Бюджет Запоріжжя: звідки приходять гроші і куди йдуть, як на нього впливають влада і містяни

Зображення завантажується

Відремонтувати садок або школу, закупити медикаменти, облаштувати парк, заплатити за опалення лікарні. На базові потреби кожного міста потрібні гроші – міський бюджет. А з чого він складається, як і чому? “Запорізький центр розслідувань” розповідає звідки й в якому порядку місто отримує кошти до бюджету, а також як на це впливає місцева влада. 

Звідки беруться гроші? 

Від того скільки буде грошей в бюджеті міста залежить й кількість можливостей для його жителів, а також кількість проблем, які можуть покрити його коштом. Розберемо основні джерела надходження на прикладі Запоріжжя.

Подивімося в бюджет Запоріжжя на 2020 рік, як його приймали рік тому(адже бюджету на 2021-й немає ще навіть в проєктах). Основний текст на вебсторінці – це загальні правила, показники та цифри. Якщо нас цікавлять саме доходи, то треба гортати вниз, до кінця – там перелік з семи додатків. І саме першому з них, в “Додатку 1”, є інформація про доходи.

З 7,5 мільярдів загальних доходів безпосередньо податки – це 6,157 мільярда. І трохи понад чотири мільярдів з них становить податок на доходи – це ПДФО. Саме ті 18% відсотків, які ми сплачуємо з нашої зарплатні, чи не найбільш відомий українцям податок. Його платять усі, хто має офіційне працевлаштування – у промисловості, бізнесі, послугах, державній службі. І саме він складає більше ніж половину доходів Запоріжжя.

Важливо – не менш відомий ЄСВ, єдиний соціальний внесок, ми платимо з нашої зарплати не в місцевий бюджет, не в бюджет взагалі, і це не зовсім податок, з точки зору закону. Оскільки він не має відношення до бюджету міста, більше не будемо про ЄСВ.

Трохи менше мільярда гривень, 972 мільйони, надходить від податку на майно. З цієї суми переважна частина, 870 мільйонів, припадає на землю – 290 земельного податку та 580 орендної плати. Земельний податок – це 1% від нормативної оцінки ділянки, яку сплачують і орендарі, і власники землі. Орендна плата – це гроші, які сплачують ті, хто не викупив землю, а лише орендує її. Ще три, або п’ять, або вісім відсотків до вищезгаданого одного відсотка податку.

До речі, ми часто наголошували на проблеми, пов’язані з землею та комунальним майном, бо саме гроші від їх користування або продажу можуть значно поповнити бюджет Запоріжжя, проте частіше вони не доходять до нього, більше деталей тут.

І ще немала частина доходів, 785 мільйонів, надходить з єдиного податку усіх видів – від малого бізнесу, приватних підприємств і фізичних осіб-підприємців усіх видів, які сплачують 3% чи 5% від свого доходу.

Основним та додатковим джерелом доходів є трансферти, або як ми частіше кажемо – субвенції, що надходять з державного бюджету України. Наприклад, субвенції на освіту або медицину, яких в бюджеті на 2020 трішки більше мільярда.

Це лише головні статті доходу – а насправді на перелічені нами п’ять пунктів ще є близько 40 різних дрібних “струмочків” з грошима, усіх можливих видів. Надходження з бюджетних установ, штрафи, оренда за комунальне майно, акцизи, туристичний збір і так далі.

Що ще може бути, але чого немає в “Додатку 1” бюджету? По-перше, це кредити, які зменшують навантаження на міський бюджет й дозволяють профінансувати роботи зараз, а віддавати частинами потім. Але є й мінус, жити в кредит не так легко, бо зобов’язання по них потрібно виконувати роками навіть тоді, коли в бюджеті великий дефіцит. Альтернативою кредитам є гранти. Вони дозволяють отримати додаткові гроші без повернення, але за ними треба звітувати набагато складніше, ніж здатні зараз звичайні місцеві посадовці.

Загалом, у Запоріжжя цілком типовий бюджет українського облцентру, нічого особливого – за співвідношенням різних видів доходів.

І на що ж його витрачають? 

Бюджет – це гроші на потреби міста та його мешканців. Насамперед – на бюджетну сферу. Це зарплати лікарям, педагогам, посадовцям усіх рангів,оплата комунальних послуг в лікарнях, бібліотеках та усіх інших структурах, де засновником є міська рада – крім комунальних підприємств, які повинні утримувати себе самі. Коштом бюджету ремонтують садочки й школи, медзаклади, будинки, дороги у дворах багатоповерхівок, закуповують медикаменти. Також гроші потрібні для розвитку міста: покращення інфраструктури, розвитку туризму чи підприємництва. 

Як краще зрозуміти структуру бюджету? Насамперед видатки бюджету розділяються на захищені та незахищені статті.

 
В захищені входить те, що ми зобов’язані оплатити в першу чергу. Тому виплати по  захищеним статтям не можна скорочувати. Їхній повний перелік є в 55-й статті Бюджетного кодексу, а міського бюджету насамперед стосуються зарплатні бюджетникам, харчування в садках та лікарнях, закупівлі медікаментів, оплата комунальних послуг, виплати по кредитах. 

Незахищені статті називаються ще бюджетом розвитку. Це чисельні ремонти, реконструкції, закупівлі техніки чи витратних матеріалів. Незахищені статті можна переглядати, змінювати, скорочувати. 

Як це можна пояснити на прикладі? Дивіться, є умовна лікарня. В цій лікарні хочуть створити окреме відділення для хворих на COVID-19. Для цього треба відремонтувати старе приміщення, зробивши його практично з нуля, закупити апарати штучної вентиляції легень та кисневі концентратори. Але якщо грошей на медицину бракує, то спочатку будуть виплачувати зарплатню лікарям, комуналку усієї лікарні, а вже потім сплачуватимуть ремонт та  закупівлю техніки для нового відділення.

Кожен бюджет має також свою стратегію – що місто вважає зараз важливим розвивати, на що і чому необхідно виділяти більше грошей. Зараз найбільше з бюджету міста Запоріжжя витрачають на освіту , ЖКГ, транспорт, зв’язок, впровадження ІТ- технологій.

Як приймають бюджет і яка його структура  

Місцева влада приймає рішення від яких залежить розвиток міста, зокрема й щодо бюджету міста. Нещодавно ми обрали новий склад Запорізької міської ради і вже в грудні відбудеться сесія, що називається бюджетною, де гроші міста планують заздалегідь й на рік.  

Але до цього бюджет формується в декілька етапів. Отже, спочатку складають прогноз до 1 вересня. Загалом, прогноз приймається на найближчі три роки, проте постійно переглядається.
Після цього складають проєкт бюджету в період з вересня по листопад. Включно до 25 грудня проєкт розглядають і затверджують, але щоб проєкт перейшов до статусу “затвердженого” за нього повинні проголосувати депутати і після цього в нас є рішення про місцевий бюджет. 

Але, великий документ з купою додатків, який називається “Про бюджет міста на ХХХХ рік” – це лише верхівка айсбергу, зведення кінцевих цифр з десятків галузевих бюджетних програм. Для житлового фонду, ремонту чисельних будинків, є одна бюджетна програма, для ремонту доріг та встановлення ліхтарів – інша. Для соціальної допомоги, для молодіжного кредитування чи розвитку спорту існують окремі програми. 

Ці програми переписуються під новий бюджет на наступних сесіях, які проводяться вже в новому році – в січні і лютому. Деякі “старі люди” кажуть, що ці сесії навіть важливіші за бюджетну – на ній визначають лише загальні цифри, а на наступних вже скільки грошей буде виділено на конкретний будинок чи садочок. 

Зазвичай, у кожного департаменту міської ради є дві чи три бюджетні програми, де він є розпорядником коштів. Простіше кажучи – директор департаменту, його заступники та весь департамент в цілому відповідають за те, щоб гроші за цими програмами витрачались вчасно, економно і без шкоди якості. Чому дві-три, а не одна? Тому що цілі та сектори, де витрачають гроші, дещо або зовсім різні. 

Наприклад, є управління транспортного забезпечення та зв’язку. Управління є розпорядником коштів за трьома окремими бюджетні програми з серйозними назвами –  “Забезпечення належної та безперебійної роботи Запорізького комунального підприємства міського електротранспорту “Запоріжелектротранс”, “Забезпечення належної та безперебійної роботи комунального підприємства “Міжнародний аеропорт Запоріжжя”, і “Безпечне місто Запоріжжя”. За першою майже перебудували аеропорт, про що любить розповідати місцева влада, за другою – купують за лізингом автобуси й тролейбуси і затикають “дірки” в бюджеті електротрансу, за третьою – встановлюють камери по місту та облаштовують єдиний центр керування цими камерами. 

Як дізнатись, які програми в місті існують і для чого вони? Взагалі, перелік бюджетних програм належать до публічної інформації, яка має бути оприлюднена на сайті ради окремим переліком, але саме на сайті Запорізької міської ради такого переліку немає. 

Втім, ми можемо дізнатися про бюджетні програми в “Додатку 7” бюджету – там саме є їхній перелік і розписано, який департамент чи управління їх менеджують. А самі програми, що хочуть робити за ними, і на яку суму, треба читати в рішеннях міськради. Бюджетні програми постійно змінюються та переписуються мало не щомісяця – на дах бракує грошей, на закупівлі трактора зекономили, ремонт каналізації переноситься, бо не встигли тендер провести, і так без кінця. Саме це і називається бюджетний процес. 

Й останній, але не менш важливий етап – звіт. Він повинен бути поданий до 1 березня за попередній рік. Саме за звітом можна оцінити помилки в бюджеті, які необхідно виправити, зрозуміти, і чи можливо досягти мети, дотримуючись його. Депутати голосують за прийняття звіту, і якщо проголосують проти – це “червона картка” від виборчої влади виконавчій, хоча це трапляється дуже рідко.

Відтак над бюджетом міська рада повинна працювати весь рік і навіть більше.Й не слід забувати, що окрім цих етапів існують й події, що не стосуються бюджету, але на пряму на нього впливають. Наприклад, реалізація землі на аукціонах, залучення до міста інвесторів чи субвенції з державного бюджету тощо.  


Що можемо ми?

Ми не просто так розповіли про етапи формування бюджету, адже на кожному з них містяни можуть й мають право впливати на бюджет й рішення міської ради. Саме ми обираємо владу й вона повинна діяти на нашу користь, а бюджет міста, в першу чергу, це гроші громади, а отже кожного з нас.

Почнемо з того, що етап звітування є важливим, через те, що саме на прикладі попередніх результатів ми можемо проаналізувати “слабкі” й “сильні” сторони бюджету. Й використати аналіз для покращення майбутніх рішень. Звіт має бути доступним для громадян. Ми можемо взяти участь в обговоренні звіту, прийти на сесію де приймають бюджет, отримати інформацію щодо звіту, а також запропонувати зміни до нього.

Коли відбувається складання бюджету на наступний рік, то кожен може вносити свої пропозиції і це доступно не тільки для працівників місцевого самоврядування. Не слід забувати, що ми обираємо депутатів, які повинні звітувати перед нами, спілкуватися зі своїми обранцями й приймати пропозиції від них. А отже, ми можемо звернутись до депутата з пропозицією на пряму чи направити її відразу до місцевої ради. Якщо ви вважаєте, що під потрібну вам правку бюджету ви зможете залучити достатньо людей на її підтримку, то можете створити петицію. 

І, наприклад, одна з ініціатив для впливу на розподіл грошей – це громадський бюджет. Громадській бюджет – це можливість для громадян впливати на розподіл частини бюджетних коштів, реалізувати свої проєкти та голосувати за важливі для них ідеї.
В Запоріжжі на 2020 рік на програму було виділено близько 10 мільйонів гривень.

Інструменти для контролю коштів 

На сьогодні існує чимало онлайн-інструментів, що допоможуть вам контролювати, як і куди витрачають гроші. Припустимо, що місцева влада пообіцяла відремонтувати дах і труби в будинку в якому ви живете. Однак, ви не знаєте, через скільки часу це буде, яку суму виділили на ці роботи й замінять всі труби чи частково. В такому випадку вам допоможе портал публічних закупівель “Прозорро”. 

Спочатку потрібно подивитися чи проводили тендер на роботи цьому домі. Далі, якщо договір все ж таки уклали, то ми можемо зайти на закупівлю й подивитися суму в яку оцінили роботи, а також терміни та виконавця. Серед інших документів також закріплено договір, додатком до якого йде графік виконання робіт – і ви можете зрозуміти, коли до вашого даху повинні дійти будівельники. Та писати звернення департаменту-замовнику скарги, якщо цього не відбувається. Посадовці не люблять надмірного листування та зайвий раз вигадувати виправдання, тому десь з другого разу вони шурхануть підрядників, аби вони не затягували. 

Потім ми можемо піти на Е-дату – це вебпортал про використання публічних коштів. На сайті можна подивитися транзакції – скільки вже перераховано грошей підряднику саме за вашим об’єктом. На Е-дата є й інструкція, як користуватися ресурсом.

Крім цих двох інструментів ви можете також скористатися “Open budget”. Тут можна подивитися аналітику щодо бюджету будь-якого міста, а саме надходження з держбюджету, на які сфери використовувати гроші й інше. Для цього потрібно просто обрати на інтерактивній карті Запоріжжя.Також існує навіть інтерактивна карта ремонтів, де можна подивитись, які роботи відбувались в місті протягом року. 

Також можна моніторити й сам сайт Запорізької міської ради в розділі бюджету або надсилати запити до ЗМР. 

У підсумку. Місцева влада має опікуватися бюджетом весь рік й на цьому повноваження та обов’язки обранців не завершуються, бо вони мають контролювати всі рішення, приймати їх на користь громади, слідкувати за виконанням та звітувати. Крім того, думати про те, як наповнити бюджет, наприклад, залучати інвестиції, вигравати та освоювати гранти, а також розвивати сферу малого й середнього бізнесу, ефективно використовувати комунальні землі та майно тощо.
Своєю чергою, ми, як жителі Запоріжжя повинні не тільки обирати владу раз на п’ять років, але й пам’ятати, що саме ми є споживачами роботи цієї влади, а тому можемо і маємо долучатися до контролю за нею й впливати на рішення, які приймає рада. 

Вероніка Хорольська, Сергій Сидоров

Читайте також: Перемогли, щоб зректися перемоги: які заміни провели серед нових депутатів Запоріжжя

Обговорення

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі