об’їзд для транспорту.

А ось що вийшло в результаті. Фото: акаунт Тетяни Жавжарової

Перший тендер, на 118 млн грн, провели на початку 2021 року, додаткову угоду на ще 53 млн грн уклали наприкінці року. Роботи розпочали – от тільки не зовсім «Будреконструкція».

Але спочатку трохи про підрядника. Компанія тісно пов’язана із Донеччиною. За даними аналітичної платформи YouControl, їі першим власником був макієвець Алім Каміл огли Магеррамов. Перший директор – такий собі В’ячеслав Резніков зі Слов’янська. У судовому реєстрі є кримінальні провадження на Резнікова за те, що у воєнному Слов’янську він нібито збирав на вулицях патрони і гранати. Можна припустити, що мова йде про підставного директора.

Під перші тендери Резнікова змінюють на краматорця Ігоря Макаренка. Він, зокрема, відомий судовій системі тим, що подавав позов на Пенсійний фонд Запорізької області. Підстава: йому відмовили у пільгових умовах відкриття пенсії, бо для її обгрунтування він надав документи, видані в так званій ДНР.

І вже наприкінці 2019 року директоркою компанії призначають Ольгу Халицьку, яка пізніше розлучається і бере прізвище Айзеншток. На цей момент вона прописана у Запоріжжі. А сама компанія потрапляє до пулу тих, хто отримує підряди у «Запоріжсталі» і безпосередньо міської влади. 

Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!

«Наші гроші.Запоріжжя» пов’язують «Будреконструкцію» із ТОВ «Інжиніринг проект груп» і її власницею Ольгою Вахітовою – також із Макіївки. Вахітова пов’язана із низкою інших будівельних компаній – зокрема, з «БК Євробудгруп». Остання проводила реконструкцію пляжу на Павло-Кічкасі, а ще – облаштовувала Вознесенівський парк. І дренажну систему у ньому – ту, якої зараз не вистачає на живлення ставків. 

Вознесенівський парк у 2019 році. Фото: zp.depo.ua

«Будреконструкція» планувала орендувати у «Євробудгруп» техніку для ремонту площі Запорізької, а також позичала їй гроші. «Євробудгруп» є одним із безпосередніх підрядників «Запоріжсталі», де до свого мерства працював Володимир Буряк.

При таких зв’язках компанії не дивує те практично єдине порушення, яке правоохоронці побачили на ремонті вулиці Шевченка. Як з’ясувало слідство, трамвайні колії розбирали не співробітники «Будреконструкції», а підпорядковані меру комунальники – «Запоріжелектротранс». Без оплати, просто так.

Ті самі рейки. Фото: акаунт Тетяни Жавжарової

Тоді кримінальні справи відкрили і на Ольгу Халицьку (Айзеншток), і на керівництво «Запоріжелетротранса». Халицька виїхала за кордон. 

Втім, імовірно, це далеко не всі зловживання, які можна було б виявити за більш прискіпливої перевірки…

Зараз «Запоріжелектротранс», КП «УКБ» і «Будреконструкція» намагаються стягнути одне з одного гроші. Вимоги комунальних установ до приватної компанії невеликі: ЗЕТ хоче 93 тисячі гривень за свої роботи, КП «УКБ» – компенсувати 20 тисяч судового збору

«Будреконструкція», своєю чергою, вимагала з «УКБ» через суд «трохи» більше: 477 тисяч гривень недовиплат. Але програла у всіх інстанціях.

Суди за гроші – єдине, що і досі робить колись впливова у Запоріжжі компанія. Інших робіт вона не веде з 2022 року.

Війна, «бруківка», скарги

Повернемося безпосередньо на вулицю Шевченка. 

У 21-му році ми сиділи дивилися. Вони так швиденько зняли рейки – це класика, кінець року, приблизно жовтень. Понавозили плитки, рельси лежать.Виглядає все симпатично, наче щось відбувається. А потім зима, зрозуміло. А потім війна, зрозуміло…

Розповідають мешканці Зеленого Яру

Вимагати завершити ремонт дороги під час війни – якось не дуже. Мешканці вулиці Шевченка і прилеглого району протягом 2022 року навіть і не намагалися. Сумно жартували, що принаймні не потребують укріплень – танки тут все одно не проїдуть.

Потім прийшов 2023 – «рік бруківки». В Україні і в Запоріжжі, зокрема, у цей час багато говорять про відбудову, відновлення. Місцеві громади, отримуючі шалені доходи від податків військових частин, починають купу ремонтів та інфраструктурних проєктів. 

Тим часом по вулиці Шевченка через відсутність дороги відмовляються їздити «швидкі». Мешканці розуміють, що треба щось робити.

«Швидкі» і таксі їздять сюди неохоче. Або не їздять. Фото: акаунт Тетяни Жавжарової

І роблять чимало. Хоча в районній адміністрації їм відмовляються допомагати, вони пишуть звернення до тодішнього в.о.мера Анатолія Куртєва. Декілька разів ідуть до нього на прийом. Збирають близько 400 підписів із вимогою відремонтувати дорогу. Звертаються до депутатів. Результату немає.

Зрушення з’являються після того, як ініціативна група звертається до депутатки Регіни Харченко. На той момент вона веде активну громадську та антикорупційну діяльність. Усі зібрані матеріали передають Регіні Харченко, і вона пише депутатське звернення на прокуратуру.

Тут і з’ясовується, що стосовно «Будреконструкції» і керівництва «Запоріжелектротрансу» вже відкриті кримінальні справи. Депутатка пише звернення до виконкому, прокуратури, офіса Генпрокурора. З’ясовує, що відповідальні за прийом робіт посадовці звільнені з КП «УКБ».  

Відповідь на депутатський запит Регіни Харченко. Фото: акаунт Регіни Харченко

Загалом у фейсбук-акаунті Регіни Харченко – до десяти дописів із тегом #дорогу_зеленому. Представники ініціативної групи мешканців у коментарях називають її каталізатором змін. 

Політика і «розклАди»

У жовтні 2023 року Анатолій Куртєв збирає робочу групу посадовців, яка починає займатися проблемною вулицею. Можливо, бачить піар-потенціал в історії, яку використовує «конкурентка за увагу»?

І запорізькі медіа вибухають повідомленнями про вулицю Шевченка. У фарбах змальовують ями по коліно. Підкреслюють необхідність ремонту. І підсвічують рішення робочої групи таки провести цей ремонт. Частково.

Робоча група на виїзді на вулиці Шевченка і Солідарності. Фото: сайт Запорізької міської ради

Робоча група доходить висновку, що завершити реконструкцію повністю немає грошей. За підрахунками Регіни Харченко, потрібно ще 170 мільйонів гривень. Їх не знаходять. Втім, причину вказують іншу:

Робоча група виїхала швиденько, подивилася. У деяких місцях найглибші ями засипали запоріжсталевською щебьонкою. Виїхав Куртєв, тут Регіна, тут люди, все так красиво… Тоді нам зробили ото перехрестя. Отой бік, Солідарності. Буквально за місяць-два вони швиденько оту частину заасфальтували, красиво зробили. Ту сторону нам зробили, а цю сторону сказали, що не зроблять, бо тут спершу «Водоканал» має закінчити свої роботи по водовідведенню.

Розповідають мешканці Зеленого Яру

Дійсно, серед численних тендерів, у яких згадується вулиця Шевченка, є й закупівля на відновлення асфальту після робіт «Водоканалу» в листопаді 2021 року. Скромні 16 тисяч гривень губляться у мільйонних підрядах. Але далі «Водоканал» не має жодних планів щодо вулиці Шевченка – ані в 2023, ані в 2024, ані в 2025 роках.

Шматок вулиці Солідарності – ділянку «Анстрой Лімітед» – швидко ремонтують. Це зводить до мінімуму «ризик», що правоохоронці у майбутньому візьмуться дошукуватися, чи були завищення і порушення в роботі «Анстроя»: усе закатано в бетон. «Анстрой Проект» продовжує отримувати від міста підряди.

Ви можете підтримати нашу роботу і підписатися на щомісячний донат!

Так само не привертає уваги «нічийна» фірма «Авто-М». У Запоріжжі вона нікого особливо не цікавить і тендери не отримує.

Єдиним фігурантом кримінальних справ залишається «Будреконструкція» – та сама, яку медіа пов’язують із дружньою на той час Володимиру Буряку «Запоріжсталлю». На момент скандалу колишній мер уже не має впливу у міськраді. Його «іменна» фракція конструктивно співпрацює із Анатолієм Куртєвим – а потім і з Регіною Харченко. «Будреконструкція» потрапляє до уваги правоохоронців – але «без фанатизму».

Винними стають три посадовці КП «УКБ», які підписували сумнозвісні акти виконаних робіт. Із господарчої (не кримінальної!) справи щодо «Анстрой Лімітед» ми можемо дізнатися, що це колишній директор КП «УКБ» Андрій Бушов та колишній головний інженер КП «УКБ», а потім заступник директора департаменту інфраструктури Андрій Павлусь. Технагляд за роботами проводив інженер «УКБ» Юрій Бережний.

У вересні 2023 року, за інформацією Регіни Харченко, один із цих людей – «здоровий чоловік, займався спортом» – помирає. Ми не змогли з’ясувати, про кого саме іде мова і які були обставини смерті.

Так чи інакше, посадовці були звільнені. Інших наслідків для них не буде.

Що зараз?

Відремонтована ділянка вулиці Солідарності сьогодні радує око. Безпосередньо на вулиці Шевченка не змінилося нічого. 

Мешканці продовжували достукуватися до посадовців і у 2024 році. А у травні 2025-го знову пішли до Регіни Харченко – тепер вже як до в.о. мера. 

Перша пропозиція посадовиці – заново зібрати підписи за ремонт. Ініціативна група сприймає її як своєрідний челендж. 

Підписні листи розкладають у всіх громадських місцях вздовж багатостраждальної вулиці – у магазинах, поштових відділеннях тощо. Люди продовжують запитувати, де підписатися, навіть після того, як збір завершують. 

Так тривав збір підписів за ремонт вулиці Шевченка. Фото: акаунт Тетяни Жавжарової

За тиждень ініціативна група збирає і передає до мерії 2 300 підписів.

Повного завершення амбітного проєкту не просять (голова ОВА Іван Федоров невдовзі після збору підписів заявляє, що такі гроші можна знайти тільки після війни):

Люди згодні уже хоч одну сторону зробити. Коли їде велика машина, то інша вже має розвертатися. Є такі, хто хотів би тут і трамвай відновити – але треба бути реалістами.

Розповідають мешканці Зеленого Яру

На сьогодні стан домовленостей із владою такий. Регіна Харченко пообіцяла провести середній ремонт дороги – якщо правоохоронці дадуть дозвіл на роботи. Адже кримінальні провадження все ще не закриті.

Якщо мешканцям Зеленого пощастить, дорогу відремонтують вже влітку. Як складеться насправді – побачимо.

Сподобався текст? Підтримайте команду ЗЦР!
Зробіть донат
Або скористайтеся карткою

5169330531391628

Призначення: «Благодійна допомога»
Дякуємо за підтримку!

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі